Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2008, 20:15
Hylmar Hylmar is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Startvorm en andere beginnersvragen

Al een tijdje denk ik erover na om te beginnen als freelancer. Tijdens het zoeken naar informatie kwam ik lancelots tegen, hier heb ik veel bruikbare informatie gevonden. Nu ben ik op het punt gekomen om mijn plannen concreet te maken en daadwerkelijk te beginnen, maar hierbij zit ik nog met een aantal vragen.

De diensten die ik wil aanbieden zijn:

- webdesign
- webontwikkeling
- logodesign

Met de eerste twee punten heb ik werkervaring, ik werk momenteel als webontwikkelaar onder een nul-uren contract. Hiernaast ben ik afgelopen september begonnen met een crossmediale vormgevings-opleiding (gericht op de popcultuur). Hiermee wil ik langzaamaan mijn diensten uitbreiden, naarmate mijn ervaring is gegroeid.

Nu mijn vragen. Als eerst weet ik nog niet hoe ik moet beginnen. Of het wijs is me in te schrijven bij de KvK, waarbij me de eenmanszaak het meest voor de hand liggend lijkt. Als tweede vraag ik me af of het nodig is een BTW-nummer aan te vragen, wat de voor- en nadelen hiervoor zijn. Verder las ik iets over een VAR-verklaring, maar wat het inhoudt is me niet duidelijk geworden.

Ik heb geen ervaring in het ondernemen en voel me geen ondernemer, maar het starten als freelancer is iets wat me al een tijd kriebelt. Iets wat me tot nu toe nog weerhoudt is bijvoorbeeld de administratie. Daarnaast las ik dat wanneer je als eenmanszaak ingeschreven staat, je persoonlijk aansprakelijk bent. Dit is ook iets wat me afschrikt.

Waarom wil ik freelancen? Het lijkt me leuk en leerzaam. Het past in de lijn van mijn huidige opleiding en wordt als meerwaarde gezien. Ik ben niet afhankelijk van de inkomsten, ik heb ernaast nog een 'zekere' bijbaan. Dit is aanvankelijk bedoeld als tweede bijbaan, met streven naar meer uiteraard.

Wel, dit was een heel verhaal. Ik kan teksten schrijven ook wel aan mijn lijstje van diensten toevoegen. Ik hoop dat je me op weg kunt helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 februari 2008, 20:37
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Startvorm en andere beginnersvragen

Je voelt je geen ondernemer, maar het starten als freelancer zie je wel zitten? Wat is volgens jou hét verschil tussen die twee dan?

Inschrijven bij de KvK lijkt me sowieso een goed idee en dan idd als eenmanszaak (naar mijn weten ook verplicht). Dan ben je inderdaad wel hoofdelijk aansprakelijk, maar dat zou je ook zijn als je je niet inschrijft

BTW-nr aanvragen moet je idd ook doen (na inschrijven KvK krijg je daar sowieso een brief over dat je dat binnen 14dgn moet doen).

VAR aanvragen zou ik ook doen, geeft voor jou en de opdrachtgever meer zekerheid over hoe dat gaat met loonbelasting ed. Mocht je dus een VAR WUO (winst uit onderneming) krijgen, dan hoef de opdrachtgever zich geen zorgen te maken over premies ed. die ingehouden moeten worden, want dat moet je zelf regelen (komt het in 't kort op neer).
Ik vond de uitleg over de VAR op deze site erg helder, is dat ook waar je de info weg hebt? - had daarvoor ook nog nooit van een VAR gehoord.

Ik geloof dat dat 't wel zo ongeveer was
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 februari 2008, 21:27
Hylmar Hylmar is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Startvorm en andere beginnersvragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Je voelt je geen ondernemer, maar het starten als freelancer zie je wel zitten? Wat is volgens jou hét verschil tussen die twee dan?
Die vraag had ik al verwacht.

Er is geen verschil tussen ondernemen en freelancen. De definitie van ondernemend zijn is niet bang zijn voor het ondernemen van iets groots of moeilijks. In die zin voel ik mij geen ondernemer, want ik ben bang om iets groots of moeilijks te ondernemen, hoe leuk het me ook lijkt. Dit neemt niet weg dat ik niet wil proberen deze droom waar te maken. Begrijpbaar?

Verder, bedankt voor je verbazing wekkend snelle antwoord! Ik dacht ook dat het verplicht was je in te schrijven bij de KvK, maar ik las laatst - volgens mij in dit forum - dat dit niet per se nodig is. Evenals het aanvragen van een BTW-nummer. Vandaar dat ik hierover twijfel..
__________________
Hylmar
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2008, 21:41
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Startvorm en andere beginnersvragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hylmar Bekijk bericht
Er is geen verschil tussen ondernemen en freelancen. De definitie van ondernemend zijn is niet bang zijn voor het ondernemen van iets groots of moeilijks. In die zin voel ik mij geen ondernemer, want ik ben bang om iets groots of moeilijks te ondernemen, hoe leuk het me ook lijkt. Dit neemt niet weg dat ik niet wil proberen deze droom waar te maken. Begrijpbaar?
Duidelijk antwoord

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hylmar Bekijk bericht
Verder, bedankt voor je verbazing wekkend snelle antwoord! Ik dacht ook dat het verplicht was je in te schrijven bij de KvK, maar ik las laatst - volgens mij in dit forum - dat dit niet per se nodig is. Evenals het aanvragen van een BTW-nummer. Vandaar dat ik hierover twijfel..
Geen probleem Het is inderdaad soms wazig of je je nu wel of niet moet inschrijven, op de website vd kvk staat daar ook wat meer info over (criteria voor een onderneming).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 februari 2008, 23:41
aNHa's schermafbeelding
aNHa aNHa is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 86
Standaard Re: Startvorm en andere beginnersvragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hylmar Bekijk bericht
Ik dacht ook dat het verplicht was je in te schrijven bij de KvK, maar ik las laatst - volgens mij in dit forum - dat dit niet per se nodig is. Evenals het aanvragen van een BTW-nummer. Vandaar dat ik hierover twijfel..
Hoi, via deze link http://www.lancelots.nl/starten kan je alle informatie vinden die je nodig hebt
__________________
Web-effect
Joomla! websites en trainingen
www.web-effect.nl
Twitter LinkedIn
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 maart 2008, 18:54
Hylmar Hylmar is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Startvorm en andere beginnersvragen

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb alles doorgelezen en ben een hoop wijzer geworden.

Ik heb nog wat dingen waar ik vragen over heb:

Ik ben een thuiswonende student, met een bijbaan bij een nieuw-media bedrijf. Zijn er speciale regels omtrent mijn situatie? En kan het gevolgen hebben voor mijn ouders wanneer ik start? Hierbij denk ik aan dingen als belasting, aansprakelijkheid, enz.
__________________
Hylmar
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
kvk vragen: andere regio, postbus als vestigingsadres? choongii Al die andere praktische dingen 3 2 januari 2008 16:21
Telefoon, uit of een andere optie? Anoniem Al die andere praktische dingen 5 24 oktober 2007 21:53
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 19:48
andere mensen betrekken bij freelance opdracht fabianv Al die andere praktische dingen 3 30 maart 2006 09:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon