Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 januari 2011, 23:31
mwitlox mwitlox is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 8
Standaard Zakelijke energie afnemen bij eenmanszaak?

Op de site van Essent zag ik dat ze voor het MKB speciale zakelijke contracten hebben. Heeft iemand hier ervaring mee. Is het voor mij (eenmanszaak), bedrijf aan huis, nuttig om over te stappen van een particulier account naar zakelijk. Het lijkt honderden euro's goedkoper, maar ik heb er eigenlijk nog nooit over gehoord dat het gebeurt.
Verbruik van electriciteit is ongeveer 2415 kWh, gasverbruik is 1149 kubieke meter per jaar.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 januari 2011, 18:04
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Is dat verbruik uitsluitend zakelijk, of ook privé? Als je nu voor zowel zakelijk als privé op één meter zit, dan vermoed ik dat je - wil je ook maar kans maken op een leuke aftrekpost - mogelijk een extra meter moet laten plaatsen. Denk er bovendien aan dat de tarieven die voor de zakelijke markt genoemd worden vaak ex. BTW zijn.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 januari 2011, 23:06
mwitlox mwitlox is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 8
Standaard

Verbruik is zowel zakelijk als prive, maar het gaat me niet om de aftrekpost. Ik verwacht van al mijn jaaruitgaven bijna niets te kunnen aftrekken omdat ik -tenzij de markt aantrekt- niet aan de urennorm van de belastingdienst kom.

Ik werk nu 2 dagen in de week freelance, maar had gezien dat ik o.a. bij Essent (op basis van kvk-nummer) een zakelijk contract kon krijgen. Volgens hun gegevens betaal je per kubieke meter en kwh altijd minder, dus zou je (incl BTW) altijd minder kwijt zijn dan als particulier.

Omdat ik hier nog nooit een eenmanszaak over heb gehoord, vraag ik me af of er geen addertje onder het gras zit, wie van de freelancers op dit forum dit heeft gedaan e.d
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 januari 2011, 11:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het is volgens mij redelijk ongebruikelijk om te doen, ik heb me er niet echt in verdiept in de aanbieding van essent maar weet wel dat zakelijke contracten flink anders kunnen zijn en ik zie wel een aantal risico's die het minder aantrekkelijk (of onmogelijk maken)

- Zijn er geen aanvullende eisen dat de levering ook plaats moet vinden op een zakelijk adres, ofwel dat ook volgens het bestemmingsplan zakelijk is.

- Vaak worden zakelijke aansluiting maandelijks op werkelijk verbruik afgerekend, dat betekent dat je in januari misschien wel het dubbele betaald van juli vanwege hoger stroom verbruik in de winter (vroeg donker, extra verwarming e.d.)

- Om die maandelijkse afrekening mogelijk te maken moet vaak verplicht een abbonement bij een meetbedrijf afgesloten worden, Deze lezen de meters op afstand uit en er word dan maandelijks op basis van echte standen afgerekend. (abbo is iets van 10-15 euro permaand)

- Zakelijke aansluitingen hebben vaak ook een hoger vast recht omdat ze meer vermogen krijgen aangeboden. Dus de vaste kosten kunnen hoger zijn.

In het algemeen worden bij zakelijke contracten ook andere handelingen die nodig zijn apart berekend waar die bij consumenten contracten zijn inbegrepen. (dat verklaart een deel van het prijsverschil)

- Zakelijke contracten vallen ook onder het ander recht, beter gezegd een beschermingsmaatregelen onder de noemer consumentenbescherming gelden dan niet. Er zal dus bijvoorbeeld sneller worden overgegaan tot afsluiten van de stroom als er betaal achterstanden zijn.

Kortom ik denk dat als jij 2 dagen vanuit huis freelance werk doet zou ik er zeker niet vanuit gaan dat een zakelijk contract voordeliger is door alleen af te gaan op lagere Kwh prijzen is zeker onvoldoende. Je zult je goed moeten verdiepen in de verschillen tussen een consumentencontract en een zakelijk contract.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 januari 2011, 23:34
mwitlox mwitlox is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 8
Standaard

Een duidelijker antwoord kon ik me niet wensen. Bedankt!!!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
electriciteit, ervaring, gas, zakelijk


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 11:39
Eenmanszaak versus freelancen marloesr Freelancepraktijk starten 4 18 december 2008 00:52
Wat als zakelijke kosten bij werken thuis? Rimbo Administratie 8 8 december 2008 22:08
VAR icm Eenmanszaak? Theaumoeskiiii Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 6 september 2008 17:55
Is de KOR van toepassing bij een eenmanszaak naast een fulltime baan? Helga Belasting 2 7 januari 2008 15:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon