Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 augustus 2008, 20:11
Teus Teus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2008
Berichten: 2
Standaard Payrollen vs. zelfstandig

Beste mensen,

Ik sta op het punt om voor mezelf te beginnen maar zie erg op tegen de administratieve rompslomp. Daar denk ik met verloning via Payroll vanaf te zijn maar vraag me nu af of ik dan nog wel belastingvoordeel heb zoals de starters- en zelfstandigenaftrek.

Wie weet hoe het zit?

En oh ja, momenteel ben ik nog in loondienst en klus ik bij met een Var Row. Mag ik dan wel een investering van mijn inkomen aftrekken? Een nieuwe computer bijvoorbeeld?

Groet,

Teus
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 augustus 2008, 23:58
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Payrollen vs. zelfstandig

Dag Teus,

Welkom hier! Wat betreft je eerste vraag: als je (uitsluitend) via payroll werkt zul je door de fiscus niet als zelfstandig ondernemer beschouwd worden vermoed ik dus geen fiscale voordelen als ondernemer.

Je tweede vraag: ook wanneer je op basis van een VAR-row werkt en investeringen doet kun je deze aftrekken, echter investeringen boven de 450 euro zul je op moeten afschrijven (in de regel over 5 jaar). Je kunt dan jaarlijks 1/5e van de aankoopwaarde minus de restwaarde aftrekken als kosten.

Overigens loopt menig starter tegen de administratieve rompslomp aan maar die blijkt in de praktijk, als je er wat meer mee vertrouwd raakt, reuze mee te vallen. Ben je zelf niet echt bekend met administratie, overweeg dan een boekhouder of belastingadviseur in te schakelen, kost wel wat maar levert vaak nog veel meer op.

Succes met ondernemen!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 augustus 2008, 10:01
Teus Teus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Payrollen vs. zelfstandig

Beste Marjan,

Hartelijk dank voor je antwoord. Je hebt me er erg mee geholpen!

Groet,

Teus
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
payrolling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kinderopvang en kinderbijslag en zelfstandig ondernemerschap DennisWillemse Belasting 7 30 mei 2008 19:58
Zelfstandig ondernemer tijdelijk in buitenland B.Aalbers Al die andere praktische dingen 7 11 maart 2008 13:17
Zelfstandig?? Boelo Al die andere praktische dingen 3 12 juni 2007 22:55
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon