Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 september 2012, 18:21
wvmaaren wvmaaren is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 september 2012
Berichten: 2
Standaard Rechtsvorm voor netwerk van freelancers?

Hallo geachte lezer,

als eerste bedankt dat je met me meedenkt, dat is altijd fijn. Ik ben een nieuwe gebruiker, maar vuur maar direct mij vragen af

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een netwerk met freelancers. Ik wil een rechtsvorm opzetten waar vanuit diverse producten en diensten verkocht worden. Dit zijn de producten die de freelancers aanbieden. Door middel van een salesconstructie waarbij het voor iedereen interessant is, wil ik een netwerk opbouwen.

Nu zat ik te denken om deze "groep" in de vorm van een vereniging te gieten. Het doel van de vereniging is het vergroten van de groeikansen van de leden (freelancers) en het uitbreiden van hun netwerk. Ik kies voor deze vorm omdat ik wil dat de leden allemaal dezelfde hoeveelheid inspraak hebben (a.d.h.v. een ledenvergadering) en omdat de rechten en plichten van de leden in de statuten kunnen worden opgenomen.

De vereniging zelf zou dan geen winstoogmerk hebben, gezien alle betaalde facturen voor 98% doorbetaald worden aan de freelancers. De overige 2% wordt gebruikt voor de jaarlijkse kosten van de vereniging.

Mijn vraag is. Is dit een de beste vorm op deze manier? Of kan ik problemen krijgen omdat de leden indirect verrijkt worden en het doel van een vereniging niet "winst maken om onder de leden te verdelen" mag zijn?

Ik hoor graag jullie ideeen.

Groeten,


Wouter van Maaren
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 september 2012, 18:34
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Wouter,

Welkom!

Een bijzondere vorm van een vereniging is de coöperatie ik denk dat als je je daarin verdiept dat je zult zien dat dit heel dicht komt bij wat jij beschrijft.
En omdat de cooperatie gericht is op ondernemen heb je geen problemen met het maken van winst en de verdeling daarvan terwijl je wel zelf invloed hebt over de mate van inspraak vergelijkbaar met de vereniging.

Overigens zou ik daarmee oppassen, te veel inspraak kan ook verlammend werken. Beter zorg je voor een goed bestuur met een fatsoenlijk mandaat van de leden voor de dagelijkse leiding en beleidsbepaling die alleen voor bepaalde grotere investeringen en beslissingen de inspraak van de leden nodig heeft.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 september 2012, 18:36
wvmaaren wvmaaren is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 september 2012
Berichten: 2
Standaard

bedankt voor je snelle reactie! Ik ga me er eens over inlezen. Heb je toevallig enig idee of de oprichtkosten van coorperatie veel duurder zijn dan die van een vereniging?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 september 2012, 18:54
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Lastig in te schatten, maar ik denk dat het redelijk vergelijkbaar zal zijn, in beide gevallen zal je goede statuten moeten laten opstellen en standaard regelingen hebben voor het lid worden van de cooperatie en de wijze van uittreden. Maar ook dat geld voor een "gewone" vereniging als je daar ondernemers in stopt..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Gezocht: ervaringsverhalen van freelancers die failliet zijn gegaan Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 16 september 2008 21:05
Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw? Johnnepon Freelancepraktijk starten 4 28 mei 2007 23:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon