Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 maart 2010, 16:55
fortfort fortfort is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 4
Standaard Verlies opgeven (IB 2009) wordt niet geaccepteerd

Als startende zelfstandige November 2009, heb ik geen omzet kunnen draaien maar welk aftrekbare kosten gemaakt. Zoals verzekeringen km's etc.

Bij het opvoeren van deze gegevens (omzet=0), aftrekbare kosten ongeveer 1000euro, ontstaat er dus een negatieve winst van -1000. Echter dit is natuurlijk een schuld bij de bank (kredit rekening). Hoe geef ik dit aan in het IB 2009 programma? ik krijg nu de melding dat de fiscale winst niet gelijk is aan de winst verlies rekening.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 maart 2010, 19:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Verlies opgeven (IB 2009) wordt niet geaccepteerd

de fiscale winst is gebaseerd op de vermogensvergelijking, ofwel: wat had je aan het begin van het jaar en wat had je aan het eind van het jaar. Om deze te kunnen berekenen moet je in ieder geval een balans en winst&verliesrekeking hebben. Behalve omzet en kosten spelen hierin kapitaal, schulden, banksaldi en privémutaties een rol. Kijk deze dus eerst na of ze kloppen. Een verlies van 1000 euro betekent niet automatisch een negatief inkomen van 1000 euro.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 maart 2010, 19:36
fortfort fortfort is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 4
Standaard Re: Verlies opgeven (IB 2009) wordt niet geaccepteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
de fiscale winst is gebaseerd op de vermogensvergelijking, ofwel: wat had je aan het begin van het jaar en wat had je aan het eind van het jaar. Om deze te kunnen berekenen moet je in ieder geval een balans en winst&verliesrekeking hebben. Behalve omzet en kosten spelen hierin kapitaal, schulden, banksaldi en privémutaties een rol. Kijk deze dus eerst na of ze kloppen. Een verlies van 1000 euro betekent niet automatisch een negatief inkomen van 1000 euro.
Dat begrijp ik, maar dat vind ik dus het vreemst, in mijn geval is dit een schuld op mijn krediet rekening, wat ik eventueel in de activa en passiva kan verwerken. Echter dit heeft geen invloed op de fiscale winst. Wanneer ik aangeef een prive storting te hebben gedaan van 1000 euro, dan klopt het wel. Echter dit is niet feitelijk correct. En het zou zo simpel moeten zijn omdat.

Inkomsten 0
begin vermogen 0
kosten 1000
resultaat -1000 = 0-1000
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 maart 2010, 19:52
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Verlies opgeven (IB 2009) wordt niet geaccepteerd

die kosten moet je ergens van betaald hebben en dat zie ik in je opstelling niet terug. Het negatieve resultaat voeg je toe aan het eigen vermogen van 0 waarmee je komt op een negatief eigen vermogen van -1000, (aan de activazijde sta je dan waarschijnlijk 1000 rood op de bank?), dan klopt het ook weer.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 maart 2010, 20:20
fortfort fortfort is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 4
Standaard Re: Verlies opgeven (IB 2009) wordt niet geaccepteerd

Dus bij (activa) liquide middelen zou ik dan begin boek jaar 0 einde -1000
Passiva bij schulden kredietinstellingen 0 en -1000

En privestortingen dus dan inderdaad op 1000, anders zegt het programma dat "het saldo fiscale winst niet ingevuld" is en niet overeenkomt met winst verlies rekening (-1000)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR-ROW 2 maanden 2008, VAR-WUO 2009: nu verlonen en straks niet? heleen5000 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 11 oktober 2008 17:07
Factuur wordt niet betaald op privérekening? Alias Administratie 9 2 april 2008 00:18
Website wordt niet meer geüpdated door Google Michiel ICT 9 1 mei 2007 22:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon