Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 september 2012, 12:44
Jeffman Jeffman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 september 2012
Berichten: 1
Standaard Fabrikant besluit bestelde producten niet te leveren

Hallo allemaal,

Onlangs hebben wij producten besteld bij een fabrikant, welke wij gaan verhuren. De producent is bij ons langs geweest, we zijn een prijs overeengekomen, en via de mail is bevestigd dat de opdracht in bestelling is genomen en zo snel mogelijk zal worden uitgeleverd.

De producten zouden einde deze maand worden geleverd en wij beginnen vanaf dat moment met verhuur daarvan. Een eerste toezegging is al gedaan.

De producent belt nu op dat hij zijn matrijs waarmee hij produceert verkocht heeft aan een andere fabrikant en het product niet meer kan maken. Ik zit nu met het probleem van een klant die staat te trappelen het product te huren en ook in de problemen komt als wij op het laatste moment niet kunnen leveren.

Is dit afbellen van een bevestigde opdracht rechtmatig? Kan ik de producent verplichten een vervangend product te leveren aan de overeengekomen prijs? Kan ik de koper van de matrijs verplichten het product te leveren aan de overeengekomen prijs?

Ter info: Betaling aan de producent heeft nog niet plaatsgevonden. Zelf een vervangend product aanschaffen kost mij zeker meer.

Ik ben benieuwd naar mijn rechtspositie.
Bedankt voor het delen van jullie inzichten!

Met vriendelijke groet,

Jeffman
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 september 2012, 13:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, de fabrikant kan niet zomaar een order annuleren, tenzij expliciet overeengekomen dat dit wel kan.

De fabrikant had het probleem kunnen voorkomen door die matrijs later te leveren (na productie van door jou bestelde producten) en is dus vrijwel zeker in gebreke..

Hij kan de nieuwe eigenaar niet dwingen om aan jou te leveren of het contract met jou na te komen, het is zijn probleem. Uiteraard mag hij de nieuwe eigenaar wel vragen dat te doen of hij moet zelf met een vervangend product komen

Het lastige is altijd het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Ik zou dus eerst uitzoeken hoeveel tijd het kost voor jou om een vervangend product te verkrijgen om daarna te bepalen hoeveel tijd je de leverancier geeft om met een oplossing te komen.
Als het product binnen 1 of 2 dagen gemaakt en geleverd kan worden heb je natuurlijk meer tijd als wanneer de productie tijd 2 weken is en je eind september het product in de verhuur moet leveren.. zoek ook zelf naar oplossingen maar zorg wel dat de leverancier hiervan op de hoogte is door hem schriftelijk aansprakelijk te stellen voor deze extra kosten die je genoodzaakt ben om te maken om jou overeenkomsten naar je klant(en) te kunnen nakomen

Let op dat je zelf richting jou klant ook niet zomaar op overmacht kunt beroepen omdat je leverancier niet levert.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 september 2012, 17:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Nee, de fabrikant kan niet zomaar een order annuleren, tenzij expliciet overeengekomen dat dit wel kan.
Daar ben ik het wel mee eens, maar het annuleringsrecht kan ook in de algemene voorwaarden verstopt staan (en dat is gebruikelijk).
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
recht

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Verlies niet geaccepteerd. Gevolgen? qhsd Belasting 2 11 mei 2010 16:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon