Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2010, 12:02
MLWebdesign MLWebdesign is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 16
Standaard Zeer kleinschalig een webshop starten.

Mijn man is werkloos, zijn inkomen is nu dus gering, en we moeten vooral alles halen uit mijn inkomsten als webdesigner.
Waar het eerst niet zo heel belangrijk was hoeveel inkomen ik uit het webdesign haalde per maand, is het nu een belangrijk onderdeel geworden.

Gelukkig nog steeds met zeer veel enthousiasme!

Wij hebben altijd al met veel plezier woestijnratten gehouden. Nu leek het ons leuk om via de website die ik heb voor deze diertjes zakjes voer te verkopen. Zakje voer zijn per stuk rond de 4 euro, en misschien verkoop ik er maar 1 per maand, wie zal het zeggen. Misschien ook wel 10 per maand.

Maar nu zit ik met een aantal dingen.
Die zakjes koop ik in, daar wordt natuurlijk btw over berekend. Ik betaal dus de (bijvoorbeeld) 100 zakjes voer als inkoop, en daarover de btw.

Daarna zijn ze te bestellen via mijn webshop met uiteraard een prijs erboven op.

Moet ik voor dit geringe werk een eigen bankrekening openen, me aanmelden bij de kvk en de belastingdienst? Moet ik BTW gaan berekenen over zo'n zakje voer, en hoe gaat dit dan in zijn werk aangezien ik absoluut geen 1300 euro aan BTW ga hoeven betalen voor omzetbelasting. Want dat zou betekenen dat ik over de 1700 zakjes moet gaan verkopen per jaar.

Of kan dit gewoon vallen over resultaat uit overige werkzaamheden?

Investeringen zijn verder niet nodig... een webshop heb ik zelf zo opgezet (heb zelf een module ontwikkeld, ideal ook mogelijk) domeinnaam heb ik prive ook al een aantal jaren.
Het enigste zou zijn verpakkingsmateriaal als de klant het opgestuurd wil krijgen, maar ook dit wordt weer doorberekend aan de klant.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken, en wat mijn verplichtingen zijn. Ik wil geen risico nemen of spelletjes spelen, ik ben een eerlijke ondernemer, met eigenlijk gewoon een hobby.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2010, 16:06
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Zeer kleinschalig een webshop starten.

Praat eens met Renee (De paarse olifant) die zit in hetzelfde "shopwereld" idee met honden en katten(?)-voer.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2010, 17:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zeer kleinschalig een webshop starten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MLWebdesign Bekijk bericht
Moet ik voor dit geringe werk een eigen bankrekening openen
Hoeft niet, mag wel. Het hangt ervan af hoe belangrijk het is dat giraal betalende klanten de handelsnaam van de zakjes voer zien, in plaats van die van je hoofdactiviteit.

Citaat:
me aanmelden bij de kvk
De nevenactiviteit en handelsnaam registreren bij je hoofdbedrijf is voldoende.

Citaat:
en de belastingdienst?
Nee. Je kunt gewoon binnen je bestaande onderneming werken en de omzet en kosten meenemen in je boekhouding.

Citaat:
Moet ik BTW gaan berekenen over zo'n zakje voer
Dat vermoed ik wel ja. Maar ik weet niet precies wat de btw-regels zijn voor dierenvoeding.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 februari 2010, 19:12
MLWebdesign MLWebdesign is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 16
Standaard Re: Zeer kleinschalig een webshop starten.

Ik wil dit liever niet in mijn bestaande administratie gaan invoegen. Wil ik strikt gescheiden houden.

Mijn webdesign diensten zijn erg serieus, en is zakelijk.
Het voer voor mn dieren zie ik als persoonlijk, als prive, maar met wat inkomsten.

Bij de kvk een nevenactiviteit/handelsnaam extra aanlaten maken is inderdaad een goed idee.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 april 2010, 12:10
Christinekluft Christinekluft is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2010
Berichten: 19
Standaard Re: Zeer kleinschalig een webshop starten.

Je zou een handelsnaam kunnen toevoegen aan je bedrijf bij de KvK. Je boekhouding kan gescheiden gedaan worden alleen moet je aan het einde de cijfers bij elkaar optellen.

Groetjes Christine

www.knutselkind.nl
www.mijnhollandsewinkel.nl
www.kluftdienstverlening.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 april 2010, 10:23
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Zeer kleinschalig een webshop starten.

Ik zal je aangeven hoe ik dit zou doen met in mijn achterhoofd dat inschrijving KvK verplicht is en verwerking onder een BTW nummer idem.

Zelf zou ik de naam registreren bij de KvK en voor deze activiteit een apart BTW nummer aanvragen. Omdat het een zeer beperkte activiteit is zou ik vervolgens vrijstelling vragen voor administratieve lasten omdat ik met die activiteit < KOR grens val (zie de artikelen over KOR).

Hoewel de activiteit beperkt is zou ik ALTIJD een aparte rekening openen omdat je dan kosten en opbrengsten van activiteiten gescheiden houdt. Uiteraard kun je in het begin tegen jezelf zeggen "tot 10 zakjes per maand laat ik het via prive lopen".
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
webwinkel

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon