Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2010, 22:54
Jens Jens is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2007
Berichten: 19
Standaard Wanneer aangifte inkomstenbelasting doen?

Beste ondernemers,

Sinds november 2009 heb ik een eigen onderneming en heb besloten mijn administratie zelf te gaan doen.

Tot nu toe gaat dat prima, ik heb mijn administratie al op orde (dank aan Lancelots) en heb mijn eerste elektronische BTW aangifte gedaan.

Alleen heb ik nog wat vragen over de inkomstenbelasting. Aangezien ik in november begonnen ben, wanneer moet ik aangifte doen voor de inkomstenbelasting?

Ik heb nog geen enkel formulier binnengekregen. Alleen een brief dat ik geen zelfstandigenaftrek krijg. Inkomstenbelasting vind ik erg lastig, ik zou jullie hulp dus erg waarderen.

Mijn vraag is dus wanneer ik aangifte moet doen. Moet ik gewoon aan het eind van 2010 aangifte doen over het jaar 2010 en de laatste kwartaal van 2009. Of werkt het anders?

Alvast bedankt!
__________________

Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2010, 08:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Inkomstenbelasting

Beste Jens,

Inkomstenbelasting doe je altijd over een kalenderjaar. Dus 2009 en 2010 apart.
Alleen als jij goede redenen hebt om voor je onderneming met een gebroken boekjaar te werken. Dan zou het in theorie kunnen dat je van november 2009 tot november 2010 aangeeft op de IB 2010.

Maar over het algemeen is het gewoon verstandiger om je bedrijfsboekjaar gewoon gelijk te houden aan het kalenderjaar.

De uitnodiging tot aangifte inkomstenbelasting krijg je in de loop van februari, omdat jij pas in november bent aangemeld als ondernemer kan het zijn dat je hem iets later krijgt. Als je half maart nog geen uitnodiging per post hebt gehad en op je zakelijke inlogomgeving staat de IB aangifte nog niet klaar dan moet je even met de belastingtelefoon bellen. Zij kunnen dan zorgen dat de aangifte alsnog word aangemaakt voor je.

De normale standaard termijn van indienen Inkomstenbelasting is 1 april. maar als ondernemer krijg je vrijmakkelijk uitstel tot 1 juni of 1 juli (wat ik alleen zou doen als je die tijd nodig hebt om een juiste en volledige aangifte te doen)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Aangifte inkomstenbelasting onduidelijkheid Marije Belasting 2 18 maart 2009 15:04
[IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen bartbh Belasting 3 27 maart 2008 00:36
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 22 maart 2008 23:17
Apart of samen aangifte doen? Denise Belasting 4 15 augustus 2007 21:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon