Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 december 2009, 15:06
SanjaB SanjaB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 februari 2009
Berichten: 22
Question Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Hallo,
Als ik werkelijk ergens een ontiegelijke hekel aan heb is het wel kilometers bijhouden en bijhouden in administratie.
Daarom zit ik steeds te piekeren hoe daaronder uit te komen. Ik wil daar best wat extra kosten voor maken, maar niet al te veel natuurlijk. Een nieuwe groene auto kan ik niet betalen (nog niet), ik rijdt 20.000 per jaar, zo ongeveer. Je kunt leasen, auto op prive, auto op de zaak, met bijtelling 14 % als je groene auto hebt Het is erg ingewikkeld vind ik.
Wie weet een tip of een site waar ik kan berekenen wat het aantrekkelijkst is om te doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 december 2009, 04:37
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Je gebruikt een paar dingen door elkaar en dat maakt de boel nog minder duidelijk: leasen heeft te maken met hoe je (aankoop en evt. het onderhoud van) de auto financiert, zakelijk of privé heeft te maken met de boekhoudkundige verantwoording van de auto(kosten), met het percentage krijg je alleen te maken als je de auto op de zaak zet. Nou schijnen er nog hele andere voordelen aan zo'n auto te zitten die ervoor zorgen dat je maar 14% hoeft te hanteren ... Voor een dergelijk percentage zit je overigens wel aan een (bijna) nieuwe auto vast, maar afhankelijk van het soort auto dat je zoekt (groot/klein) kan de prijs nog alleszins meevallen.

Als je voor jezelf hebt uitgemaakt wat voor een auto je zou willen kopen (en hoeveel geld je daaraan zou willen uitgeven) kun je gaan berekenen of het voordeliger is om 'm op de zaak te zetten of in privé te rijden.

Je moet wel zelf de (financiële) gegevens van de auto invullen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Niet iedere auto kost hetzelfde, niet elke eigenaar rijdt evenveel, zowel zakelijk als privé.

Overigens: als je geen probleem hebt met de correctie voor het privé-gebruik (als uit je berekening komt dat het minder duur is om 'm zakelijk te rijden), dan hoef je in het geheel geen kilometerverantwoording bij te houden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 december 2009, 23:54
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Koop een mooie auto van 15 jaar oud, op de zaak zetten, lekker niets bijhouden en een bijtelling van 35% van de DAGwaarde.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 december 2009, 09:57
SanjaB SanjaB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 februari 2009
Berichten: 22
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Dank je voor je reactie. Het zijn inderdaad twee dingen waar ik over twijfel. Maar ik ga gebruik maken van de link die je stuurde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Je gebruikt een paar dingen door elkaar en dat maakt de boel nog minder duidelijk: leasen heeft te maken met hoe je (aankoop en evt. het onderhoud van) de auto financiert, zakelijk of privé heeft te maken met de boekhoudkundige verantwoording van de auto(kosten), met het percentage krijg je alleen te maken als je de auto op de zaak zet. Nou schijnen er nog hele andere voordelen aan zo'n auto te zitten die ervoor zorgen dat je maar 14% hoeft te hanteren ... Voor een dergelijk percentage zit je overigens wel aan een (bijna) nieuwe auto vast, maar afhankelijk van het soort auto dat je zoekt (groot/klein) kan de prijs nog alleszins meevallen.

Als je voor jezelf hebt uitgemaakt wat voor een auto je zou willen kopen (en hoeveel geld je daaraan zou willen uitgeven) kun je gaan berekenen of het voordeliger is om 'm op de zaak te zetten of in privé te rijden.

Je moet wel zelf de (financiële) gegevens van de auto invullen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Niet iedere auto kost hetzelfde, niet elke eigenaar rijdt evenveel, zowel zakelijk als privé.

Overigens: als je geen probleem hebt met de correctie voor het privé-gebruik (als uit je berekening komt dat het minder duur is om 'm zakelijk te rijden), dan hoef je in het geheel geen kilometerverantwoording bij te houden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 december 2009, 10:00
SanjaB SanjaB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 februari 2009
Berichten: 22
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Hmm, ja, maar ik wil wel een beetje groen rijden en dat lijkt me onmogelijk met een oude auto.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes Bekijk bericht
Koop een mooie auto van 15 jaar oud, op de zaak zetten, lekker niets bijhouden en een bijtelling van 35% van de DAGwaarde.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 december 2009, 02:24
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanjaB Bekijk bericht
Hmm, ja, maar ik wil wel een beetje groen rijden en dat lijkt me onmogelijk met een oude auto.
Met een beetje groen zit je aan een vrij nieuwe auto vast. Met de bijbehorende kosten. Hoe groen je kunt rijden hangt dus eigenlijk af van hoeveel je kunt en wilt betalen voor en aan de auto.

Laat je ons t.z.t. weten wat je hebt besloten? Ik ben wel erg benieuwd, ondanks dat ik zelf het geld niet heb om ook maar enigszins groen te rijden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 december 2009, 13:25
SanjaB SanjaB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 februari 2009
Berichten: 22
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Een paar Japanse merken hebben vanaf €8000 groen rijden. Maar dat zijn wel erg kleine autootjes en ik zit veel op de snelweg dus dat vindt ik niet fijn. Het is wel moeilijk hoor. Ik ga er nog over nadenken. De auto die ik heb is nog prima, maar niet zo zuinig en dan dat vervelende kilometers schrijven, heb ik nog geen oplossing voor.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 december 2009, 16:31
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
(...) als je geen probleem hebt met de correctie voor het privé-gebruik (als uit je berekening komt dat het minder duur is om 'm zakelijk te rijden), dan hoef je in het geheel geen kilometerverantwoording bij te houden.
Tja, blijft er toch weinig anders over dan aan het rekenen te slaan.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 april 2010, 15:40
SanjaB SanjaB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 februari 2009
Berichten: 22
Standaard Re: Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease?

Beste Renée,
De uitkomst is geworden: Volkswagen Polo Blue Motion (rijdt 1:30, 14% bijtelling, geen wegenbelasting). Ik kon gunstig inruilen, maar het is toch nog wel een heel bedrag €15000.
En...ik heb hem nog niet. Staat in bestelling en verwacht er vanaf mei in te kunnen rijden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Auto kopen als promotiemiddel VakantiehuizenVergelijker Al die andere praktische dingen 3 24 januari 2009 13:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon