Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2008, 17:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

Het ministerie van SZW meldt vandaag:
Citaat:
ZZP-schap is vrijwel altijd vrijwillige keuze

Het overgrote deel (95 procent) van de zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) kiest vrijwillig en bewust voor het zelfstandig ondernemerschap. Daarnaast wordt de eigen verantwoordelijkheid door ondernemers als positief ervaren. Het kabinet vindt het belangrijk dat zelfstandigen geen onnodige belemmeringen ondervinden bij het uitoefenen van hun werk. Dit staat in een reactie van ministerie Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het onderzoek naar motieven voor zelfstandig ondernemerschap.

Het kabinet heeft de motieven van zelfstandig ondernemerschap onderzocht, onder meer om te weten te komen in hoeverre zelfstandigen door werkgevers gedwongen worden voor het zzp-schap te kiezen. Werkgevers hoeven voor zzp'ers geen werknemersverzekeringspremies af te dragen. Dit gedwongen 'zzp-schap' blijkt slechts bij 1,2 procent van de zzp'ers het geval. Daarnaast kiest een kleine groep (3,6 procent) voor het ondernemerschap omdat zij geen andere manier ziet om zelf inkomen te verwerven. Dit zijn vaak mensen met een uitkering. Veruit de meesten kiezen weloverwogen en vanwege de kansen voor het ondernemerschap. De zzp'ers zijn vrijwel allemaal tevreden over hun situatie. Zzp'ers hebben meerdere opdrachten en worden vaak ingehuurd vanwege hun specifieke kennis, hun flexibiliteit en vaak omdat er geen (vast) personeel te krijgen is.

Het kabinet heeft, net als voor andere burgers, ook voor zzp'ers een verantwoordelijkheid als het gaat om veiligheid en gezondheid. Het kabinet ziet geen reden hier bovenop nieuwe collectieve beschermingsmaatregelen voor zelfstandigen in te voeren. Een zelfstandige kiest juist bewust voor het dragen van verantwoordelijkheid en dat brengt ook risico's met zich mee. Juist de eigen verantwoordelijkheid wordt door ondernemers als positief ervaren, zo blijkt uit het onderzoek.

Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een enquête onder 1600 zelfstandige ondernemers. Specifiek is gekeken naar de groep die qua aard van het werk kan worden vergeleken met werknemers. In totaal telde Nederland in 2008 bijna één miljoen zelfstandigen. Het zelfstandig ondernemerschap is sinds 1998 met circa 35 procent toegenomen.

RVD, 07.11.2008
In de Tweede Kamer pleitten enkele fracties (PvdA, SP, Groen Links) eerder dit jaar voor een verplichte AOV. Een van de argumenten was dat er veel onvrijwillige zzp'ers zouden zijn, bijvoorbeeld in de zorgsector, die collectieve bescherming behoeven. Volgens het kabinet is dat dus niet het geval
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2008, 12:24
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

De krant wist ook nog te melden dat (slechts) eenderde niets geregeld heeft voor het pensioen. Dat verbaast mij, op basis van eigen waarneming weet ik dat de meeste ZZP'ers geen maatregelen treffen voor het pensioen, anders dan het eigen (koop)huis beschouwen als pensioen.

Wat is jullie ervaring daarmee?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 december 2008, 20:30
ICTsupport ICTsupport is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

Zelf beschouw ik mijn eigen huis als een investering voor later en verder heb ik nog een soort spaarregeling. Als laatste maak ik in ieder geval gebruik van de FOR.

Is het trouwens al zeker dat een ZZP-er geen AOV-verzekering hoeft af te sluiten?
M.a.w: is hierover al een kabinetsbesluit genomen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 december 2008, 23:13
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Re: Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

Ik vind het om te beginnen al een vreemde aanname. Waarom zouden zo veel zelfstandigen het onvrijwillig doen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 december 2008, 11:17
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

Citaat:
Waarom zouden zo veel zelfstandigen het onvrijwillig doen?
Hej Pet,
voor een aantal mensen is er geen andere manier om in hun eigen onderhoud te voorzien. Bijvoorbeeld omdat ze in de wao zitten en door hun handicap geen werk in loondienst kunnen doen.

Ik heb echter geen idee over de hoeveelheid mensen die min of meer gedwongen voor zichzelf beginnen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 december 2008, 12:00
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

Ik weet ook niet hoeveel het er zijn, maar het is er in ieder geval eentje: moi. En afhankelijk van wat de toekomst brengt worden het er binnen mijn huishouden twee.

In de zorgsector - met name thuiszorg - zijn echter zeer veel onvrijwillig werklozen. Thuiszorgmedewerkers die eerder een vaste baan hadden, konden alleen nog maar aan het werk blijven als ze zichzelf als ZZP-er lieten inhuren. Gevolg: minder inkomsten, geen zekerheden. Maar als het alternatief werkloosheid is .... Van deze beroepsgroep zijn overigens wèl cijfers bekend, wat de reden is dat de verschillende partijen met hun voorstel kwamen.

Groetjes, Renée

P.S.: ik vraag me af waarom het voor veel "gewone" ZZP-ers iedere keer toch weer een klus lijkt om een VAR te krijgen, terwijl er in de thuiszorg zoveel mensen 'm blijkbaar wèl hebben gekregen. Misschien een constructie dat de thuiszorg(st)er - op papier - niet voor een bureau werkt, maar voor zijn/haar individuele klanten?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 december 2008, 13:29
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Re: Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

Blijkbaar valt het aantal in totaal dus mee. Daarom vroeg (en vraag) ik me ook af waar het idee vandaan komt dat het er zo veel zouden zijn.

Van de thuiszorg weet ik het wel. Mijn vriend werkt ook als alfahulp en heeft door de constructie zijn eigen 'klanten', maar is wel afhankelijk van de overkoepelende instelling om die cliënten te krijgen. Zijn cliënten moeten een handtekening zetten om te bevestigen dat hij voor ze gewerkt heeft, maar betalen hem via de thuiszorg. Hij is gewoon verkapt in dienst. En terwijl de Kamer van Koophandel en Belastingdienst dat graag willen voorkomen, wordt er niet genoeg aan gedaan.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 december 2008, 16:46
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV

Misschien zou "95% van de nieuwe ZZP-ers" een accuratere weergave zijn? Want daar valt de bulk van gedwongen thuiszorg-ZZP-ers onder en dan is het percentage misschien niet zo ver van de werkelijkheid?

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
arbeidsongeschiktheidsverzekering

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon