Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 oktober 2010, 11:52
klusser klusser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2010
Berichten: 44
Standaard AOV netto of bruto

Hallo allemaal,

Ik heb sinds begin dit jaar een AOV afgesloten via ZZP-Nederland. Ik heb daarbij, op aanraden van het assurantiekantoor, gekozen voor de netto-variant.
Dat houdt in dat het verzekerde bedrag in geval van arbeidsongeschiktheid netto wordt uitgekeerd. Keerzijde van de medaille, is dat ik de kosten van de verzekering niet kan opvoeren als bedrijfskosten.
Mijn boekhouder vindt dit een onverstandige constructie. Hij vindt dat ik het beter een brutoverzekering kan maken.
Zijn redenatie is dat als ik nooit ziek/arbeidsongeschikt word, ik al die tijd geen belastingvoordeel heb gehad mbt de gemaakte kosten.

Daar heeft hij uiteraard gelijk in, maar als ik bij arbeidsongeschiktheid hetzelfde netto bedrag in handen wil krijgen als het bedrag dat ik nu zou krijgen, dan zal ik het verzekerd bedrag wel moeten verhogen en dan zal dus ook mijn premie stijgen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee of wat vinden jullie van deze redenering?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Remo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 oktober 2010, 18:10
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Een verzekering die 1 malig een bedrag uitkeertd is niet aftrekbaar van de belasting. De uitkering is belasting vrij

Een verzekering die periodiek uitkeerd moet fiscaal belast worden en de premie is fiscaal aftrekbaar.

Blijkbaar heb jij de eerste variant. Dit is over het algemeen niet de meest goede keuze. ik ben het dan ook eens met je boekhouder
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 oktober 2010, 19:34
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Beste Remo,

Ik zou in jouw geval eens aan het assurantiekantoor navragen waarom men voor deze variant heeft gekozen. Wellicht bestaat hier toch wel een goede reden voor. Misschien is jouw verwachte belastbare inkomen te laag om echt veel belastingvoordeel te hebben als de betaalde premies aftrekbaar zouden zijn? (Ik noem maar iets.)
De redenatie van je boekhouder (Zijn redenatie is dat als ik nooit ziek/arbeidsongeschikt word, ik al die tijd geen belastingvoordeel heb gehad mbt de gemaakte kosten.) komt mij wat vreemd over, lijkt een beetje op achteraf zeggen dat het zonde is geweest dat je je woonhuis 20 jaar verzekerd hebt gehouden, terwijl er nooit brand is geweest.

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 oktober 2010, 11:14
klusser klusser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2010
Berichten: 44
Standaard

Hallo Joas,

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

Ik betaal ongeveer 110 euro per maand aan premie voor een verzekerd bedrag van 1000 euro per maand.

Als ik de premie dus niet opvoer als kosten, dan betaalt de verzekering ook netto uit.
Bij wel opvoeren betaalt hij bruto uit.

Gr. Remo
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 oktober 2010, 11:24
klusser klusser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2010
Berichten: 44
Standaard

Hallo Louis,

Nu ik nog parttime in loondienst ben, is het waarschijnlijk gunstig om de AOV als kostenpost op te voeren, omdat ik dan (relatief) veel afterk heb. Later (als ik 100% ZZP-er word) zou dat kunnen veranderen.
Mijn boekhouder geeft ook als argument aan dat als ik arbeidsongeschikt word, mijn inkomsten zo zullen dalen dat het belasten van de uitkering dan gering zal zijn.

Ik wil ook nog contact opnemen met de assuradeur, maar ik wilde hier eerst wat meningen en ervaringen peilen.

Gr. Remo
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 oktober 2010, 19:03
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klusser Bekijk bericht
Ik betaal ongeveer 110 euro per maand aan premie voor een verzekerd bedrag van 1000 euro per maand.
Naast de vraag welke variant het beste is, vind ik ook de vraag OF je wel zo'n verzekering af moet sluiten. Ik vind het een fors bedag per maand en je moet nog maar zien of je die uitkering krijgt als je er recht op hebt (ik ken iemand die naar een uitkering kon fluiten na jaren van premiebetaling).

Als je jezelf gezond voelt, zou ik liever elke maand 110 euro opzij leggen en als je de eerstkomende jaren gezond blijft dan bouw je een reserve op waar je ook voordeel van kan hebben in de toekomst. Zeker als je nog parttime ondernemer bent zou ik zo'n verzekering niet afsluiten. Ik ben meer iemand van de 'reserve'!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 oktober 2010, 21:25
klusser klusser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2010
Berichten: 44
Standaard

Ik heb genoeg mensen om me heen gezien die langdurig tot zeer langdurig arbeidsongeschikt zijn geworden. De AOV die ik heb afgesloten keert uit tot mijn 65-ste.

Dat je je nu gezond voelt is natuurlijk geen reden om geen verzekering af te sluiten.
Je hebt toch ook een inboedel en/of opstalverzekering ondanks dat je huis nu niet in de fik staat.

Mijn stiefvader werd als ondernemer ruim 15 jaar geleden gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis (manisch-depressief). Hij had alles, maar dan ook alles kunnen verkopen als hij destijds geen (dure) AOV had afgesloten.

Je kunt natuurlijk altijd een conflict krijgen met de verzekeringsmaatschappij over een uitkering, maar dat geldt voor alle soorten verzekeringen. Dat is geen reden om je nergens meer voor te verzekeren. Sterker nog.... sluit ook een rechtsbijstandverzekering af!

Gr. Remo
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incidentele opdracht als voorproefje: netto factuur? Djoene Freelancen iets voor mij? 4 24 juli 2010 10:35
AOV mogelijkheden Aspon Al die andere praktische dingen 8 3 september 2008 10:27
Het Verzekeringsblad: AOV te duur Marloes Nieuws - Voor en door freelancers 8 21 november 2007 08:59
Alternatief voor AOV? Henk Al die andere praktische dingen 6 11 december 2006 18:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon