Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 september 2010, 08:30
Baukereg Baukereg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2010
Berichten: 2
Standaard Heb ik wel een fiscale ondernemingsvermogen?

Ik ben bezig met de aangifte IB over 2008, maar loop hierbij tegen het probleem genaamd fiscaal ondernemingsvermogen aan.

Mijn situatie is als volgt: als webdesigner heb ik de afgelopen jaren enkele kleine opdrachten naast mijn volledige baan (36 uur) gedaan. Hiervoor heb ik me aangemeld bij de KvK, simpelweg omdat ik niet zwart wil werken. Ik ben beoordeelt als 'overige werkzaamheden', bereken en verreken BTW over mijn facturen, en maak geen gebruik van FOR, startersaftrek en aftrek kleine ondernemers. Vrij basic zeg maar.

Ik heb me aangemeld in 2007 en heb datzelfde jaar 751 euro winst gemaakt. In 2008 bedroeg de winst 661. De winst is mijn inkomsten - enkele kleine investeringen (domeinnaam, visitekaartjes).

Nu heb ik de gemaakte winst echter direct overgemaakt naar mijn privé bankrekening, dus als privé onttrekkingen. Betekend dit dat mijn 'bedrijf' feitelijk geen fiscaal ondernemingsvermogen heeft?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 september 2010, 11:30
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Fiscaal ondernemersvermogen is alleen van toepassing als je Winst uit onderneming mag aangeven. Jij zegt dat je werkzaamheden worden beschouwd als Resultaat uit overige werkzaamheden en die vallen niet nder de winst uit onderneming maar is een vraag bij BOX 1: werk en woning.
Dat scheelt je in elk geval een hoop lastige vragen die bij de volledige ondernemersaangifte horen. In dat geval vul je namelijk in 1 veld het saldo in van je omzet - kosten dat is waarschijnlijk de 661 euro waar je hier aan refereert.

Kortom ik denk dat je het winst uit ondernemingsgedeelte leeg kunt laten en alleen de vraag over resultaat uit overig inkomen kunt beantwoorden..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 september 2010, 19:02
Baukereg Baukereg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2010
Berichten: 2
Standaard

Dat is fijn om te horen! Helaas ben ik er zojuist achtergekomen dat ik bij de belastingdienst wel als winst uit onderneming sta ingeschreven, omdat op het moment dat ik mijn bedrijf registreerde in 2007 ik nog niet in loondienst was en zodoende hogere getallen ingevuld heb dan uiteindelijk van toepassing zijn gebleken.

Ik zal hierover morgen contact opnemen met de belastingdienst.

Bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 september 2010, 12:43
Polona Polona is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2010
Berichten: 26
Standaard

Hoi, kun je dan nog even laten weten wat de belastingdienst zegt.

Groetjes,
Polona

www.screentechniques.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Naheffing / verkapt dienstverband curvers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 27 maart 2009 13:12
Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes. Willie Al die andere praktische dingen 4 10 november 2008 19:47
Keuzestress bij aanschaf nieuwe PC Kootje ICT 18 28 oktober 2008 12:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon