Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 juni 2012, 22:00
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard Bon cq factuur op privénaam

Dag allemaal,

Ik ben net begonnen als zzp-er. Ik ben ondernemer voor de BTW en de inkomstenbelasting.
Het komt wel eens voor dat ik iets koop / bestel ten behoeve van mijn bedrijf zonder dat ik mijn bedrijfsnaam kan opgeven. Bijvoorbeeld het bestelwebformulier van telecomprovider Ben dat alleen plaats biedt aan mijn persoonlijke naw gegevens, zonder ruimte voor mijn bedrijfsnaam of kvk nummer.
Op de uiteindelijke factuur komt dan wel een btw-specificatie, op mijn privenaam, maar mijn bedrijfsnaam ontbreekt.

Als ik dit als bedrijfskosten opvoer, kan ik dan problemen krijgen met de belastingdienst?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 juni 2012, 17:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dit soort dingen als bedrijfskosten rekenen is geen probleem. Dat kun je vergelijken met een werknemer voor zijn werkgever iets inkoopt en bij de werkgever declareert (de zogenaamde intermediaire kosten).

De btw terugvragen is formeel wel een probleem, want daarvoor is een btw-factuur op naam van je bedrijf vereist. Maar als je er een goed verhaal bij hebt, de factuur en betaling tot jou en je onderneming te herleiden zijn, dan kom je daar in de praktijk wel mee weg.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 juni 2012, 21:24
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard

Dank rene voor je reactie.