Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 oktober 2010, 15:01
Melusine Melusine is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 3
Unhappy Factuur in verkeerde jaar geboekt - wat nu?

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, sta op het punt om op huwelijksreis te gaan, maar lig wakker van een probleem met mijn aangifte inkomstenbelasting 2009. Na zelf te hebben geprobeerd de oplossing te vinden, hoop ik dat iemand hier het antwoord heeft.

Het gaat om het volgende:

In 2009 heb ik een paar weken werk verricht voor een klant. De factuur vermeldt als periode waarin de werkzaamheden zijn verricht een aantal dagen in december 2009, maar de factuurdatum is begin januari 2010. De factuur is dus gestuurd en betaald in 2010, maar het werk heeft in 2009 plaatsgevonden. Ik heb voor de btw-aangifte eerste kwartaal 2010 de betreffende factuur meegerekend, en dus niet voor die van het laatste kwartaal 2009.

Mijn accountant zegt, dat ik dat niet had moeten doen (had hij me ook wel wat eerder kunnen zeggen, aangezien hij de aangifte heeft gedaan ).
Volgens hem is het zo dat de datum waarop het werk is verricht bepalend is, en dat ik de factuur dus bij 2009 had moeten rekenen.

Nu vraag ik al een tijdje of hij mijn aangifte inkomstenbelasting wil regelen, maar hij zegt dat het ingewikkeld is vanwege die verkeerde boeking, en hij is niet heel erg duidelijk (de erg moeizame communicatie is sowieso een reden waarom ik overweeg een ander te zoeken).

Weet er misschien iemand wat ik concreet kan doen om deze fout op te lossen? Welke stukken ik aan mijn accountant moet sturen, of hoe hij bij de Belastingdienst recht kan zetten, dat ik een factuur 'te weinig' heb op mijn btw 2009, en die wil toevoegen voor de inkomstenbelasting 2009?

Ik ben vorig jaar pas begonnen als zelfstandige, weet niet heel veel van belastingen (vandaar de accountant) en zou zo graag een idee hebben van welk bedrag ik over 2009 moet betalen (ik hou keurig geld opzij, maar we hadden eerst afgesproken de aangifte over 2009 vóór 31 mei, en toen vóór 30 september te doen, en daar is dus niets van gekomen)

Alvast erg bedankt voor jullie hulp, en sorry voor het lange verhaal als binnenkomer!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 oktober 2010, 15:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melusine Bekijk bericht
Mijn accountant zegt, dat ik dat niet had moeten doen
Twijfelachtige accountant.

Voor de btw geldt namelijk wel degelijk de factuurdatum en heb je het goed gedaan.

Voor de winstaangifte in de IB moet de omzet inderdaad aan 2009 worden toegeschreven. Dat is normaliter een routineklusje voor een administrateur of accountant, bij het jaarlijkse aanvullen van de boekhouding, opmaken van de jaarrekening en indienen van de aangifte IB (van 2009 in dit geval).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 oktober 2010, 15:30
Melusine Melusine is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 3
Standaard

Hallo René,

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie.
Dat twijfelachtige, daar heb ik dus ook bange vermoedens over.

Begrijp ik je nu goed dat dezelfde factuur voor de omzetbelasting in een ander jaar hoort dan voor de inkomstenbelasting? Dat klinkt ingewikkeld.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 oktober 2010, 16:02
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Smile

Dat klopt: voor de BTW geldt de factuurdatum (2010), voor de IB moet de opbrengst verantwoord worden in het jaar waarin het werk verricht is (2009). Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Op je balans moet je boekhouder een post "Onderhanden werk" opnemen, zijnde werk dat al wel verricht was t/m 31/12/09 (dus eigenlijk al verdiend was), maar pas in 2010 is gefactureerd.
Het kan zelfs zo zijn dat als een bepaalde klus duurde van december t/m 15 januari en in januari werd gefactureerd, dat je dan een evenredig deel van die factuur in je opbrengst van 2009 moet verantwoorden en de rest in 2010.
Advies m.b.t. je boekhouder: als de wiedeweerga een ander zoeken, dit is duidelijke een koekenbakker (of koekebakker, ik weet het niet meer met die spelling van tegenwoordig).

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 oktober 2010, 12:15
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard

Ik ben het zeker met de rest eens dat het hier een koekenbakker betreft en ik zou snel op zoek gaan naar een fatsoenlijk administratiekantoor als ik jou was.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 oktober 2010, 13:17
Melusine Melusine is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2010
Berichten: 3
Standaard

Mensen, erg bedankt voor jullie heldere advies.

Ik heb voor mijn vertrek een paar mails verstuurd naar de koeke(n)bakker (tussen-n is een linguistisch mijnenveld...) en... nog niets gehoord. Damn.

Iemand die me een kantoor in omgeving Leiden kan aanraden?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 november 2010, 11:53
Kim Mooij Kim Mooij is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 november 2010
Berichten: 2
Standaard

Misschien ben je aan het netwerken en kun je daar laten doorschemeren dat je een boekhouder zoekt, dan zullen er vast suggesties of aanbevelingen komen. Het is heel prettig om een gezicht en persoon voor je te hebben waar het wel of juist niet goed bij voelt.
En boekhouders netwerken ook!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een aantal klussen per jaar, hoe zit het? mcdronkz Belasting 5 11 oktober 2009 13:15
Jaar afsluiten op de Balans Steiner81 Administratie 1 24 december 2008 16:00
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon