Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 juni 2014, 10:57
Margit76 Margit76 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 november 2012
Berichten: 4
Question Freelance of payrolling?

Beste lezers,

Een vraag waar ik al Google-end niet uitkom, dus ik hoop hier antwoorden te kunnen vinden.

Mijn tijdelijke contract bij m'n huidige werkgever kan niet meer verlengd worden (heb 3 tijdelijke contracten gehad). Er is nog wel werk en ze willen ook graag dat ik het werk blijf doen en willen me daarom inhuren als freelancer of via payrolling (ze willen me een opdracht voor 1,5 jaar geven voor ongeveer 24 uur per week). Wat zijn voor mij de voor- en nadelen om de werkzaamheden als freelancer of via payrolling te doen?

Ik heb al 1 andere freelanceklus, maar dat is een klein aantal uren per week en ik doe dat (op advies van hier) nog niet via mijn eigen bedrijf, maar geef het op als resultaat overige werkzaamheden in box 1 (en ik reken dus ook nog geen BTW). Het is voor mij op zich dus geen probleem om meerdere opdrachtgevers te vinden en echt als freelancer te starten. Ik zie alleen op tegen de administratieve rompslomp van freelancen (BTW-administratie, verzekering afsluiten voor arbeidsongeschiktheid, eigen pensioen regelen) en tegen het feit dat ik als freelancer geen sociale zekerheid meer heb zoals recht op ww. Is het dan voor mij beter om me via payrolling te laten inhuren? Of heb ik dan alsnog veel extra rompslomp (of valt die rompslomp als freelancer wel mee??) en ben ik een dief van m'n eigen portemonnee als ik het via payrolling ga doen?

Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven? Alvast hartelijk dank!

Groet,
Margit
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juni 2014, 09:04
Ellen Ellen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2010
Berichten: 18
Standaard

Hoi Margit,


Dit is helaas een vraag die niemand anders dan jijzelf kan beantwoorden .
Ja, als freelancer heb je meer administratie dan als werknemer, maar of je dat "rompslomp" vind of gewoon een kwestie van je zaken goed bijhouden, dat ligt aan jezelf. En je kunt natuurlijk altijd hulp inroepen van andere professionals (maar dat kost weer geld).
En hoe voel je je als je geen zekerheden zoals ww meer hebt? Dat kun je ook alleen zelf beoordelen.


Ik ken iemand die al meer dan 10 jaar lang via payrolling werkt, dat heeft allerlei voordelen (geen problemen met VAR, ingewikkelde(r) belastingaangiftes, etc.) en ook nadelen (kost geld, geen BTW aftrek mogelijkheden). Maar hij is er al die tijd al erg tevreden mee.


Zelf heb ik eerst een half jaar via payrolling gewerkt en heb daarna besloten om toch écht zelfstandige te worden. Maar ik heb dan weer het geluk dat ik een vriend heb die voor mij de administratie voert. En ik huur een administratiekantoor/accountant in die voor mij de belastingaangifte doet.


Het is en blijft een lastige vraag. En waarschijnlijk weet je achteraf pas of je het juiste besluit genomen hebt.
Misschien kun je voor jezelf de volgende afweging maken; stel dat je over 5 jaar terugkijkt, wat zou je dan erger vinden:
- geld uitgegeven hebben aan een payroll firma terwijl dat niet nodig was
- zelfstandige zijn en stress gehad hebben over geen opdrachten vinden, administratie en verzekeringen


Succes met je eigen keuze maken!


Groeten,


Ellen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer gezocht (opdracht) Internet Marketing - freelance verkoper gezocht raoul.milhado Marktplaats 0 1 maart 2011 11:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon