Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 oktober 2013, 14:19
nvanroon nvanroon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 november 2012
Berichten: 3
Standaard Lease of 19 cent? wat is handiger?

Hi allemaal,

Ik ben sinds 1 januari voor mij zelf gestart en alles gaat best lekker. Ik heb destijds een auto gekocht van 4 jaar oud aangezien ik niet direct mijzelf hoog in de schulden wilde steken.

Nu heb ik niets te klagen en aangezien het best goed gaat zou ik deze auto willen inruilen voor een nieuwe. Ik maak redelijk wat kms en de huidige auto staat nu op 160dkm.

Nu heb ik een beetje zitten rekenen en zou een auto van rond de 35k (ex btw) kunnen kopen en afschrijven tot ongeveer 10k in 5 jaar (5k per jaar +/- 200 euro minder inkomsten belasting per maand). Vervolgens reken ik de de 20% bijtelling (+/- 375 netto per maand). Dan kom ik dus op 175 euro netto per maand ex reguliere kosten(verzekering branstof mrb etc).

gewoon de auto kopen en km schrijven levert een afstrekpost van 500 euro op ongeveer of wel 250 netto.

Verschile tussen de twee is 425 euro. Echter, door de aftrekbare lasten van de auto bezine mrb etc zou ik ongeveer gelijk uitkomen.

Heb ik dit dan correct berekend? Of zie ik iets over het hoofd?

Ben benieuwd naar jullie reactie!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 oktober 2013, 21:11
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Om een juiste berekening te kunnen maken zou ik beginnen om alle kosten op te tellen en niet alleen naar de afschrijving te kijken. Als je alleen naar de afschrijving kijkt en de bijtelling dan klopt je vergelijking niet. Als je alle kosten hebt opgeteld trek je daar de bijtelling vanaf. Vervolgens bereken je de belasting.

Daarbij is van belang naar wettelijke bepalingen te kijken zoals bijvoorbeeld kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Als ik het zo na reken heb je belastingtarieven gebruikt die ik niet ken.
Afschrijving 5.000 per jaar leidt dit tot lagere belastbaar bedrag van
€ 4.300 (=5.000 - MKB vrijstelling 14%). Belastingvoordeel € 200 per maand is € 2.400 per jaar. Dit leidt tot een belastingtarief van ongeveer 55,82% (=2.400 / 4300 *100%)

Bijtelling hetzelfde verhaal. 20% * (35000+ 21%BTW) = 8.470. Af MKB vrijstelling 14% leidt tot hoger belastbaar bedrag 7.284,20. Belasting volgens jouw informatie € 375 per maand. Dat is 4.500 per jaar. Gevolg belastingpercentage van afgerond 61,78%.

Is er sprake van een bestelauto dan moet de BPM nog opgeteld worden bij 35.000 voordat je de bijtelling kunt berekenen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hekel aan kilometers schrijven, wat als ik auto lease? SanjaB Al die andere praktische dingen 8 6 april 2010 14:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon