Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 januari 2008, 18:45
Jibe Jibe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2008
Berichten: 6
Standaard Rentevergoeding op startkapitaal BV van 18.000 euro?

Hallo,
Ik ga binnenkort een bv starten en zal dus 18000 Euro uit prive op de bankrekening van de bv moeten zetten. Stel ik laat dit bedrag tot in de lengte van dagen zitten in de bv ... kan ik de bv een rentevergoeding laten betalen aan mezelf ? ... en zo ja, wat is een gebruikelijke rentepercentage ?

Bij voorbaat dank voor reacties !
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 januari 2008, 20:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: rentevergoeding op 18000 Euro ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jibe Bekijk bericht
Ik ga binnenkort een bv starten en zal dus 18000 Euro uit prive op de bankrekening van de bv moeten zetten. Stel ik laat dit bedrag tot in de lengte van dagen zitten in de bv ... kan ik de bv een rentevergoeding laten betalen aan mezelf ?
Nee, het is geen lening. In ruil voor die 18.000 euro krijg jij de aandelen, die als je succesvol onderneemt veel meer rendement kunnen opleveren dan het geld uitlenen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 januari 2008, 22:58
Jibe Jibe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2008
Berichten: 6
Standaard Re: rentevergoeding op 18000 Euro ?

Thanks.

Als er een deel meteen weer terug gaat naar prive wordt dit dan gezien als een lening van de bv aan mij, waar ik rente over moet betalen aan de bv ?

Als de bv uiteindelijk een keer wordt opgeheven (zonder schulden) dan krijg ik die 18000 euro ook weer netto terug ?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 januari 2008, 23:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: rentevergoeding op 18000 Euro ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jibe Bekijk bericht
Als er een deel meteen weer terug gaat naar prive wordt dit dan gezien als een lening van de bv aan mij, waar ik rente over moet betalen aan de bv ?
Inderdaad. Je blijft in privé aansprakelijk voor die 18.000 en je wordt geacht de lening onder zakelijke voorwaarden aan te gaan. Dat betekent op redelijke termijn aflossen en rente betalen.

Citaat:
Als de bv uiteindelijk een keer wordt opgeheven (zonder schulden) dan krijg ik die 18000 euro ook weer netto terug ?
Als die BV dan nog 18.000 euro eigen vermogen heeft (reëel, niet boekhoudkundig), ja. Maar hoe dat staken fiscaal precies werkt weet ik niet. Dit verhaal van accountantskantoor PWC over liquidatie van een BV ziet er informatief uit.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 januari 2008, 09:03
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: rentevergoeding op 18000 Euro ?

Als je geld leent (dus terugstort) van de BV is de rente in dit geval belast bij de BV maar niet aftekbaar in je prive aangifte. Het beste kun je met je adviseur om uitleg vragen hoe het precies zit met dit soort kruisverbanden want er zijn nogal wat verschillende regels die hier meespelen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 februari 2008, 11:54
japie japie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: rentevergoeding op 18000 Euro ?

Ik ben geen kenner, maar als ik mij niet vergis zijn de rechtsvormen per 1-1-2008 veranderd.

Een maatschap en vof bestaan niet meer én om een BV op te richten heb je geen startkapitaal van 18000 euro meer nodig.
http://www.raadinfo.nl/page11.php

Probleem opgelost . Ik zou zeggen duik hier eens in, wellicht heb ik het bij het verkeerde eind maar het is de moeite van het onderzoeken wellicht waard.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 februari 2008, 23:16
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Rentevergoeding op startkapitaal BV van 18.000 euro?

Bedankt dat je even de link erbij zet. Voor de goed orde, ik heb helemaal niets te maken met RAAD Apeldoorn misschien wordt het tijd om de naam te wijzigen.. maar goed das weer een heel andere discussie.

In ieder geval is het wel streven om de wet te veranderen maar de wet is nog niet veranderd en dus gelden al deze nieuwe regels en ideetjes nog niet.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 februari 2008, 08:22
japie japie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Rentevergoeding op startkapitaal BV van 18.000 euro?

Excuus, dat van die link had ik nog geeneens gezien.

Citaat:
In ieder geval is het wel streven om de wet te veranderen maar de wet is nog niet veranderd en dus gelden al deze nieuwe regels en ideetjes nog niet.
In ieder geval bedankt voor de info, weet ik meteen hoe het zit. Na wat verder spitten op internet zie ik ook dat deze wet Personenvennootschappen al 3 jaar lang op elke 1/1/2006/7/8 in werking zou gaan treden.....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
zwangerschapsuitkering komt er. Het is wachten tot de tweede helft van 2008. NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 18 21 april 2008 13:56
BV oprichten zonder startkapitaal Arend Nieuws - Voor en door freelancers 0 25 oktober 2007 14:25
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon