Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 juni 2012, 22:00
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard Bon cq factuur op privénaam

Dag allemaal,

Ik ben net begonnen als zzp-er. Ik ben ondernemer voor de BTW en de inkomstenbelasting.
Het komt wel eens voor dat ik iets koop / bestel ten behoeve van mijn bedrijf zonder dat ik mijn bedrijfsnaam kan opgeven. Bijvoorbeeld het bestelwebformulier van telecomprovider Ben dat alleen plaats biedt aan mijn persoonlijke naw gegevens, zonder ruimte voor mijn bedrijfsnaam of kvk nummer.
Op de uiteindelijke factuur komt dan wel een btw-specificatie, op mijn privenaam, maar mijn bedrijfsnaam ontbreekt.

Als ik dit als bedrijfskosten opvoer, kan ik dan problemen krijgen met de belastingdienst?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 juni 2012, 17:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dit soort dingen als bedrijfskosten rekenen is geen probleem. Dat kun je vergelijken met een werknemer voor zijn werkgever iets inkoopt en bij de werkgever declareert (de zogenaamde intermediaire kosten).

De btw terugvragen is formeel wel een probleem, want daarvoor is een btw-factuur op naam van je bedrijf vereist. Maar als je er een goed verhaal bij hebt, de factuur en betaling tot jou en je onderneming te herleiden zijn, dan kom je daar in de praktijk wel mee weg.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 juni 2012, 21:24
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard

Dank rene voor je reactie.

Blijft mij toch verbazen dat er steeds een verschil van interpretatie is tussen kosten in de IB en de BTW sfeer.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juni 2012, 22:03
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Voor de IB is het onderscheid vrij duidelijk, bijna alles waarvan jij aannemelijk kan maken dat het zakelijk is mag je aftrekken en je moet corrigeren voor privegebruik.

Bij de BTW daar gelden in principe exact dezelfde van toepassing, qua zakelijkheid en privegebruik. Maar door het gekozen systeem waarbij elke schakel btw rekent op verkoop en btw terugvraagt op inkoop waren wel duidelijke factuureisen nodig zodat de belastingdienst makkelijk kan controleren wie de btw heeft afgedragen en wie hem gaat terugvragen.
Als die factuureisen er niet waren, of beter gezegd toen ze er nog niet waren. Werden nog wel eens anonieme bonnen als kosten in de administratie gezet die helemaal niet gemaakt waren, zo kon zowel btw worden teruggevraagd, terwijl niemand btw afdroeg en ook het factuur bedrag ex btw kon onttrokken worden zonder IB te betalen. Dubbele schade dus. Doordat nu op de factuur alle adresgegevens staan van beide partijen is bij twijfel controle makkelijk.

De laatste jaren wordt de fiscus ook steeds strenger bij het terugvragen van btw als de leverancier failliet gaat en niet afdraagt. Steeds vaker word dan de aftrek voorbelasting geweigerd bij de geringste fouten in de facturatie, wat ook logisch anders draait de fiscus bij bijna elk faillisement op voor de kosten van niet afgedragen btw die wel word teruggevraagd.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 juni 2012, 22:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomjansen Bekijk bericht
Blijft mij toch verbazen dat er steeds een verschil van interpretatie is tussen kosten in de IB en de BTW sfeer.
Ja, dat is eigenlijk wel een beetje raar.

Het zit er denk ik in dat kosten iets van je bedrijf zijn, die hooguit tot minder winst en dus minder belasting leiden, terwijl btw van de overheid is en je het alleen tijdelijk voor de overheid mag beheren.

Of misschien heeft het ermee te maken dat kosten op zichzelf makkelijk aan te tonen zijn (tenslotte betaal je ze), terwijl de vraag of je btw betaald hebt en of je gerechtigd bent dat terug te vragen alleen is te beantwoorden aan de hand van documenten (btw-facturen).

Maar misschien is er nog een andere reden
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 juni 2012, 22:36
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard

@Roel,
w.b. "anonieme bonnen", ik wilde een zakelijke mobiel bij de Kijkshop kopen. Bij de kassa werd mij verteld dat een factuur of bon op naam niet mogelijk was. Ik zou het moeten doen met een kassabon, dus een Kijkshopbon zonder mijn naam of bedrijfsnaam erop.

Betekent dit nu dat je geen zakelijke aankopen bij de Kijkshop kunt doen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 juni 2012, 23:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomjansen Bekijk bericht
ik wilde een zakelijke mobiel bij de Kijkshop kopen. Bij de kassa werd mij verteld dat een factuur of bon op naam niet mogelijk was. Ik zou het moeten doen met een kassabon, dus een Kijkshopbon zonder mijn naam of bedrijfsnaam erop.

Betekent dit nu dat je geen zakelijke aankopen bij de Kijkshop kunt doen?
IANAL, maar volgens mij betekent het dat de Kijkshop artikel 35 van de wet op de omzetbelasting aan zijn laars lapt:
Citaat:
Artikel 35

1.Iedere ondernemer draagt er zorg voor dat door hemzelf dan wel, in zijn naam en voor zijn rekening, door zijn afnemer of een derde, een factuur wordt uitgereikt:
a. ter zake van zijn leveringen of diensten die hij heeft verricht aan een andere ondernemer of aan een rechtspersoon, andere dan ondernemer;
Je zou er eerst iets kunnen kopen, dan een factuur eisen, en als die niet wordt uitgereikt dat feit melden bij de belastingdienst.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 juni 2012, 00:29
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomjansen Bekijk bericht
@Roel,
Betekent dit nu dat je geen zakelijke aankopen bij de Kijkshop kunt doen?
Kort gezegd ja, want als er geen naam op staat kan je de btw niet terugvragen. want voor hetzelfde geld heb je de bon van een bekende gekregen

of online bestellen in de kijkshop webwinkel, volgens mij krijg je daar wel een factuur op naam..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingaftrek, factuur, zzp'er

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe factuur aan andere handelsnaam uitreiken? ErikN Administratie 1 20 maart 2012 19:15
Factuur naar foutief adres verstuurd viviane_bronkhorst Administratie 6 1 december 2011 23:36
Factuur opnieuw uitreiken op andere naam? marlies84 Administratie 9 13 oktober 2011 17:57
Factuur in verkeerde jaar geboekt - wat nu? Melusine Administratie 6 3 november 2010 10:53
Verkeerde factuur verstuurd Maurice65 Administratie 2 24 oktober 2010 14:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon