Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 juni 2012, 14:47
Falibur Falibur is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 juni 2012
Berichten: 2
Standaard Holding BV oprichten

Ik ben freelancer en werk als ontwerper en/of programmeur aan klussen.
Sinds enkele maanden ben ik aan het samenwerken met een it bedrijf, en gaan we deze samenwerking uiteindelijk verder doorvoeren in een gezamenlijke BV. Hiervoor is het noodzakelijk dat ik een Holding BV opricht.

Een paar vragen hierover:

1. Kan ik nog steeds mijn eenmanszaak voortzetten en onder deze naam blijven freelancen, naast een Holding?
2. Moet ik een management fee ontvangen als ik er nu al 1 opricht terwijl er nog geen inkomsten zijn of kan dat worden omzeild? Is het dan wel verstandig om die meteen nu al op te richten of wachten tot het zover is?
3. Is het beter om een zogenaamde 'lege' BV te kopen of een nieuwe?

Dank alvast.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 juni 2012, 16:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Falibur,

welkom op lancelots,

Paar opmerkingen het oprichten van een holding BV is niet noodzakelijk, maar in veel gevallen wel verstandig

Citaat:
1. Kan ik nog steeds mijn eenmanszaak voortzetten en onder deze naam blijven freelancen, naast een Holding?
Je kunt een eenmanszaak aanhouden naast je Holding BV voor de werkzaamheden die je niet gezamelijk uitvoert.
Jij kunt vanuit je eenmanszaak echter geen werkzaamheden verrichten voor de werkmaatschappij of holding en dat dan aan die bv's factureren

Als jij echter straks met je BV een goed salaris verdiend en ook fulltime voor de bv werkt word het heel lastig om nog ondernemersvoordelen te behalen met de eenmanszaak, als je geen starter meer bent ofwel langer dan 5 jaar onderneemt moet je om voor de zelfstandigenaftrek in aanmerking te komen minimaal 50% van de gewerkte uren op jaarbasis in je eenmanszaak werken, als dat niet kan en je dus geen zelfstandigenaftrek meer kan halen dan is het voordeel van de aparte eenmanszaak verdwenen. En dan word jou winst (op een paar kleine resterende voordelen na) een soort verlengstuk van je salaris en ga je gewoon vol belasting betalen.

Het kan dus nu ook een goed moment zijn om te bekijken of je jou eenmanszaak moet omzetten in een bv, dat kan dan ook meteen de holding worden voor de gezamelijke activiteiten of je maakt er nog een 2e werkmaatschappij onder je holding waar je de eenmanszaak activiteiten in laat doorzakken.


Citaat:
2. Moet ik een management fee ontvangen als ik er nu al 1 opricht terwijl er nog geen inkomsten zijn of kan dat worden omzeild? Is het dan verstandig om die meteen nu al op te richten of wachten tot het zover is? wel
Er zijn hele boeken over het DGA salaris geschreven, maar even simpel
Als je geen werkzaamheden verricht hoef je ook geen salaris toe te kennen. Dus je kunt prima een oprichting doen en dan nog geen salaris toekennen aan jezelf totdat je feitelijk werkzaamheden gaat verrichten vanuit de bv constructie. Dat heeft niets met omzeilen te maken maar gewoon met het feit dat het redelijk normaal is dat iemand alleen salaris krijgt als hij ook daadwerkelijk werkt.
Het kan wel verstandig zijn om in bepaalde gevallen met de belastinginspecteur te overleggen en toestemming te vragen om nog geen loon of een verlaagd loon te mogen toekennen aan jezelf.


Citaat:
3. Is het beter om een zogenaamde 'lege' BV te kopen of een nieuwe?
Nieuwe bv! NOOIT aan een lege bv beginnen tenzij je de hele financiele en fiscale historie kent en je als ondernemer voldoende ervaring en kennis hebt om de risico's uit het verleden van die lege bv in te schatten.

Daarbij het oprichten van een nieuwe bv word steeds makkelijker en gedurende dit jaar worden nog een aantal wetswijzigingen doorgevoerd die het nog verder vereenvoudigd. er is dus geen enkele noodzaak een bestaande te kopen.
Waarschijnlijk word per 1 oktober een nieuwe wet ingevoerd die het oprichten vereenvoudigd en dan ook de verplichte kapitaalsstorting komt te vervallen. Het kan dus verstandig zijn die wetswijziging af te wachten, niet zo zeer vanwege het aandelenkapitaal maar ook omdat andere eisen versoepeld worden waardoor het oprichten waarschijnlijk goedkoper is.



Hoe dan ook zorg dat je goed begeleid word zeker op fiscaal gebied zijn er belangrijke keuzes te maken en de verkeerde keuze kan je later soms duizenden euro's kosten om te herstellen of aan verloren belastinggeld.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juni 2012, 10:58
Falibur Falibur is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 juni 2012
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Er zijn hele boeken over het DGA salaris geschreven, maar even simpel
Als je geen werkzaamheden verricht hoef je ook geen salaris toe te kennen. Dus je kunt prima een oprichting doen en dan nog geen salaris toekennen aan jezelf totdat je feitelijk werkzaamheden gaat verrichten vanuit de bv constructie. Dat heeft niets met omzeilen te maken maar gewoon met het feit dat het redelijk normaal is dat iemand alleen salaris krijgt als hij ook daadwerkelijk werkt.
Het kan wel verstandig zijn om in bepaalde gevallen met de belastinginspecteur te overleggen en toestemming te vragen om nog geen loon of een verlaagd loon te mogen toekennen aan jezelf.
Dank voor je uitgebreide reactie.

Wat ik me dan nog afvroeg is wat je hier precies bedoelt met werkzaamheden. Als ik met deze nieuwe holding een aandeel ga krijgen in een gezamenlijke BV dan komen hier vanaf het moment van oprichting van die BV meteen werkzaamheden bij kijken, die ik overigens voor een deel nu ook al doe. Maar die zijn bijvoorbeeld nog niet winstgevend. Is dat een criteria bij het bepalen van werkzaamheden en het daarmee uitbetalen van jezelf? Of is elk uur wat je besteedt onder deze holding bedoelt om jezelf uit te betalen?

Uiteraard zal ik binnenkort een afspraak gaan maken met een fiscalist/accountant.

Mocht er nog iemand zijn die er 1 kent in omgeving Haarlem dan hoor ik dat graag!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juli 2012, 15:56
Timothy Timothy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 juli 2012
Berichten: 4
Standaard

Jorn Mooij van Project AA komt uit Haarlem en is zeker aan te raden!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juli 2012, 08:53
Rudi's schermafbeelding
Rudi Rudi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 juli 2012
Berichten: 10
Standaard

Beste Falibur,

Ik weet niet binnen welke termijn je een bv wilt, maar op dit moment willen nog weinig mensen een bv tot 1 oktober 2012. Na die datum kun je een flex bv oprichten. Dat scheelt weer aanzienlijk veel geld, waaronder EUR 18.000.

Ik weet niet welke fiscalist je inmiddels kent, maar je mag ook contact met mij opnemen.

Er zijn nog wel een paar zaken waar je tegen aanloopt...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Liquidatiebalans van Pensioen BV die gefuseerd is met Holding BV LDH Administratie 0 23 maart 2012 17:28
Geen notariële akte meer nodig voor oprichten eenvoudige bv René Nieuws - Voor en door freelancers 1 5 september 2011 15:07
Groeiende onderneming: bv oprichten? Niels Arts Al die andere praktische dingen 18 29 april 2010 10:40
Eenmanszaak in holding BV inbrengen of omzetten in aparte werkmaatschappij? RubenTimmerman Al die andere praktische dingen 1 20 januari 2008 19:22
BV oprichten zonder startkapitaal Arend Nieuws - Voor en door freelancers 0 25 oktober 2007 14:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon