Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 februari 2011, 18:51
ddofborg ddofborg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2011
Berichten: 5
Standaard Factuur met bedrag 0, wel of niet sturen

Ik heb een overeenkomst met een klant voor maandelijks werk. Het bedrag dat ik hem moet factureren is afhankelijk van hoeveelheid werk in een maand. Daarbij dient de factuur ook als overzicht van werkzaamheden.

Nu zijn er geen werkzaamheden uitgevoerd in januari 2011 waarvoor de klant moet betalen. M.a.w. is het totale factuur bedrag is €0,00.

Nu is de vraag, is het handig om een factuur met bedrag €0,00 te sturen naar de klant, al is het om overzicht van werkzaamheden in januari 2011 (die er dus niet waren)? Of kan ik beter geen factuur sturen met bedrag €0,00?

Dank.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 februari 2011, 19:04
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee het is niet handig om de klant een factuur met 0 euro te sturen als je niets gedaan hebt. Je kunt de klant ook een mail sturen dat hij over januari geen factuur zal ontvangen omdat er geen werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Een factuur is een "officieel document" als je voor allerlei dingen 0 facturen in je administratie opneemt kan dat vragen oproepen bij de belastingdienst.

De enige keer wanneer facturen met nul euro zinvol (gebruikelijker) zijn is als je producten of diensten levert onder garantie en Dan heb je namelijk iets geleverd tegen 0 waarde. Dus dan krijg je 10 uur garantie werkzaamheden.
Hiermee kun je dan aantonen waarom iets hebt gedaan. En bij productleveringen heb je vaak die factuur nodig om de voorraad bij te werken of als bewijs naar je leverancier dat je iets onder garantie hebt geleverd.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2011, 00:04
ddofborg ddofborg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2011
Berichten: 5
Standaard

In mijn geval gaat het om verkoop van andermans producten op basis van commissie. De afspraak met de klant is dat ik elke maand een factuur mag sturen met de som van de commissies over verkochte producten in de vorige maand. Op de factuur vermeld ik alle verkochte producten en de commissie ervan.

Wat kan ik het beste doen als ik voor die klant geen producten heb verkocht, en dus factuur bedrag van 0 heb. Is het handiger voor zijn overzicht om toch te zien dat ik in maand januari geen omzet heb gemaand voor hem en dus geen commissie (bedrag = 0) hoef te ontvangen? Of kan ik beter niets sturen? In dat laatste geval kan ik mij voorstellen dat hij dan 'iets' gaat missen.

Dank voor de reactie i.i.g. Roel.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 november 2011, 18:42
pauluspr pauluspr is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 november 2011
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Nee het is niet handig om de klant een factuur met 0 euro te sturen als je niets gedaan hebt. Je kunt de klant ook een mail sturen dat hij over januari geen factuur zal ontvangen omdat er geen werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Een factuur is een "officieel document" als je voor allerlei dingen 0 facturen in je administratie opneemt kan dat vragen oproepen bij de belastingdienst.

De enige keer wanneer facturen met nul euro zinvol (gebruikelijker) zijn is als je producten of diensten levert onder garantie en Dan heb je namelijk iets geleverd tegen 0 waarde. Dus dan krijg je 10 uur garantie werkzaamheden.
Hiermee kun je dan aantonen waarom iets hebt gedaan. En bij productleveringen heb je vaak die factuur nodig om de voorraad bij te werken of als bewijs naar je leverancier dat je iets onder garantie hebt geleverd.
Ik heb een aantal gratis produkten geleverd aan een klant ter compensatie van een misverstand over een bestelling. Ik dien hier dus een 0-factuur voor te zenden? Met 0 EUR BTW?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuur

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Telefoonabonnement bij kantoor aan huis wél op de zaak zetten met internettelefonie? René Belasting 3 6 februari 2012 01:47
Inkomstenbelasting Verlies niet geaccepteerd. Gevolgen? qhsd Belasting 2 11 mei 2010 16:43
Factuur wordt niet betaald op privérekening? Alias Administratie 9 2 april 2008 00:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon