Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 juli 2009, 09:03
James.Bond James.Bond is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 1
Standaard Bijles geven als freelancer?

Ik ben een student en wil per 1 september bijles gaan geven. Om te adverteren wil ik een website en visitekaartjes (laten) maken. Moet ik me bij de KvK en BD inschrijven? Overigens heb ik een 0-uren contract bij een winkel en hier werk ik gemiddeld 5 uren/week.

Stel dat ik me niet aanmeld bij de KvK en BD. Is het dan wel veilig om een website online te hebben voor advertentie doeleinden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juli 2009, 11:17
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Bijles geven als freelancer?

Het hangt er vooral om hoeveel uren je wilt gaan bijlessen.

Als het om een paar uurtjes per week gaat (4-8), is een eigen bedrijf misschien niet de handigste oplossing. Dan kun je via payrolling bureau's misschien meer uit je loon halen.

Als je toch graag echt een bedrijf wilt zijn (8 uur per week tot voltijd) , is het sowieso aan te raden je in te schrijven bij de kvk en de belastingdienst in te lichten. Het is wat rompslomp, maar een boete achteraf is ook niet mals.

Dan is ook het aanvragen van een VAR wel verstandig, zie verder op deze site. Waarschijnlijk kom je hooguit in aanmerking voor een VAR-ROW (als je minder dan de helft van een week werkt). Het voordeel is dan dat je precies weet in welke box je je belasting moet invullen, nadeel is dat die belasting vrij hoog is.

Als je voor meer dan een halve week werkt (20-40 uur per week) kom je waarschijnlijk wel in aanmerking voor een VAR-WUO, en dan ben je een full fledge bedrijf inclusief alle administratie, belasting en startersaftrek.

Kortom, wat zijn je plannen?
Bo

PS om nog even te reageren op je echte vraag: een website kun je best in de lucht hangen. daar is meestal niet aan te zien hoeveel je verdient en hoe je dat opgeeft aan de belasting. Mocht de belastingdienst aankloppen, dan kun je altijd nog zeggen dat je in de opstartfase bent. Er bestaan zoveel 'lege' sites.. Het wordt pas link als je (flink veel) zwart werkt en ze daar achter komen.
__________________
Wetenschapsjournalist in de Life Sciences, Chemie en Biotechnologie
http://www.boblanckenburg.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juli 2009, 17:09
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Bijles geven als freelancer?

Dag James,

Ik denk dat voor jou de inhoud van dit artikel van belang is: wat is de intentie waarmee je de bijlessen wilt gaan geven.

Als je tot de conclusie komt dat je aan de criteria van ondernemerschap voldoet, kun je op lancelots, bijvoorbeeld via deze pagina, een hoop informatie vinden.

Op zich kan ik me voorstellen dat ouders van leerlingen die je bijles zult gaan geven, je niet om een VAR zullen vragen. Als je bijvoorbeeld in de toekomst ingehuurd wordt door een huiswerkbegeleidingsinstituut (of zo), dan zul je er wel eentje nodig hebben. Zoals Bo zegt zal dat wellicht een VAR-row zijn, maar dat is allemaal afhankelijk van de situatie op dat moment (aantal uren dat je eraan besteed, omzet die je ermee maakt, aantal opdrachtgevers dat je hebt, enz. enz., zie de informatie over de VAR op deze website).

Succes met de studie en de werkzaamheden, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 00:18
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 20:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon