Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 december 2006, 14:39
Son's schermafbeelding
Son Son is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Berichten: 35
Question Relatiegeschenken

In deze tijd van het jaar is het gebruikelijk om iets te doen voor je opdrachtgevers. Iets in de vorm van een kerstkado of een etentje bijvoorbeeld.

Omdat ik januari '06 begonnen ben met freelancen kom ik nu voor het eerst hiermee in aanraking. Ik heb geen idee wat ik terug kan krijgen van de bedragen die ik uitgeef aan kerstkado's of etentjes.

Op de site van de belastingdienst is hierover natuurlijk wel wat te vinden, maar de manier waarop ze uitleg geven is voor mij chinees. Begrijp er dus niets van.

Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik terug krijg of ergens op in mindering kan brengen???

Alvast bedankt!
Son
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 december 2006, 12:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Relatiegeschenken

Het zijn gewone bedrijfskosten (representatiekosten, relatiegeschenken) die de winst en daarmee de te betalen belasting drukken.

Let wel op de speciale regels voor btw (geen teruggaaf btw op horeca-uitgaven etc.)
__________________
René

Laatst gewijzigd door Moderator; 10 januari 2007 om 16:34 Reden: link naar site
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 december 2006, 16:26
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Relatiegeschenken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het zijn gewone bedrijfskosten (representatiekosten, relatiegeschenken) die de winst en daarmee de te betalen belasting drukken.

Let wel op de speciale regels voor btw (geen teruggaaf btw op horeca-uitgaven etc.)
Representatiekosten en relatiegeschenken behoren tot de zogenaamde gemengde kosten. Dit Houdt in dat in de aangiften inkomstenbelasting 25% van deze kosten als niet aftrekbaar moet worden bijgeteld.

In de administratie kun je deze kosten dus volledig opnemen (zoals René al zei: let op de btw) en bij de aangifte breng je achteraf nog een correctie aan voor het niet aftrekbare deel.

Succes

Rob
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 december 2006, 16:26
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Relatiegeschenken

Inderdaad wat Rene zegt het zijn bedrijfskosten, maar i.t.t. normaliter geldt voor relatiegeschenken dat je de BTW gewoon terug kunt krijgen op die voedselpakketten. Is weer zoiets ... .

Verder is van belang dat je de zakelijkheid in de gaten houdt. Als jij iemand een centerparks weekje van €1.000 als relatiegeschenk wilt geven moet je je daarbij wel afvragen of dat in verhouding staat. Zeker als die relatie per ongeluk je partner is die jou meeneemt. Dit is misschien een vreemd voorbeeld maar uit het leven gegrepen

alfred
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 januari 2007, 23:08
Son's schermafbeelding
Son Son is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Berichten: 35
Standaard Re: Relatiegeschenken

Bedankt voor jullie reacties!

Dus: stel ik geef uit voor een etentje € 119,- incl. BTW, dan kan ik niets met de 19,- BTW doen. Ik kan wel 119,- als kosten opnemen waardoor mijn winst aan het eind van het jaar 119,- minder is (waarover belasting wordt berekend).
Maar....ik moet (25% van 119=) 29,75 bij mijn aangifte inkomstenbelasting opgeven.

Heb ik het zo goed samengevat/verwoord?

(jajah, als ik zeg Jip en Janneke taal, dan moet het in mijn geval ook écht Jip en Janneke taal zijn )
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 januari 2007, 22:34
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Relatiegeschenken

Hi Son je hebt het in principe goed verwoord...en nu maar veel eten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon