Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 december 2014, 12:40
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard Zakelijk vermogen opgeven bij bank/spaarrekeningen voor inkomstenbelasting?

Bij de inkomstenbelasting moet ik het totaal van bank-en spaarrekeningen opgeven. Nu staan die ook als zodanig al in de balans vermeld, als zzp-er staan die ook op mijn naam.
Moet ik het saldo van mijn zakelijke rekening ook opnemen in het totaal van bank-en spaarrekeningen?

vr.groet
Mark
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 december 2014, 14:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Rekeningen die je zakelijk behandelt en op de balans van je bedrijf staan, tellen niet mee voor je vermogen in box 3. Daar geef je je zakelijke rekening(en) dus niet op bij de bank- en spaarrekeningen.

Maar het moet wel redelijk blijven en je mag een bedrijfsrekening niet gebruiken om een fors privékapitaal te onttrekken aan vermogensrendementsheffing.

De rente die je op zakelijke rekeningen ontvangt draagt bij aan je winst uit onderneming en wordt zo in box 1 belast.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 januari 2015, 19:48
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard

OK, hartelijk dank!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 januari 2015, 04:45
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Beste René,

In welke orde van grootte moet ik 'redelijk' interpreteren? Want net als topic-starter, was ik van mening dat elke euro netto-winst, praktisch gezien een euro bruto inkomen is, in het geval van een eenmanszaak/VOF.

Enige optie voor het drukken van de IB is het volstorten van de FOR. Maar zijn er ook nog andere mogelijkheden om kapitaal binnen een eenmanszaak te houden, als reservering voor investering of als 'winst uitkering' in magere jaren?

Dit zijn namelijk voor mij ook redenen die ik meeweeg, of ik al of niet wil overstappen naar een BV.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 januari 2015, 11:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sledge Bekijk bericht
In welke orde van grootte moet ik 'redelijk' interpreteren?
Dat moet je bekijken vanuit je zakelijke plannen en bedrijfsvoering. Er moet een zakelijk doel of noodzaak zijn voor het kapitaal dat je in de eenmanszaak laat.

Citaat:
Want net als topic-starter, was ik van mening dat elke euro netto-winst, praktisch gezien een euro bruto inkomen is, in het geval van een eenmanszaak/VOF.
Dat geldt voor de hoogte van de te betalen inkomstenbelasting, en houdt wel het recht maar niet de verplichting in om elke euro netto-winst van de zaak naar privé over te boeken.

Citaat:
Maar zijn er ook nog andere mogelijkheden om kapitaal binnen een eenmanszaak te houden, als reservering voor investering
Inderdaad.

Citaat:
of als 'winst uitkering' in magere jaren?
Nee, dat wordt gezien als een privébelang, niet een zakelijk belang.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 januari 2015, 13:13
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Bedankt René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
aflossen op hypotheek vanuit zakelijk vermogen? Ben R Belasting 0 16 december 2014 10:37
BTW Freelancer betaalt student. Hoe opgeven bij belasting? designer Belasting 3 15 januari 2012 17:21
Fiscaal aantrekkelijker: vermogen prive of zakelijk? Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 01:48
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 04:09
BTW aftrekken bij gedeeltelijk zakelijk gebruik walterh Belasting 1 13 januari 2009 00:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon