Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 februari 2008, 12:17
Topclass-studente Topclass-studente is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

Hallo allemaal!!!

Wie kan mij helpen bij de volgende vraag?

moet ik mij als student-freelancer wel of niet inschrijven bij de KvK?

Ik ben een HBO studente sales en marketing en wil op freelance basis geld bijverdienen en werkervaring opdoen. Ik heb niet de ambitie om een eigen bedrijf te starten, maar ik wil puur op deze manier ervaring opdoen binnen de sales/marketing.

Ik heb de KvK al gebeld en die zei dat ik per se ingeschreven moest staan in het handelsregister, maar dat ik voor de belastingdienst niet aangemerkt wordt als ondernemer omdat je voor de BD pas ondernemer bent als je minimaal 1225 uur in een jaar werkt. Wat is dan het probleem zou je denken?

Nou een probleem is er wel degelijk als beide organisaties wat anders zeggen. Ik heb nl. de BD gebeld en die zei, dat ik mij NIET per se in hoef te schrijven bij de KvK omdat ik gewoon een student ben die inkomsten geniet die behoren tot de ROW. en als ik mij WEL zou inschrijven bij de KvK dan zou ik dus op een andere manier belasting moeten afdragen ipv wat nu voor mij opgaat (ROW--> box 1). Als het aan mij ligt schrijf ik mij niet in bij de KvK, puur omdat ik niet de intentie en ambitie heb om op dit moment een bedrijf te starten.

Ik weet het niet in elk geval niet meer. Wie weet kan een student of iemand met degelijke kennis mij verder helpen?

Bvd,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 februari 2008, 16:21
erikjan erikjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

Beste "Top class studente",

Ik ben zelf ook studentondernemer. Ik heb Technische Bedrijfskunde (HBO) gestudeerd, en daarna een eigen bedrijf opgericht om werkervaring op te doen in mijn eigen vakgebied. Op dit moment studeer ik Bedrijfswetenschappen.

Je moet je inderdaad inschrijven bij de KvK. Tenzij je werkzaamheden onder de vrije beroepen vallen. Daarnaast kan je wel voldoen aan het criteria "ondernemer" bij de Belastingdienst. Je kan ook ondernemer zijn als je niet aan het urencriterium komt van 1225 uur. Als je boven deze norm zit ben je "ondernemer voor de inkomstenbelasting", als je daaronder betaal je belasting via ROW (Resultaat uit Overige Werkzaamheden).

Ik voer zelf consultant werkzaamheden uit, en was dus niet verplicht om mij in te schrijven bij de KvK, maar wilde dit wel. Het staat professioneler als bv. je bankrekening op je bedrijfsnaam staat en niet op je eigen (privé) naam.
Het is trouwens niet zo dat als je geen intentie hebt om een bedrijf te starten je je niet hoeft in te schrijven bij de KvK. Bedrijf? -> Dus inschrijving KvK.

Als je nog meer informatie wenst lees ik het wel.
Succes met je bedrijf en studie!

Groet,
Erikjan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 februari 2008, 00:27
Topclass-studente Topclass-studente is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

Beste Erikjan!

enorm bedankt voor je reactie!! Ik heb alleen nog wel 1 vraag. Je zegt dat jij als consultant je niet per se in hoefde te schrijven bij de KvK. Vallen consultants onder vrije beroepen?

nou wil ik zelf marketingplannen schrijven en advies geven op het gebied van marketing/sales. Dan zou ik mezelf toch jr. marketingconsultant kunnen noemen, wat ik dan in wezen ook ben?

Komt er niet veel administratieve romslomp bij kijken als je je inschrijft bij KvK? Wat komt er uberhaupt bij kijken? sorry voor alle vragen maar door alle onduidelijkheden vraag ik mezelf nog wel eens af waar ik aan begonnen ben!

BvD!!!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 februari 2008, 10:55
erikjan erikjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

Consultant (adviseur) valt in het grijze gebied bij de vrije beroepen. Ik geef zelf organisatie advies en die valt in het lijstje met vrije beroepen http://www.kvk.nl/handelsregister/04...jeberoepen.asp
Het beste kan je even contact opnemen met de kamer. Zij kunnen je meer informatie geven over jouw 'beroep'. Vanaf 2009 (geloof ik?) is iedereen verplicht zich in te schrijven, dus vrij beroep of niet.

Het is dus niet verplicht je in te schrijven, maar ik zou het wel doen, en straks is het toch verplicht.
Het komt ook gewoon professioneler over op je opdrachtgevers en buitenwereld.
Het kost geen extra administratieve rompslomp, behalve dan jaarlijks de bijdrage betalen .
Om je in te schrijven bij de KvK moet je een formulier invullen en inleveren bij het kantoor van de KvK bij jou in de buurt. Zij schrijven je dan in.

Het kan allemaal een beetje onduidelijk zijn, maar zo moeilijk is het allemaal niet.
Succes ermee!
Groet,
Erikjan
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 februari 2008, 11:04
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

In de pagina die je linkt staat het al:
Citaat:
Vrije beroepsbeoefenaren zijn meestal niet verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister. Alleen als het beroep in een rechtspersoon of bedrijfsmatig wordt uitgevoerd, is inschrijving verplicht. Dit verandert als het nieuwe handelsregister in werking treedt (waarschijnlijk per 1 juli 2008).
Deze datum is dus ook nog niet zeker.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 februari 2008, 12:27
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikjan Bekijk bericht
Beste "Top class studente",

Ik ben Je kan ook ondernemer zijn als je niet aan het urencriterium komt van 1225 uur. Als je boven deze norm zit ben je "ondernemer voor de inkomstenbelasting", als je daaronder betaal je belasting via ROW (Resultaat uit Overige Werkzaamheden).
Dit is een veelvoorkomend misverstand: die 1225 uur heeft met je VAR he-le-maal niets te maken. 1225 is alleen relevant als het gaat over ondernemersaftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek.

Neem eens een kijk in het aanvraagformulier voor je VAR (vraag 2d). Daar staat bij de vraag hoeveel uur je in je zaak gaat steken, helemaal geen 1225 uur genoemd. Dat kan dus nooit een criterium zijn voor je VAR!

Je kunt dus prima aanspraak maken op een VAR WUO als je minder tijd in je zaak steekt. Waarom is dat belangrijk? Met die VAR WUO vrijwaar je je opdrachtgevers van het risico dat ze later worden aangeslagen voor achterstallige loonbelasting en premies.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 februari 2008, 12:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Topclass-studente Bekijk bericht
Ik heb nl. de BD gebeld en die zei, dat ik mij NIET per se in hoef te schrijven bij de KvK omdat ik gewoon een student ben die inkomsten geniet die behoren tot de ROW.
Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst dit gezegd heeft. Het feit dat je student bent is namelijk geheel niet relevant voor de beoordeling van de vraag of je verplicht bent je in te schrijven bij de KvK, of je ondernemer bent voor de BTW etc.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 februari 2008, 13:23
Topclass-studente Topclass-studente is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK?

Als ik het goed begrijp is straks iedereen verplicht zich in te schrijven bij de KvK. Dan zit er niks anders op dan het gewoon te doen!

bedankt voor alle reacties!!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance werken als student

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inschrijven KvK Wendy Al die andere praktische dingen 9 10 december 2007 15:51
Wel of niet als freelancer rykmarco Al die andere praktische dingen 2 4 november 2007 21:13
Inschrijven KvK vanaf 2008 verplicht Jos Nieuws - Voor en door freelancers 0 17 oktober 2007 21:44
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon