Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2010, 15:20
Djoizz Djoizz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting?

Hallo,

Ik ben al enige tijd bezig om informatie te vergaren wat betreft freelance werken. Ik kom er echter niet uit. Voordat ik mijn vragen zal stellen zal ik eerst proberen mijn situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik ben door een vriend (die een eigen bedrijfje heeft gestart) gevraagd om een geheel nieuwe huisstijl en website te maken. Ik heb mogelijk nog 1 kleine klus via een vriend maar meer dan dat zal ik dit jaar niet werken. Maximaal 2 klussen dus dit jaar. Het maximale bedrag dat ik zal verdienen zal niet meer dan 3000 euro zijn. Tevens ben ik nog vol-tijd student en heb ik verder geen bijbaan.

Op de website van de belastingdienst kom ik niet in aanmerking als ondernemer omdat ik niet voor 3 of meer bedrijven werk. Daarnaast zijn dit opdrachten als vriendendienst en ben ik niet van plan hier een vast iets van te maken [ik wil dus niet gaan freelancen voor mensen die ik niet ken].

Ik begrijp ook dat ik mijn inkomsten moet vermelden bij inkomsten uit overig werk zodra ik aangifte doe bij de belasting en dat het wellicht handig is om een var verklaring aan te vragen. Ik ga ervan uit dat ik weinig tot niets aan belasting hoef te betalen aangezien de eerste (ongeveer) 1900 euro belastingvrij is. Daarna gaat het mis!

- Moet ik me inschrijven bij de KvK?
- Moet ik (toch) een btw nummer aanvragen?
- Is dit het beste dat ik kan doen?

PS: Ik ontloop de belasting absoluut niet maar wil wel (uiteraard) doen wat voor mij het beste werkt en het meeste oplevert.

Groeten, Djoizz
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2010, 16:18
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting?

Als je incidenteel eens een (betaald) klusje wil doen voor vrienden / familie zou ik het niet ingewikkelder maken dan nodig is. Dus: niet inschrijven bij KvK en geen BTW nummer aanvragen. Inkomsten gewoon in je aangifte IB vermelden onder overige werkzaamheden.
Wat betreft een VAR: als je opdrachtgever hierom vraagt kun je deze aanvragen maar hoogstwaarschijnlijk zal het een VAR-row worden waaraan je opdrachtgever geen rechten kan ontlenen, schiet dus ook niet op.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2010, 16:26
Djoizz Djoizz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting?

Dat leek mij dus ook het beste Heel erg bedankt voor je feedback. Zo'n var-row schiet inderdaad niet echt op en daar komt het dan wel op neer.
Juist omdat het vrienden zijn zullen ze daar ook allemaal niet zo moeilijk over doen. Nogmaal bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 maart 2010, 17:34
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting?

Nog even een advies: juist met vrienden moet je de werkzaamheden en verwachte eindresultaten goed op schrift zetten. Als alles een beetje vaag is afgesproken, leidt dat vaak tot onenigheid bij of na het opleveren.

Dat kan dan het einde van je vriendschap betekenen.

Ik zou zeggen: maak wel een goede offerte, zodat er geen onduidelijkheden over wederzijdse verwachtingen ontstaan.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 maart 2010, 18:28
Djoizz Djoizz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting?

Dankjewel Marlies.
Ik had inderdaad al het een en ander opgesteld
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer biedt zich aan Freelance secretaresse eveneens op zoek naar opdrachten. Evelien Marktplaats 6 12 april 2011 05:05
Freelance journalist student Gaby Freelancen iets voor mij? 12 19 juni 2009 17:13
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 22:46
Hoe eerste opdrachten vinden als freelance journalist/tekstschrijver? mikki Marketing en acquisitie 7 19 maart 2007 18:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon