Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2011, 13:35
petrawiebenga petrawiebenga is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2011
Berichten: 4
Standaard Wordt dit als opeenvolgende factuurnummers gezien?

In het ondernemershandboek van de Belastingdienst las ik dat facturen opeenvolgende nummers moeten hebben.

Weet een van jullie of de onderstaande vorm van factuurnummers als opeenvolgend wordt gezien?

2011.0120.01
2011.0131.02
2011.0228.03
2011.0301.04

dus jaartal, maand, dag, opvolgnummer?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 maart 2011, 14:41
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hoewel het op het eerste gezicht niet heel voor de handliggend is kun je is dit wel een oplopende reeks. enige wat ik zou doen is geen puntje tussen jaartal en maand/dagcode 20110131.01 eventueel ook nog "20" weglaten dan is het nummer weer wat korter. "110131.01"

Maar op zich mag wat jij wilt wel. Als je controle krijgt zou ik wel gelijk je nummersysthematiek uitleggen want anders loop je het risico dat ze verkeerde conclusies trekken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 maart 2011, 15:10
petrawiebenga petrawiebenga is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2011
Berichten: 4
Standaard

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 maart 2011, 21:42
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petrawiebenga Bekijk bericht
In het ondernemershandboek van de Belastingdienst las ik dat facturen opeenvolgende nummers moeten hebben.

Weet een van jullie of de onderstaande vorm van factuurnummers als opeenvolgend wordt gezien?

2011.0120.01
2011.0131.02
2011.0228.03
2011.0301.04

dus jaartal, maand, dag, opvolgnummer?
Nee, dit mag m.i. niet. Er mag geen nummer passen tussen de opeenvolgende factuurnummers. Het eerste factuurnummer dat je gebruikt is 2011.0120.01.

Dat impliceert dat het volgende factuurnummer 2011.0120.02 moet zijn. En dat is blijkbaar niet het geval, aangezien het tweede factuurnummer 2011.0131.02 is.

Het beste (om uitleg aan de inspecteur te voorkomen) is om de factuurnummers te nummeren zodat er geen onduidelijkheden ontstaan. De inspecteur kan er vanuit gaan dat je facturen hebt uitgereikt die tussen je nummering invallen. En dat kan erg nadelig uitpakken voor je. In het ergste geval kan hij zeggen dat je facturen er tussenuit hebt gehaald (en dus ook de opbrengsten) en hij bijvoorbeeld gaat schatten wat je missende inkomsten zijn geweest op de vermiste facturen (terwijl er helemaal geen missende/verborgen inkomsten/facturen zijn volgens jou, maar bewijs dat maar eens aan hem).

Waarom niet als volgt nummeren:
2011.001
2011.002
2011.003
etc. etc.

Dat kan je een hoop ellende besparen.

Groet,

Frits Welsing
Adminsitratiekantoor Welsing
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 maart 2011, 10:38
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FFWelsing Bekijk bericht
Waarom niet als volgt nummeren:
2011.001
2011.002
2011.003
etc. etc.
Dat is (bijna) hetzelfde wat ik ook gebruik: 11.001, 11.002, 11.003. Werkt prima, en ik verwacht niet dat ik in het jaar 2100 nog steeds facturen verstuur. De toevoeging van de eeuw (20) vind ik dus weer onnodige ballast.

Maar dat is natuurlijk puur en alleen persoonlijke voorkeur. Wat ik men name wil zeggen is dat ik het systeem an sich prima vind werken en het bied ook een goed overzicht voor mijzelf. Het aantal voorloopnullen kun je een beetje laten afhangen van hoeveel facturen je in een jaar denkt te versturen. Als je niet boven de 999 uitkomt, (zeg 20 per week) dan is dit prima, anders gooi je er een nulletje bij.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 maart 2011, 10:57
petrawiebenga petrawiebenga is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2011
Berichten: 4
Standaard

Frits, bedankt voor je reactie. Ik twijfelde ook nog steeds. Vooral omdat ik regelmatig facturen krijg en daar inderdaad simpelere nummer-systemen opstaan. Ik heb daarom gekozen om mijn nummering ook te versimpelen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 maart 2011, 20:53
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Graag gedaan.

Groet,

Frits Welsing
Administratiekantoor Welsing
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 februari 2012, 22:33
zeratul zeratul is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2012
Berichten: 2
Standaard

Sorry dat ik zo'n oude thread weer naar boven haal, maar het is echt van toepassing op iets wat ik nu voorheb: wij willen absoluut niet dat onze klanten weten hoeveel facturen wij uitschrijven.
Daarom passen we ongeveer hetzelfde systeem toe als petrawiebenga.

JaarMaandDagVolgnummer: 20120216001 (16 februari 2012 factuur 1)

Volgens mij impliceert "opeenvolgend" niet "ononderbroken" of "aaneensluitend", dan zou je toch wel één van die twee woorden gebruiken?
De nummering die ik toepas is wel degelijk "opeenvolgend" -> ze volgen mekaar op (weliswaar niet ononderbroken)

Ook het argument dat ik zou aanhalen naar de controleur toe lijkt me een sterk argument: waarom zou mijn klant moeten kunnen afleiden uit zijn twee factuurnummers (waartussen bvb. 1 maand zit) hoeveel facturen ik zoal opmaak per maand ...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 februari 2012, 22:59
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Beste Zeratul,

Hierbij geef ik je twee links. Eentje naar de site van de Belastingdienst met de factuureisen en eentje waarop de definitie staat van "Volgnummer".

Ik heb hierboven inmiddels al mijn argumenten gegeven, aan jou de taak om er iets (of niets) mee te doen.

Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...evens_factuur/

Definitie "Volgnummer": http://www.encyclo.nl/begrip/volgnummer

Veel succes.

Met vriendelijke groet,
Frits Welsing
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 februari 2012, 23:08
zeratul zeratul is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2012
Berichten: 2
Standaard

"Een uniek volgnummer" -> uniek, daar voldoen we in ieder geval al aan

In de definitie die jij geeft staat nergens "ononderbroken"
Ik ken gemeentehuizen waar volgnummers worden gegeven die niet ononderbroken zijn
wat betreft identificatie of rangnummer: mijn nummers voldoen er nog steeds aan

Ook nog: http://www.lyceo.nl/vakken/wiskunde-c/begrippen/
Zoek op "opeenvolgend" -> daar worden voorbeelden gegeven van opeenvolgende getallen die duidelijk niet ononderbroken zijn, maar wel opeenvolgend, of "oplopend", opnieuw: daar voldoen mijn nummers ook aan

Zoek ik dit nu te ver? Het is toch niet nodig dat het ononderbroken is?
Waarom moeten we iets gaan doen dat niet gevraagd wordt?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuurnummer

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of op de zaak welk ingezet wordt als visitekaartje art schilling Freelancepraktijk starten 9 2 februari 2011 22:19
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 11:39
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 08:10
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon