Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 november 2012, 13:44
ArjenH ArjenH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 7
Standaard Toestemming werkgever vaste baan voor freelance klussen

Dag allemaal,

Ik kan naast mijn vaste baan een wat freelance klussen krijgen als lichttechnicus. 2 totaal verschillende vakgebieden
Nu wil mijn (vaste) werkgever dat ik een formulier onderteken met daarin de volgende tekst:

Bij afwezigheid ten gevolge van ziekte veroorzaakt bij of door de werkgever (nevenwerkzaamheden) zoals vermeld in dit formulier, is de werknemer volledig verantwoordelijk. Ten tijde van afwezigheid zal geen doorbetaling van loon en andere secundaire verplichtingen plaatsvinden.

In onze CAO staat alleen dat er schriftelijk toestemming moet worden gevraagd en dat het werken voor derden de onderneming niet mag schaden. (concurentie, geheimhouding).

Mag mijn werkgever dit zomaar van mij vragen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 november 2012, 12:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk bericht
veroorzaakt bij of door de werkgever (nevenwerkzaamheden) zoals vermeld in dit formulier
Wordt daarmee de opdrachtgever van de freelance klus(sen) bedoeld?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 november 2012, 14:00
ArjenH ArjenH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Wordt daarmee de opdrachtgever van de freelance klus(sen) bedoeld?
Ik neem aan van wel. Komt er een beetje op neer dat ook al krijg ik de griep tijdens een klus dat ik dan al een probleem heb..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 november 2012, 15:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk bericht
Komt er een beetje op neer dat ook al krijg ik de griep tijdens een klus dat ik dan al een probleem heb..
Nou, er staat "veroorzaakt bij of door de werkgever". Dat is griep niet. Ik denk eerder aan een arbeidsongeval bij je freelance-opdrachtgever, waarna je vaste werkgever niet voor de loondoorbetaling bij ziekte of arbeidsongeschiktheid wil opdraaien. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Je zou minimaal een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten hebben voor je freelance werk. Maar terwijl die hoeveelheid werk (uren) beperkt is, zou je een volwaardig inkomen moeten verzekeren. Dat is waarschijnlijk onbetaalbaar.

Dit lijkt me bovendien een juridisch mijnenveld. Wat als je toevallig onwel wordt tijdens je freelanceklus, maar de aandoening is niet werkgerelateerd? Of erger, hij is gerelateerd aan het werk bij je vaste werkgever. Wat als de werkgever niet wil doorbetalen en de verzekering naar je werkgever wijst?

Ik weet er het fijne niet van, maar het lijkt me nogal riskant om zoiets te tekenen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 november 2012, 11:41
ArjenH ArjenH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 7
Standaard

Heb een discussie gehad en het komt er nu op neer dat mijn werkgever vanaf nu geen enkele werknemer nog toestemming geeft om nevenwerkzaamheden uit te voeren.

Ik zal nu een constructie moeten vinden om alleen onkosten in rekening te brengen en geen loon te ontvangen..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 november 2012, 17:01
klusser klusser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2010
Berichten: 44
Standaard

Ik vraag me af of hij dat mag doen.
Ik zou de bond er op zetten (als je lid bent uiteraard) of anders eens informeren bij jouw rechtsbijstandverzekering.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 november 2012, 15:15
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 30
Standaard

Volledig zelfstandig gaan en je werkgever opdrachtgever maken?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 november 2012, 18:25
ArjenH ArjenH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 7
Standaard

Volledig zelfstandig gaan is geen optie omdat ik dan alle zekerheid kwijt raak. Het gaat hier puur om wat klusjes naast mijn baan. Ik vind het een moeilijk gedoe allemaal.
Ik krijg geen toestemming. Ik moet nu eens gaan uitzoeken hoe dat zit met onkostenvergoedingen. Dat schijnt dan weer wel te mogen.

Bedankt voor de reacties allen!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 november 2012, 18:31
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 30
Standaard

Geen partner toevallig die een factuur kan schrijven?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 november 2012, 19:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Transfelix Bekijk bericht
Geen partner toevallig die een factuur kan schrijven?
je bedoeld zowel de fiscus als de werkgever misleiden? dat lijkt me niet de juiste weg.. je kunt niet zomaar werkzaamheden die je zelf uitvoert door een ander laten factureren en onder de belastingheffng van die persoon laten vallen dat gaat pas echte problemen opleveren.



@Arjen, waarom zou tegen een onkostenvergoeding wel mogen? ik vind dit een vreemde gedachtegang. Waar baseer je dat op?
Een werkgever mag jou namelijk niet verbieden bij te verdienen, hij mag alleen zijn eigen zakelijke belangen afschermen. dat kan zijn

- "oneigenlijke" concurrentie.
voorbeeld een boekhouder in loondienst bij administratiekantoor die ook eigen klanten heeft.

- Veiligheidsrisico's of arbeidstijden
voorbeeld een buschauffeur die fulltime lijnbussen die bijklust als taxichauffeur in de nacht. (een beroepschauffeur mag volgens de rijtijdenwet maar een bepaald aantal uur rijden per week, overtreding daarvan word ook de werkgever aangerekend dus word naast de veiligheid ook uit complexiteit dit soort combinaties verboden.

Dit zijn de belangrijkste redenen met redelijk duidelijk te begrijpen voorbeelden, daarnaast word het argument van de arbowet vaak gebruikt een werknemer die veel uren werkt voor verschillende werkgevers of voor zichzelf kan te vermoeid zijn om bepaalde risicovolle werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Bij een lichttechnicus zou ik dan denken aan het ophangen van grote lichtarmaturen of het werken op hoogte om de armaturen in te regelen. Dus ik kan me op die grond wel iets voorstellen. maar ik ben geen expert op de functie van lichttechnicus.. en kan ook niet inschatten of dit zwaarwegend genoeg is om nevenfuncties te verbieden.

overigens denk ik ook dat die ziekte clausule echt bedoeld is voor situaties waar je een (Bedrijfs)ongeval krijgt in je eigen onderneming of bij een andere werkgever. Een werkgever kan niet zomaar loonbetaling stoppen bij ziekte, hij zal eerst moeten aantonen dat hij onevenredig benadeeld word en dat hem niets te verwijten valt.
Ik denk zelfs dat als je wel tekent en je ooit in de situatie komt dat de werkgever het wil toepassen dat je het dan (met hulp van een advocaat) heel snel van tafel hebt. Een werkgever heeft nu eenmaal doorbetalingsplicht bij ziekte, tenzij er sprake is van grove nalatigheid van jou kant. Wat een werkgever wél vrij snel kan doen is verhaal halen bij de partij die schade veroorzaakt heeft.
Zo heb ik zelf (als boekhouder) een situatie meegemaakt waarbij een werkneemster betrokken raakte bij een verkeersongeval waaraan zij geen schuld had, zij heeft ruim een jaar moeten herstellen van het ongeluk incl het re-integratie traject bij de werkgever,
de tegenpartij werd grove nalatigheid verweten en haar werkgever heeft vrijwel het hele schadebedrag, zowel loon als extra kosten voor (tijdelijke) aanpassingen vergoed gekregen van de WA verzekering van de tegenpartij

Daarbij is doorbetaling van loon bij ziekte goed te verzekeren voor jou werkgever dat hoeft hem dus niet heel veel te kosten om dat risico af te dekken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance-opdracht naast vaste baan Margit76 Freelancepraktijk starten 3 1 november 2012 20:41
Freelance werkzaamheden naast vaste baan: wat is fiscaal het gunstigst? boudewijn Belasting 7 23 januari 2012 01:46
Partime ondernemen naast vaste baan... Hoe zit het met de auto? BartsBeplanting Al die andere praktische dingen 1 27 april 2010 23:12
Freelance naast vaste baan FeelFree Al die andere praktische dingen 5 26 mei 2008 18:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon