Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 september 2011, 15:52
CD0951 CD0951 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 september 2011
Berichten: 1
Standaard In loondienst, zelfstandig of een combinatie?

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen juli gestart als freelance journalist en heb de afgelopen tijd al erg veel gehad aan dit forum. Maar nu zit ik met een specifieke vraag/kwestie die ik toch graag wil aankaarten. Ik hoop dat één van jullie mij hierbij kan helpen.

Zoals gezegd ben ik nu een paar maanden zelfstandig ondernemer. Ik heb drie opdrachtgevers, waarvan één erg incidenteel (vier keer per jaar een aantal artikelen). Nu krijg ik van één van mijn opdrachtgevers de vraag of ik daar op de redactie wil werken. Het gaat om een baan van 32 uur, dus vier dagen in de week.

Een erg aantrekkelijk aanbod, omdat ik dan wat meer zekerheid en inkomen heb. Maar nu rest mij de vraag of ik hiernaast nog wel als freelancer aan de slag kan? Is dat gedoemd te mislukken gezien het aantal uren dat ik dan per week moet werken, of heeft iemand een idee hoe ik hier een mouw aan kan passen? Ik vind het erg zonde om het freelancen nu al op te geven, maar vind de aanbieding zoals gezegd ook aantrekkelijk. Is het bijvoorbeeld een idee om de opdrachtgever te vragen mij drie dagen in loondienst te nemen en de andere dag als zelfstandige in te huren? Of is dat een erg illegale constructie (los van het feit of de opdrachtgever dat ziet zitten)?

Ik ben op het moment ontzettend aan het twijfelen over wat de beste keuze is, en heb erg behoefte aan tips en/of ervaringen van anderen. Wat zouden jullie adviseren?

Alvast onwijs bedankt voor de hulp!

Groeten,
Chantal
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 september 2011, 16:52
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Chantal,

Je vraag over deels werken in loondienst en deels freelance bij dezelfde opdrachtgever is redelijk eenvoudig te beantwoorden. Dat kan niet. Er is ofwel sprake van een freelance overeenkomst ofwel van een arbeidsovereenkomst. Beide tegelijk kan niet.

Jou vraag of je naast een baan van 32 uur ook nog kan freelancen kan vooral jij beantwoorden, er zijn genoeg ondernemers die dat doen naast een bijna full time baan en die nog 30-40 uur werken naast hun baan. Je zult meer moeten organiseren om je kanten te spreken en om aan acquisitie te doen. Maar onmogelijk is het niet.

Maar wat ik me afvraag, heb je de opdrachtgever al gevraagd of je niet gewoon als freelancer kan worden ingehuurd voor bijvoorbeeld een periode van 3 of 6 maanden om na die periode te bekijken of je eventueel over een (vast) dienstverband kan praten op die manier heb je ook financiele zekerheid die je min of meer toch zoekt en je hebt ook de ruimte om je freelance werkzaamheden op te bouwen. Eventueel zou je voor een langdurige opdracht ook een wat lager (uur)tarief kunnen hanteren..

Als je toch voor loondienst wilt gaan dan zou ik ook kijken naar hoe zij omgaan met personeel met tijdelijk contract, en hoeveel mensen op die redactie een vast contract hebben.. Ik bedoel het klinkt wel leuk een contract voor een half jaar of een jaar, maar als je daarna weer mag vertrekken omdat het werk weer ophoud, dan kun je net zo goed als freelancer aan de slag gaan en is de vraag om in dienst te komen vooral gesteld om nog een paar euro in de maand te besparen op de kosten ipv jou zekerheid en werkgelegenheid te bieden..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2011, 18:21
Frieza Frieza is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 november 2011
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Hallo Chantal,

Je vraag over deels werken in loondienst en deels freelance bij dezelfde opdrachtgever is redelijk eenvoudig te beantwoorden. Dat kan niet. Er is ofwel sprake van een freelance overeenkomst ofwel van een arbeidsovereenkomst. Beide tegelijk kan niet.
Een vraagje Roel. Is dit bij wet verboden? Ik zie hier geen reden voor. Ik heb het al even gegoogled, maar kon er niks over vinden. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 november 2011, 22:57
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Hallo Chantal,

In dienst zijn bij iemand en tegelijk freelance ervoor werken is niet bij wet verboden. Alleen zul je geen VAR-WUO krijgen, de belastingdienst zal je waarschijnlijk niet als ondernemer zien. Daarvoor heb je meerdere opdrachtgevers nodig en moeten de risico's bij jou liggen. De kans is groot dat de belastingdienst die freelance opdrachten als een soort overwerk gaat zien. Met een VAR-ROW (die je in het beste geval krijgt) kan het bedrijf waarvoor je werkt en freelancet, nog steeds belast worden voor jou als werknemer buiten je vaste uren om. De belastingdienst ziet al snel iets als een fictief dienstverband.

Correct me if I'm wrong, wil ik aan de anderen vragen. Ik weet dit uit ervaring, maar niet omdat ik de belastingregels ken.

Groet,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 november 2011, 18:36
Frieza Frieza is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 november 2011
Berichten: 13
Standaard

Ok, het hangt er dus allemaal vanaf, hoe de belastingdienst ernaar kijkt...
Sorry voor de late reactie, maar hartelijk dank voor het antwoord!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel of niet een AOV? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 71 29 oktober 2010 10:29
Naheffing / verkapt dienstverband curvers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 27 maart 2009 14:12
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon