Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 januari 2014, 19:35
A-typist A-typist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2014
Berichten: 7
Standaard Incidentele projecten vanuit de Wajong

Ik zal zo kort mogelijk mijn situatie uitleggen:
Aan het einde van mijn studie ben ik in de Wajong terechtgekomen vanwege verschillende beperkingen. Ik houd absoluut niet van stilzitten, dus na mijn studie ben ik begonnen met een vrijwillige werkervaringsplaats. Het doel was het aantal uur uitbreiden, zodat ik betaald werk zou kunnen gaan zoeken. Ik bleef hangen op 9 uur per week, omdat er veel energie naar reizen en contact met collega’s ging.

In januari kwam er een betaalde fotografieopdracht op me af. Ik heb toen besloten één taak van mijn oude werk (vrijwillig) als project te blijven doen en om de fotografieopdracht aan te gaan (is nog niet gestart). Mijn doel is nu om te kijken of het freelancen/in projecten werken me bevalt. In juli moet ik een revalidatietraject in.

Het gaat dus echt om uitproberen: lukt het om administratie bij te houden, om opdrachten te krijgen, enzovoort, zodat ik na die revalidatie kan beslissen of ik echt wil starten. Dit heb ik zo ook doorgegeven aan het UWV en ik geef daar natuurlijk al mijn verdiensten op.


Ik heb nu de volgende vragen:
- Klopt het dat dit valt onder ‘inkomsten uit overig werk’? (ook als ik daarnaast geen baan heb, maar alleen vrijwilligerswerk doe?)
- Klopt het dat ik me niet hoef in te schrijven bij de KVK, omdat ik niet aan de criteria voldoe? (betaald zal ik misschien maar 2-3 uur per week werken).
- Dat ik geen BTW-nummer hoef aan te vragen en dat ik dus facturen schrijf zonder BTW?

Verder nog dingen die ik over het hoofd zie?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 maart 2014, 03:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik denk dat dit allemaal wel klopt, omdat je slechts incidenteel/eenmalig een freelance klus doet en je intentie alleen is om het zelfstandige werk een keer uit te proberen.

Als je regelmatig/structureel werk als zelfstandige aanneemt, zul je als eerste met de KvK en BTW te maken krijgen.

Denk eraan dat je ook bij 'inkomsten uit overig werk' de kosten mag aftrekken. Je betaalt belasting over je inkomsten, waaronder je winst (= omzet - kosten), niet over je omzet. Het loont dus om je kosten goed in de gaten te houden en bonnen/facturen te bewaren.

Je vraag is alweer van een tijdje geleden. Hoe gaat het inmiddels?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 maart 2014, 09:38
A-typist A-typist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2014
Berichten: 7
Standaard

Bedankt voor je reactie, René. Ik heb gisteren mijn eerste factuur verstuurd, dus je zou kunnen zeggen dat het goed gaat.

Bedankt voor je tip. Als ik het goed begrijp trek ik dus mijn kosten van mijn omzet af en dat bedrag geef ik op aan de belastingdienst?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 oktober 2014, 19:58
A-typist A-typist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2014
Berichten: 7
Standaard

We zijn alweer een tijdje verder... Mijn revalidatietraject is uitgesteld. Dat betekent dat ik verder aan het uitproberen ben. Nu komt er een derde opdrachtgever op me af: of ik een opdracht voor hem uit wil voeren.

Waar ligt het omslagpunt van 'uitproberen' naar in moeten schrijven bij de KvK en BTW betalen? Is het überhaupt wel slim om die derde opdracht aan te nemen? Aan het eind van het jaar verwacht ik ongeveer 400 euro te hebben verdiend (in totaal dus).

Kan ik zonder problemen die derde opdracht aannemen en het nog steeds aanpakken, zoals in mijn eerste bericht?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 oktober 2014, 20:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Gezien je situatie en het bedrag lijkt me dat je die derde opdracht wel aan mag nemen zonder inschrijving bij de KvK en BTW.

Er zijn geen exacte grenzen en er is geen precies omslagpunt aan te geven. Het blijft een kwestie van beoordeling.

Of het slim is? Hoe bedoel je dat?
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 oktober 2014, 20:14
A-typist A-typist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht

Of het slim is? Hoe bedoel je dat?
Ik bedoelde meer: is die 400 euro het waard om me in te schrijven en een BTW-administratie op te zetten. Beetje verder gedacht.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 oktober 2014, 20:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A-typist Bekijk bericht
Ik bedoelde meer: is die 400 euro het waard om me in te schrijven en een BTW-administratie op te zetten. Beetje verder gedacht.
Nee, dat lijkt me niet. Voor je het weet ben je meer kwijt aan de overhead van administratie en aangiftes, zeker als je daar een boekhouder voor inschakelt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 oktober 2014, 20:24
A-typist A-typist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Nee, dat lijkt me niet. Voor je het weet ben je meer kwijt aan de overhead van administratie en aangiftes, zeker als je daar een boekhouder voor inschakelt.
Precies. Dat dacht ik al. Bedankt voor je antwoorden weer!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 november 2014, 11:05
A-typist A-typist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2014
Berichten: 7
Standaard

Wordt de situatie anders als ik producten ga verkopen? De komende tijd zal ik geen opdrachten aan kunnen nemen, aangezien ik geopereerd word en de revalidatie gaat beginnen.

Nu was mijn idee om spullen die ik zelf gemaakt heb (sieraden enzovoort) te gaan verkopen en daar de start van mijn bedrijfje van te financieren (denk aan logo, huisstijl).

Uiteindelijk zal ik dus weer nauwelijks inkomsten hebben, want de kosten kan ik aftrekken van mijn inkomsten toch? Kan dat nog steeds zonder BTW te vragen en zonder inschrijving bij de KvK?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 november 2014, 11:15
A-typist A-typist is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 januari 2014
Berichten: 7
Standaard

Ah, ik zie het al. Ik zou me dus wel in kunnen schrijven bij de KvK, maar ik val dan onder de kleine ondernemersregeling, waardoor ik een ontheffing administratieve verplichtingen aan kan vragen en ik geen BTW-aangifte hoef te doen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Even voorstellen De Revolutie! per 1 oktober beschikbaar voor nieuwe avonturen, creatieve projecten en meer..! CheStefano Marktplaats 4 2 oktober 2012 12:25
Welke functies kun je vanuit huis doen? Verwijderd account Marketing en acquisitie 16 29 oktober 2010 11:09
EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht? cmedh Freelancepraktijk starten 2 24 juli 2009 15:27
Freelancen en Wajong Wolumen Freelancepraktijk starten 5 15 maart 2009 15:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon