Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 augustus 2008, 17:53
Cravi Cravi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 33
Standaard Moeten debiteurnummers opeenvolgend zijn?

Zoals bij facturen overduidelijk bekend is, moet dit een oplopend achtereenvolgend nummer zijn. Wat ik mij dus op het moment afvraag of dit met debiteuren ook verplicht is en/of hier ook enige regels voor zijn.

Ik wil dus een 2e webshop gaan beginnen maar ik wil deze klanten gescheiden houden; Dus daarom wil ik ervoor gaan om de debiteur noemer te veranderen. Dus op het moment gebruik ik DXXX en daar wil ik dus voor het nieuwe project PXXX van gaan maken. Maar beide debiteur nummers zijn nogsteeds in gebruik en wat dus dingen geeft dat D002 en P002 kan bestaan, maar dus verschillende debiteurs zijn.

Zijn hier wettelijke regels over of is dit gewoon toegestaan?

Hartelijk bedankt alvast!
__________________
Opzoek naar webdesign, webhosting of e-commerce? - www.roxic.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 augustus 2008, 01:51
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Moeten debiteurnummers opeenvolgend zijn?

Zover ik weet mag je voor factuurnummers verschillende ranges gebruiken, mits binnen die ranges de nummering maar opvolgend is. Voor de debiteurnummering bestaan zover ik weet geen eisen. Simpelste is denk ik in dit geval om de nummering zo te doen dat je geen dubbele debiteurnummers hebt, dus bijvoorbeeld de ene range beginnen met 1000 en opvolgend nummeren en de volgende range 2000 en opvolgend nummeren (tenzij je verwacht in korte tijd meer dan 1000 debiteuren in een range te hebben).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 augustus 2008, 05:39
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Moeten debiteurnummers opeenvolgend zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Zover ik weet mag je voor factuurnummers verschillende ranges gebruiken, mits binnen die ranges de nummering maar opvolgend is.
Even half bezijden de vraagstelling: ik heb juist te horen gekregen dat dat niet de bedoeling is. De Belastingdienst (in ieder geval de "mijne") ziet graag eén doorlopende reeks van factuurnummers. Ik wilde nl. ook diverse ranges gaan gebruiken, zodat ik makkelijker kon zien uit welke bron ik welk inkomen zou hebben.
Aangezien ik m'n eigen boekhouding voer (duh ..) heb ik het opgelost door m'n verkoopfacturen op verschillende opbrengstrekeningen te boeken. Ik kan dus alsnog makkelijk zien waar mijn omzet vandaan komt. Als ik bij zou zijn met mijn boekhouding, dan ...

Voor wat betreft de debiteurennummers voorzie ik geen probleem: doordat je de verschillende "voorloopletters" gebruikt, hebben ze een uniek nummer van je gekregen, wat eigenlijk alleen maar van belang is voor je (boekhouders) administratieprogramma. 't Zal de Belastingdienst waarschijnlijk worst wezen of jij je debiteuren nummert of niet.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 augustus 2008, 19:53
Cravi Cravi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 33
Standaard Re: Moeten debiteurnummers opeenvolgend zijn?

Citaat:
Even half bezijden de vraagstelling: ik heb juist te horen gekregen dat dat niet de bedoeling is. De Belastingdienst (in ieder geval de "mijne") ziet graag eén doorlopende reeks van factuurnummers. Ik wilde nl. ook diverse ranges gaan gebruiken, zodat ik makkelijker kon zien uit welke bron ik welk inkomen zou hebben.
Dit klopt inderdaad.. Je facturen nummering moet altijd achter elkaar oplopend blijven zijn. Mag niet zomaar in 2 verschillende ranges gaan tellen want dan krijg je rare situaties met je factuur datums..

Citaat:
Voor wat betreft de debiteurennummers voorzie ik geen probleem: doordat je de verschillende "voorloopletters" gebruikt, hebben ze een uniek nummer van je gekregen, wat eigenlijk alleen maar van belang is voor je (boekhouders) administratieprogramma. 't Zal de Belastingdienst waarschijnlijk worst wezen of jij je debiteuren nummert of niet.
Zoiets dacht ik dus al, maar toch even een second opinion kan geen kwaad
__________________
Opzoek naar webdesign, webhosting of e-commerce? - www.roxic.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Pensioen oudedagvoorziening, wat zijn de mogelijkheden? carsten888 Al die andere praktische dingen 2 3 oktober 2006 14:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon