Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 december 2009, 18:23
Jacqueline Jacqueline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 3
Stuur een bericht via MSN naar Jacqueline
Standaard Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak

hoi!

ik lees al jaren mee op dit forum maar ben nu voor het eerst zelf online gegaan!

ik heb een vraag, waar ik zelf niet zo 1,2,3, uitkom..

Ik werk al jaren 4 dagen in de week voor een overheidsinstelling als kantoorslaaf in de veiligheid.Ben jaren geleden tijdens mn studie begonnen met een klein veiligheids-eenmanszaakje met (toen nog) 3 verschillende opdrachtgevers.
Ik schrijf met name ontruimingsplannen, maak ontruimingplattegronden, RI&E's en bedrijfsreglementen, en af en toe veiligheidsplannen voor de wat grotere festivals.
In de loop der jaren ongemerkt gegroeid en gegroeid...zelfs zo erg dat ik het alleen niet meer afkan. (vindt hobby's ook erg belangrijk).
Minder dagen werken bij vaste baan is geen optie (vindt ik niet erg want ik weet van mezelf dat als ik er 1 dag overheidswerk vanaf haal, ik die dag 18 uur ga werken met eigen bedrijf, is dus ook beetje zelfbescherming).

Nu het volgende, ik heb veel aanvragen uit het buiteland gehad om plattegronden te maken, en ben van plan een buitelandse tak op te zetten om plattegronden te maken.Nog een bedrijf op te starten dus,speciaal voor plattegronden.

Dit wil ik samen met een vriend van me doen.(zie het als hobby, we hebben beiden een vaste baan en ik nog een bedrijf ernaast), als V.O.F.

Nu wil ik die vriend van me ook bij mn andere bedrijf betrekken, dat hij af en toe wat opdrachten voor me doet.(ontruimingsplan maken voor me bijvoorbeeld.)
Wat is het handigst in deze? Dat hij dan facturen verstuurt van ons buitelandse bedrijf ( ons bedrijf) naar mn andere bedrijf?

Mag deze constructie? (ik lees er niet zoveel over bijvoorbeeld dus ik weet het allemaal niet zo goed) en mag je zowel een eenmanszaak hebben als een V.O.F?
ik las namelijk ook iets op de site van de belastingdienst iets over een eenmanszaak hebben en daar een andere handelsnaam aan verbinden..

wie o wie kan me verder helpen de goede richting op?
alvast bedankt!

jacqueline
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 december 2009, 22:37
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak

Hoi Jacqueline,

Je kunt inderdaad naast jouw eenmanszaak ook een aandeel hebben in een vof. Het is echter niet handig de andere vennoot facturen te laten sturen vanuit de vof als hij werkzaamheden verricht voor jouw eenmanszaak. Jij deelt namelijk ook mee in het resultaat van de vof.

Het handigste is dat hij ook een eenmanszaak laat inschrijven en van daaruit facturen stuurt aan jouw eenmanszaak. Zorg er wel voor dat hij een VAR WUO (winst uit onderneming) heeft (geen VAR ROW resultaat uit overige werkzaamheden). Dit om risico's te vermijden op het gebied van loonheffingen.

Zorg tot slot voor een degelijke vof overeenkomst. Op de site van de Kvk kun je een model hiervoor downloaden.

Het resultaat uit jouw eenmanszaak en jouw aandeel in de vof wordt in de aangifte inkomstenbelasting bij elkaar geteld en tezamen is dat jouw winst uit onderneming. Ook de uren voor het urencriterium gelden per ondernemer en niet per onderneming. Je mag de uren dus bij elkaar tellen en hebt maximaal 1 maal recht op ondernemersaftrek.

Succes!
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 december 2009, 01:05
Jacqueline Jacqueline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 3
Stuur een bericht via MSN naar Jacqueline
Standaard Re: Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak

dank je wel voor je snelle, duidelijke reactie!
je hebt helemaal gelijk wat betreft de eenmanszaak en de vof (inkomsten), had ik helemaasl niet aan gedacht.

Heeft mijn compagnon dan wel recht op ondernemersaftrek? ik neem aan van wel, en dan op zijn "eenmanszaak".
Voor de VOF zou dan geen ondernemersaftrek meer kunnen plaatsvinden?
Ongeacht dat dat voor mij niet hetzefde bedrijf is?

alvast bedankt,

jacqueline
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 december 2009, 11:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak

Hallo Jaqueline,

Volgens mij heb je over een stukje van de reactie van Cor heen gelezen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes Bekijk bericht
Hoi Jacqueline,

Het resultaat uit jouw eenmanszaak en jouw aandeel in de vof wordt in de aangifte inkomstenbelasting bij elkaar geteld en tezamen is dat jouw winst uit onderneming. Ook de uren voor het urencriterium gelden per ondernemer en niet per onderneming. Je mag de uren dus bij elkaar tellen en hebt maximaal 1 maal recht op ondernemersaftrek.

Succes!
De ondernemersaftrek is gekoppeld aan de persoon, niet aan de onderneming(en). Je telt dus gewoon de uren die je maakt voor elk bedrijven bij elkaar op voor het urencriterium/ondernemersaftrek. (en dat geld ook voor je compagnon.)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 december 2009, 16:39
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak

Had het niet beter kunnen zeggen
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 december 2009, 21:30
Jacqueline Jacqueline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 3
Stuur een bericht via MSN naar Jacqueline
Standaard Re: Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak

dank jullie wel! ik had het wel gelezen maar wist niet dat je hier afzonderlijk als persoon gebruik van kon maken of niet. (dat dat het per bedrijf ging)

Ik heb zelf al 3 keer ondernemersaftrek genoten met mijn eigen bedrijf, maar mijn compagnon mag dat dus wel doen nog.(grrr:-)

ik heb nog een klein vraagje, misschien dat jullie dat ook wel weten,
ik heb een prive auto waar ik de benzine aftrek van de belasting (iets van 0.19 ct per km) onder het motto: klantenbezoek.

Per 1 januari wil ik ivm veranderde bedrijfsactiviteiten een klein tweedehans bestelwagentje aanschaffen, waar ook mijn compagnon in kan rijden (is prive niet in het bezit van auto).
Kan ik het beste deze auto op grijs kenteken aanschaffen op naam van mijn zaak (of onze nieuwe zaak samen) of kan deze het beste door mijn compagnon prive worden aangeschaft en alleen de bezinekosten opgegeven worden?

ik heb uren lopen turen naar de site van de kvk en van de belastingdienst, maar snap het grijze en prive systeem niet echt.
(aanschafwaardes, nieuwwaarde, aftrekposten etc.).

Als we allebei een prive auto hebben, is dat voldoende of kunnen we beter een grijze bedrijfswagen aanschaffen? (vooralsnog zjin de priveritten in de meerderheid, dan de zakelijke, maar je weet het nooit in de toekomst)

alcvast bedankt!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 december 2009, 14:45
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak

Je hebt alleen geen recht meer op startersaftrek, maar nog wel op zelfstandigenaftrek!

Behalve die 0,19 per km, mag je ook tot 75% van de BTW aftrekken voor brandstof en onderhoud. Voorwaarde is dat de bonnen staan tnv de onderneming of betaald zijn via een zakelijke rekening.

Voor het grijs kenteken moet je ondernemer zijn en minstens 10% de auto voor zakelijke ritten gebruiken. De auto kan niet op naam staan van een eenmanszaak of vof, maar moet op naam van de eigenaar/firmant staan.

Zorg dat je een grijs kenteken koopt van voor 1995, dan heb je vanaf 2010 slechts 35% bijtelling over de DAGwaarde van de auto.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mag ik bedrijven na 1 juli ongevraagd direct mail sturen? jesse Marketing en acquisitie 14 13 juni 2009 02:17
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Luisteren naar je onderbuikgevoel Janny Omgaan met opdrachtgevers 10 12 december 2006 10:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon