Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 maart 2009, 12:01
Verhoven Verhoven is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 februari 2009
Berichten: 4
Lightbulb Voorbeeld en vragen

Beste Leden,

Onlangs heb ik een bericht geplaatst over de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2009 maar nu moet ik er toch aan geloven en de inkomstenbelasting over 2008 invullen. Ik heb een eenmanszaak en werk eraan fulltime. Ik heb in mijn startersjaar niet zoveel verdiend dus ik verwacht dat ik weinig tot geen inkomstenbelasting moet betalen. Ik wil graag zelf leren hoe het allemaal in elkaar zit en ik denk dat het voor andere gebruikers hier op het forum ook handig zijn als zij inzicht hierin krijgen.

Alleen nu vraag ik me af of ik mijn verlies- en winstrekening wel goed heb ingevoerd en mijn eindbalans. Ik heb op school vier jaar geleden alles over de bedrijfsadministratie gehad maar ik moet even opgefrisd worden.

Hieronder heb ik even een voorbeeld verlies en winstrekening opgezet. Ik ben en zoals gezegd een startende ondernemer in de dienstverlende sector die ongeveer tien factuurtjes en tien investeringen per jaar doet. Ik weet dat ik recht heb op zelfstandigenaftrek, MKB aftrek en startersaftrek.



In dit voorbeeld zijn de afschrijvingen gedaan op computerapparatuur en dergelijke. Op de overige bedrijfskosten heb ik de apparatuur zelf gezet, visitekaartjes, briefpapier en dergelijke.

- Klopt het dat ik investeringen op overige bedrijfskosten moet zetten?
- Mis ik ook nog onderdelen in de rekening die elk bedrijf wel heeft?
- Moet ik wat ik naar prive overmaak onder personeelskosten rekenen?

Als tweede heb ik wat vragen over de passiva en activa.

- Wat wordt gerekend onder het eigen vermogen? Is dit de netto-winst als je met 0 dit jaar begonnen bent? Of is het de omzet?
- Als ik materiele activa(investeringen) en liquide middelen(wat nog op mijn bankrekening staat) bij elkaar optel in het overzicht activa kom ik op mijn omzet. Maar volgens mij klopt dit niet aangezien dit in het totaaloverzicht wordt gezet berekend als "winst uit onderneming". En winst en omzet zijn niet gelijk natuurlijk. Volgens mij moet ik nog ergens mijn investeringen aftrekken maar ik ben even kwijt waar precies.

Mijn laatste vraag gaat over priveontrekkingen. Moet ik geld wat ik heb overgemaakt naar mijn prive rekening vanuit mijn zakelijke rekening invoeren als priveontrekkingen in contanten? Volgens mij moet er over het gehele winstbedrag van 2008 inkomstenbelasting worden betaald?


Nog even wat informatiebronnen die ik heb geraadpleegd en voor anderen misschien wel makkelijk zijn:

- 0800-0543, maar die wilde niet echt helpen.
- Belastingdienst.nl
- Het boek; bedrijfsadministratieve grondbeginselen praktisch toegepast van T.P.M Welten en J.M.M.J Clerx
- http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...mstenbelasting
- http://www.krimpenerwaardcollege.nl/.../belasting.htm

Als iemand nog tips heeft om hier meer over te weten, voornamelijk sites, boeken en artikelen dan hoor ik het graag.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 maart 2009, 22:46
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Voorbeeld en vragen

Beste "Verhoven",

't Gaat niet helemaal goed met je overzichtje en dat is het gevolg van je nog onvoldoende inzicht in het geheel.

Het principe "afschrijvingen" pas je niet goed toe. Heel simpel gesteld zet je op "inventaris" je computerapparatuur, mits de aanschaf hiervan meer kostte dan € 450,- excl. BTW. Lag het aanschafbedrag lager, dan boek je de aanschaf op een kostenrekening, wat inhoudt dat je het spul dus in één keer/jaar afschrijft.
Afijn, uitgaande van het gegeven dat het om apparatuur gaat van meer dan het genoemde bedrag, boek je de totale waarde op "inventaris".
Hoe je vervolgens afschrijft, kun je o.a. hier lezen: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...en-afschrijven

Wat je naar privé boekt, boek je op de rekening "privé-opnames" of hoe je 'm ook wilt noemen. Deze rekening is onderdeel van je Eigen Vermogen.
Jij bent geen personeel van je eigen zaak, je bent de eigenaar. Personeelskosten gaan dus pas spelen als en zodra je personeel in dienst hebt.

Omzet minus kosten = bruto winst.

Misschien is het handig om de eerste keer toch de ondersteuning van een adviseur in te roepen.
Ten eerste heb je dan niet de tijdsdruk van de deadline van 1 april (heb je overigens ook niet als je uitstel aanvraagt ), ten tweede heb je volgend jaar dan een mooi voorbeeld met cijfers die je makkelijk kunt relateren aan werkelijke gebeurtenissen. Het is immers je eigen bedrijf.
Je hebt dan ook nog eens een jaar de tijd waarin je een (ver)korte boekhoudcursus (puur gericht op ondernemers) kunt volgen. Die zijn er gratis en online, getuige deze Google-zoekresultaten.

Je hebt helemaal gelijk: het is belangrijk dat een ondernemer inzicht heeft in de boekhouding van zijn of haar eigen bedrijf. Zelf de jaarstukken kunnen opmaken is echter geen vereiste. Dat je ze kunt lezen daarentegen weer wèl. Vind ik (maar de ondernemers die dat niet kunnen zijn ontelbaar ...).

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 00:18
Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008 Sebastiaan... Administratie 4 12 januari 2009 19:46
Freelancer: Inschrijven belastingdienst vragen kdr Al die andere praktische dingen 3 20 november 2008 20:48
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
KvK inschrijfformulier - een paar vragen B.Aalbers Al die andere praktische dingen 2 18 maart 2008 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon