Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2009, 22:39
JespDJ JespDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2008
Berichten: 18
Standaard Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak

Hallo allemaal,

Ik ben pas begonnen met een eenmanszaak en heb mijn ex-lease-auto gekocht (met geld van mijn zakelijke rekening). Ik wil de auto als auto van de zaak beschouwen.

Nu was ik vandaag op het postkantoor om de auto op naam van mijn bedrijf te zetten, maar men vertelde mij dat dat niet mogelijk is in geval van een eenmanszaak. Ik moest de auto op naam van mij persoonlijk laten zetten.

Wat betekent dit precies, het is toch niet onmogelijk om een auto van de zaak te hebben als je een eenmanszaak hebt?

Wat bepaalt er eigenlijk volgens de Belastingdienst of de auto van de zaak is of privé?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2009, 22:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JespDJ Bekijk bericht
Nu was ik vandaag op het postkantoor om de auto op naam van mijn bedrijf te zetten, maar men vertelde mij dat dat niet mogelijk is in geval van een eenmanszaak. Ik moest de auto op naam van mij persoonlijk laten zetten.
Dat klopt. Juridisch gezien is de auto van jou, want een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid.

Maar fiscaal kun je hem gewoon op de zaak zetten. Dat wil zeggen, je zet de auto op de balans, boekt alle autokosten als zakelijke kosten en past de regels voor privégebruik toe (fiscale bijtelling etc.).

Citaat:
Wat bepaalt er eigenlijk volgens de Belastingdienst of de auto van de zaak is of privé?
Dat bepaal jij, met inachtneming van de geldende regels.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 januari 2009, 22:49
JespDJ JespDJ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2008
Berichten: 18
Standaard Re: Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak

Bedankt voor het snelle antwoord. Dat betekent dus dat ik nu zelfs nog van gedachten kan veranderen en het als privé-auto beschouwen.

Op dit moment rijd ik het grootste deel van mijn kilometers privé, maar dat kan zomaar veranderen als ik een opdracht krijg bij een andere klant.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 januari 2009, 00:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JespDJ Bekijk bericht
Dat betekent dus dat ik nu zelfs nog van gedachten kan veranderen
Eh ja, maar er wordt geloof ik wel iets als een "bestendige gedragslijn" van je verwacht. Dat wil zeggen, een normale ondernemer beslist over de aanschaf van een auto en verkoopt hem jaren later misschien een keer bij vervanging, maar hij zal niet per jaar de auto heen en weer schuiven afhankelijk van hoe dat fiscaal gunstig uitkomt. Je moet dus een beslissing nemen voor de hele bedrijfseconomische levensduur van de auto.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 januari 2009, 17:55
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak

In feite komt het er op neer dat je bij het doen van de eerste aangifte bepaald of de auto prive of zakelijk is.
Dat geldt zowel voor inkomstenbelasting als voor BTW en omdat je al direct een BTW aangifte doet (in de meeste gevallen dan) is het belangrijk dat je hier van te voren goed over nadenkt.... nog meer nadenkwerk dus
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 juni 2009, 12:39
tijduur tijduur is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak

Aanvullende vraag (als het mag):

Is het okay om in juni een 2de hands auto te kopen (en de btw te verrekenen) en hem vervolgens intern over te nemen (om bijtelling te voorkomen?

Ik snap dat ik dan aan mijzelf ook btw in rekening moet brengen. Echter, omdat de andere partij destijds de BTW verkeerd berekend heeft (BTW over BPM), zal de BTW die ik me zelf in rekening breng lager liggen dan de eerst (betaalde en) afgedragen BTW

Tuur
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auto van de zaak, belastingdienst

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik ondernemer worden voor de belastingdienst? tialda Freelancepraktijk starten 3 13 februari 2008 21:34
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 19:55
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 23:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon