Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juli 2008, 14:18
TvdBerg TvdBerg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2008
Berichten: 1
Question Gevolgen voor premies bij VAR-ROW

Hallo,

Ik heb mij de laatste tijd verdiept in de begrippen Freelance, VAR en belasting e.d. Deze site geeft heeft al veel antwoorden, maar een aantal zaken zijn toch nog niet helemaal duidelijk voor mij.

Omdat ik een fulltime baan heb en niet kan voldoen aan een aantal criteria van de belastingdienst, kom ik niet in aanmerking voor de VAR-WUO, met alle voordelen daarbij.


Mijn situatie is als volgt:

Naast mijn fulltime baan doe ik af en toe grafische werkzaamheden voor derden. De werkzaamheden vinden plaats in de avonduren en weekenden. Het is niet mijn doel om zelfstandig ondernemer te worden, maar zou eventueel in de toekomst wel wat tijd van mijn vaste baan op willen geven en gebruiken voor de ontwerp opdrachten. De opdrachten voer ik wel zelfstandig uit en ik kan ook bepalen op welke tijdstippen aan bepaalde projecten gewerkt wordt, hierbij rekening houdend met de wensen van de klant. Ik ga er van uit dat ik per jaar wel meer dan drie klanten heb, maar daarbij niet aan de uren kom welke noodzakelijk zijn voor een VAR-WUO.

Zoals ik het nu heb gezien kom ik op VAR-ROW uit, dit geeft geen garanties over loonbelasting en premie volksverzekeringen.

Ik ben begonnen met een aantal opdrachten voor een bedrijfje welke wel een VAR verklaring van mij wil. Wat zijn de gevolgen voor mij als ik een VAR-ROW heb, moet ik achteraf alle premies zelf afdragen ?

Moet ik me aanmelden bij de KvK en BD (ook als ik minder dan bv 200 uur per jaar met de werkzaamheden bezig ben)
Is het niet gewoon mogelijk om de ontvangen vergoedingen op te geven bij mijn jaarlijkse aangifte of is dat niet verstandig ? Je mag toch een x bedrag bijverdienen per jaar ?

Kortom, wat zijn je rechten en plichten als je naast een fulltime baan maar een beperkt aantal opdrachten uitvoert.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR bij 2 tot 2,5 jaar fulltime klus Solootje Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 5 juni 2008 22:33
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 18:13
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 14:56
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 10:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon