Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 juni 2008, 12:49
Joyce Joyce is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 4
Standaard Starten met een paar uur per week als freelancer

Hallo allemaal,

Ik ben me een beetje aan het inlezen in het freelance-bestaan. Binnenkort wil ik toch werk gaan maken van mijn plannen om als freelance tekstschrijver aan de slag te gaan. De norm van 1225 uur is voor mij voorlopig niet haalbaar. Mijn plan is om het freelancen voorzichtig op te starten en langzaam uit te bouwen naar meer uren.

Maar wat is nu het beste nu ik de eerste maanden maar een uur of 10-15 per week aan de slag kan? Omdat het voornamelijk om korte opdrachten gaat is een tijdelijk dienstverband met de opdrachtgever niet haalbaar (voor 1 artikel laat je je niet op de loonlijst zetten).

Wie is ook zo begonnen? Of wie heeft hier op een andere manier ervaring mee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 juni 2008, 15:37
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Starten met een paar uur per week als freelancer

Hej Joyce,
ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Als je al freelancer aan het werk gaat, ben/ga je sowieso niet in loondienst, toch?

En ik vroeg me af of je nu al zoveel werk in het verschiet hebt dat je aan een 10- tot 15-urige werkweek gaat komen. Of zijn dat de uren die je beschikbaar bent?

Als (beginnende) zzp'er ben je afhankelijk van de opdrachten die je binnenhaalt en -krijgt. Meestal is dat in het begin nog niet zoveel. Dat langzaam opbouwen is voor de meeste zzp'ers een gegeven, geen wens .

Ik kom nog steeds niet aan de 1225 uren. Maar daarom kan ik nog wel als freelancer werken.

Misschien kun je je vraag:
'Wie is ook zo begonnen? Of wie heeft hier op een andere manier ervaring mee?'
iets nader specificeren? Want ik denk dat we bijna allemaal wel zo begonnen zijn.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juni 2008, 15:48
Joyce Joyce is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Starten met een paar uur per week als freelancer

Marlies, bedankt voor je snelle reactie. Je hebt gelijk, ik ben voorlopig 10-15 uur beschikbaar. Natuurlijk hoop ik dat ik die uren ook kan vullen, maar dat zie ik wel.

Wat ik begrepen heb is dat de VAR verklaring pas zinvol wordt als je 1225 uur op jaarbasis aan de slag bent. Ik ben er al wel achter dat veel opdrachtgevers een VAR verklaring zeer wenselijk vinden. Hoe laat je je dan inhuren zonder die VAR verklaring, zodat het voor jou en de opdrachtgever aantrekkelijk blijft. Ben je dan ZZP-er in plaats van freelancer?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juni 2008, 18:36
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Starten met een paar uur per week als freelancer

Hallo Joyce,

Citaat:
Wat ik begrepen heb is dat de VAR verklaring pas zinvol wordt als je 1225 uur op jaarbasis aan de slag bent. Ik ben er al wel achter dat veel opdrachtgevers een VAR verklaring zeer wenselijk vinden. Hoe laat je je dan inhuren zonder die VAR verklaring, zodat het voor jou en de opdrachtgever aantrekkelijk blijft. Ben je dan ZZP-er in plaats van freelancer?
Iedereen heeft in principe een VAR-verklaring. ZZP-ers en freelancers hebben een VAR-WUO (winst uit onderneming), mensen in loondienst hebben een VAR-Loon (zij hoeven hem alleen niet fysiek in huis te hebben) en als je gaat freelancen naast je baan dan vraag je een VAR ROW aan (resultaat uit overige werkzaamheden).

Van de site van de belastingdienst
Citaat:
Als in de verklaring staat 'resultaat uit overige werkzaamheden' of 'loon', dan zijn aan deze kwalificatie geen rechten te ontlenen. Uw opdrachtgever moet in beide gevallen nog steeds zelf beoordelen of er wel of niet sprake is van een dienstbetrekking op basis waarvan hij loonheffingen moet inhouden en afdragen.
Je geeft bij je belastingaangifte je freelance verdiensten op als Resultaat uit overige werkzaamheden.

Volgens mij is er geen verschil tussen een ZZP-er en een freelancer. Ze vallen allebei onder de officiele eenmanszaak.
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 22:11
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon