Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 oktober 2008, 14:54
manonvd manonvd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 2
Question Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Hallo mensen!

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb een vraagje. Ik vind op deze website echt enorm veel informatie, maar weet nog niet helemaal zeker hoe ik het nu het beste aan kan pakken als ik voor mezelf wil gaan werken.

Ik werk namelijk fulltime (40 uur) bij een reclamebureau en wil daarnaast in mijn eigen tijd freelance gaan schrijven. Ben dus niet van plan om mijn baan op te geven. Ik heb al een opdrachtgever waarvoor ik nu soms teksten schrijf o.b.v. een nul-urencontract, maar nu is er nog een geinsteresseerde en deze wil graag alles wit regelen. Wat dus betekent dat ik iets moet registreren...toch? Maar moet ik dan een btw-nummer aanvragen of een VAR? En is inschrijving bij de KvK dan nodig? En kan dat als ik dus maar 1 a 2 opdrachtgevers heb en er zelf dus gewoon een vaste baan naast heb?
Door de vele informatie hiero, ben ik alsnog wat abuis... :-(

Hopelijk kan iemand van jullie mij gericht advies geven!

Groetjes,
Manon
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 oktober 2008, 02:18
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manonvd Bekijk bericht
En kan dat als ik dus maar 1 a 2 opdrachtgevers heb en er zelf dus gewoon een vaste baan naast heb?
Welkom hier Manon. Er zijn veel starters die vanuit de zekerheden van een vaste baan willen starten. Vroeger of later moet je die zekerheden toch opgeven, want jouw klanten gaan met hun wensen geen rekening houden (cq nemen je niet serieus als dienstverlener) wanneer je aangeeft dat je ook nog een vaste baan hebt. Dus 'ben niet van plan mijn vaste baan op te geven' zou je moeten omdraaien: 'ben vastberaden van plan mijn vaste baan op te geven'. Als deze wending geen onderdeel uitmaakt van je toekomstvisie, blijft het bijklussen, maar wordt het geen freelancen/ondernemen. Ondernemen = risico nemen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 oktober 2008, 10:40
manonvd manonvd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

ok, je hebt gelijk inderdaad. De intentie is er ook om op een gegeven moment wel geheel fulltime voor mezelf verder te gaan hoor. Maar op dit moment is het zo dat ik nog niet mijn vaste baan kan opgeven omdat ik nog niet geheel kan rondkomen van alleen het schrijven. Maar als het dan dus nu blijft bij ' bijklussen' zoals jij het noemt...en de opdrachtgever wil het wel wit regelen..dan moet ik toch nog van alles regelen of niet?

Groetjes,
Manon
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 oktober 2008, 11:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manonvd Bekijk bericht
Maar als het dan dus nu blijft bij ' bijklussen' zoals jij het noemt...en de opdrachtgever wil het wel wit regelen..dan moet ik toch nog van alles regelen of niet?
Als je wilt bijklussen als zelfstandige, ja.

Je kunt ook tijdelijke dienstverbanden aangaan, werken via een payrollservice, uitzendbureau of detacheringsbureau.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 oktober 2008, 14:55
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Hoi Manon,

Ook als je op dit moment je baan nog niet op kunt of wilt geven, kun je alles alvast regelen. Ik ben zelf naast mijn baan begonnen met een eenmanszaak en heb me daarvoor ingeschreven bij de KvK en als startende ondernemer opgegeven bij de Belastingdienst. Daarnaast heb ik nog een VAR verklaring aangevraagd. Met die drie dingen kun je in principe van start gaan, reclame maken, facturen schrijven, etc.

Heb je daar op dit moment nog geen zin in en gaat het nu eerst inderdaad alleen om bijklussen, dan kun je voor je opdrachtgever een factuur uitschrijven ZONDER BTW. Als je geen bedrijf hebt mag je die namelijk niet rekenen. Je opdrachtgever heeft dan netjes een rekening die aangeeft wat voor dienst hij of zij waar heeft ingekocht. Jij geeft je inkomsten vervolgens op bij je aangifte Inkomstenbelasting in het vakje 'Resultaat uit overige werkzaamheden'.

Succes ermee!

Groetjes, Adine
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 september 2009, 21:12
RodeKrul RodeKrul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Hi,

Deze discussie is al ietsje verouderd, maar ik zit nu in een vergelijkbare situatie als Manon destijds.

Ik weet wel zeker dat het aan mij ligt: maar het is mij nog steeds niet duidelijk:
(-) Mag ik naast mijn vaste baan schrijfopdrachten aannemen, zonder te staan ingeschreven bij de kvk en zonder VAR-verklaring? Alleen dan mag ik een BTW rekenen?
(-) Of moet ik alleen staan ingeschreven bij de kvk?
(-) Of moet ik alleen een VAR-verklaring hebben?

Ik heb namelijk wel al een bedrijfsnaam bedacht en ik ben bezig om onder die naam een website te bouwen. Maakt de belastingdienst daar geen probleem van?

Groeten!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 september 2009, 00:12
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeKrul Bekijk bericht
Hi,

Deze discussie is al ietsje verouderd, maar ik zit nu in een vergelijkbare situatie als Manon destijds.

Ik weet wel zeker dat het aan mij ligt: maar het is mij nog steeds niet duidelijk:
(-) Mag ik naast mijn vaste baan schrijfopdrachten aannemen, zonder te staan ingeschreven bij de kvk en zonder VAR-verklaring? Alleen dan mag ik een BTW rekenen?
(-) Of moet ik alleen staan ingeschreven bij de kvk?
(-) Of moet ik alleen een VAR-verklaring hebben?

Ik heb namelijk wel al een bedrijfsnaam bedacht en ik ben bezig om onder die naam een website te bouwen. Maakt de belastingdienst daar geen probleem van?

Groeten!
Ik heb je vragen even genummerd, om wat makkelijker antwoord te geven:

Je mag opdrachten aannemen naast je vaste baan, mits je dit - als het werk overeenkomt met wat je in loondienst doet en de kans bestaat dat je klanten 'wegkaapt' voor je werkgever - overlegt met je werkgever. Voor het aannemen van opdrachten hoef je niet per se ingeschreven te staan bij de KvK en je hoeft ook niet per se een VAR te hebben. Als je echter serieus met je bedrijf bezig gaat en zoals je zegt al een bedrijfsnaam hebt, dan kun je beter zorgen voor je inschrijving (oogt professioneler) en je VAR (veel opdrachtgevers vragen daarom, geen VAR = minder kans op opdracht). Een VAR is gratis en een inschrijving voor een eenmanszaak is +- €50,-, dus dat zijn de investeringen niet!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 september 2009, 11:28
RodeKrul RodeKrul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Hi Adine,

Bedankt, het is nu helemaal duidelijk! Dan ga ik me maar snel laten registeren.

Stel, ik heb dan geen drie opdrachtgevers in een jaar, wat gebeurt er dan?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 september 2009, 11:52
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Zie dit stukje: Zelfstandigheid en VAR.

Jij zou dan waarschijnlijk niet in aanmerking komen voor een VAR WUO, maar een VAR ROW. Dat heeft dan weer gevolgen voor het wel of niet kunnen profiteren van belastingvoordeeltjes.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 oktober 2009, 18:25
Paul71 Paul71 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Het kan ook allemaal eenvoudig. Als je af en toe een schrijfopdracht doet naast je huidige baan geef je de verworven inkomsten toch gewoon op als je IB aangifte doet? Je opdrachtgever zal heus geen VAR verlangen als je een fulltime job hebt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
parttime freelancen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Freelance naast vaste baan FeelFree Al die andere praktische dingen 5 26 mei 2008 18:26
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan ladydragon Freelancepraktijk starten 4 26 september 2007 15:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon