Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 september 2010, 11:03
ic96 ic96 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 3
Standaard Oldtimer op de zaak een goed idee?

Hoi!

Ik wil begin 2011 een Mercedes 300D gaan aanschaffen van 26 jaar oud, 4500 euro aanschafprijs via een particulier, de auto wil ik op de balans gaan zetten en hem middels willekeurige investering in 2 jaar afschrijven.

Ik ga er 25.000 zakelijke kilometers per jaar mee rijden en rij er ook privé mee, wegenbelasting hoef ik niet te betalen, verzekering is een tientje per maand en APK dient eens per 2 jaar te geschieden.

De vroegere cataloguswaarde was 18.500 EU.
Ik ben ongeveer 2000 liter diesel per jaar kwijt a 1.30 (-btw).
Volgens mij ben ik qua bijtelling 35% van 4500 euro kwijt = 1575

Nu is de vraag waar ik goed aan doe, mijn eigen berekening zegt mij dat ik hem beter op de zaak kan zetten dan hem als privé te houden en 0,19 ct de kilometer aftrekken. Na de 2 jaar afschrijving verkoop ik de auto aan mijzelf.

Wie heeft er tips/addertjes onder het gras/berekeningen etc....

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 januari 2011, 19:43
egbertsl egbertsl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 8
Standaard

Hi,

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar ervaringen met oldtimers op de zaak....Sinds een half jaar heb ik een Saab 900 cabrio uit '89 (niet oldtimer maar wel laag in dagwaarde) op de zaak gezet....de bijtelling is minimaal en de kosten zijn aftrekbaar...ik rij er slechts een paar 1000 km per jaar mee....Ik heb nog addders onder het gras kunnen ontdekken....
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2011, 01:33
Bel_Eng Bel_Eng is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2010
Berichten: 9
Standaard

Een oldtimer op de zaak zetten is heel slim. Je moet hem echter wel fiscaal laten taxeren. Deze taxatiewaarde kun je gebruiken als "waarde in het economisch verkeer". Deze is doorgaans lager dan wat je ervoor betaald hebt.
Jouw Mercedes zou dus zomaar op 2000 euro getaxeerd kunnen worden. Taxatiekosten ongeveer 200 eur (googelen) en aftrekbaar.
2000 euro waarde betekent een bijtelling van 700 euro (35%). Oorspronkelijke cataloguswaarde heb je niks mee te maken.
Je werkelijke autokosten zullen hoger dan de bijtelling zijn: 25K km per jaar is al snel dik 2000 euro kosten, plus alle onderhoud. Alles aftrekbaar. Alle BTW hierover krijg je ook nog eens terug, maar die moet je aan het einde van het jaar wel corrigeren.
Kortom: heeeeel voordelig! Vooral als je er ook prive mee rijd, en geen kilometeradministratie wil bijhouden.
Je mag een auto echter niet willekeurig afschrijven: vijf jaar dus. Restwaarde ook niet op nul zetten, maar zeg 500 euro.
Succes ermee!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 maart 2011, 14:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

En als aanvulling op het verhaal van BEL_ENG je kunt een auto die je fiscaal eenmaal zakelijk etiketeert niet na een aantal jaar alsnog als prive gaan aanmerken.
Je kiest per auto bij de aanschaf prive of zakelijk. Alleen met hele goede argumenten kun je de fiscal etikettering van een auto laten wijzigen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 maart 2011, 14:57
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Je kunt de auto wel verkopen aan jezelf. Normaal gesproken moet je dan BTW afdragen. In dit geval zal dat niet het geval zijn. De auto kan dus na 2 jaar aan privé verkocht worden. Wel moet je een taxatie laten doen (kan door garagehouder).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 maart 2011, 16:58
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Dat ben ik toch echt niet met je eens hoffit

zie onderstaande link
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P89_8689

Citaat:
Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting
Als u voor niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.
Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e elektronische aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
En voor zover mij bekend geld er geen bijzondere regeling voor oldtimers op dit vlak.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 maart 2011, 17:19
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Beste Roel,

In geval van verkoop (geen pseudo, maar echte) verschuift de auto van ondernemingsvermogen naar privévermogen. De ondernemer rekent ook daadwerkelijk af met zijn onderneming. Jij verwijst naar een situatie waarin de auto onderdeel uitmaakt van het ondernemingsvermogen, of waar de ondernemer de auto deel uit wil laten maken van het ondernemingsvermogen. M.a.w. een andere situatie dan ik beschrijf en bedoel.

Zoals ik het beschrijf wordt de auto daadwerkelijk verkocht en geleverd vanuit de onderneming aan de particuliere koper. Toevallig is de koper van de auto de eigenaar van de onderneming, maar dit had net zo goed de buurman van de ondernemer kunnen zijn. Vanuit de belasting wetgeving gezien is dit een volkomen legale zakelijke transactie.

P.s. zo heb ik ong. twee jaar geleden mijn auto overgenomen vanuit mijn B.V. De accountant heeft me hierop gewezen en uitgelegd hoe ik dit aan moest pakken om dit belastingtechnisch correct te laten verlopen. Hoe het zit met een eenmanszaak weet ik niet omdat daar de scheiding zakelijk/privé een stuk minder duidelijk is. Het kan zijn dat dan de verkoop zoals ik die beschrijf niet mogelijk is. Ik ben geen deskundige op belastinggebied.

Mvg,
Albert Jan
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 maart 2011, 20:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Precies in de laatste alinea raak je precies de kern. Het kan dus niet voor een IB ondernemer! verkoop vanuit een bv is een compleet andere situatie.

de eigenaar van een eenmanszaak kan dus niet een auto aan zichzelf verkopen omdat het om een en dezelfde "persoon" gaat. Je kan dus maar 1 keer kiezen.

Bij een BV is er een compleet andere situatie daar ben jij als persoon namelijk geen eigenaar van de auto maar de BV dus formeel koop jij als natuurlijk persoon de auto van een rechtspersoon (jou bv) en is het enige waar je op moet letten of je tegen een zakelijke prijs overdraagt en dat is inderdaad prima op te lossen met een taxatie.

Zat nog even terug te lezen uit de vraagstelling blijkt niet of het om een BV of een eenmanszaak gaat. Ik ben uitgegaan van een eenmanszaak, jij van een bv situatie.
Kortom het klopt beide. Maar kan dus afhankelijk van de bedrijfsvorm wel of niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Enige tips of advies voor een startende grafisch ontwerper? sim_design@hotmail.com Freelancen iets voor mij? 5 7 juni 2009 17:25
Hoe zet je een goed archief op? Janine Al die andere praktische dingen 5 31 juli 2008 23:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon