Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 juni 2013, 20:03
Pas Pas is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juni 2013
Berichten: 2
Standaard Fondskeuze van Lijfrenteverzekering wijzigen

Hallo freelancers,

Net als vele andere zzp'ers heb ik een lijfrente voor mijn pensioen. Ik heb in 1998 een Reaal Lijfrenteverzekering afgesloten. Toen zat ik nog in vaste dienst. De premies zijn geïnvesteerd in het Reaal PP Optimaalfonds Oranje. De afgelopen jaren heeft de lijfrente natuurlijk nog niet veel opgeleverd. De gedachte om in te grijpen in de lijfrente speelt dan ook regelmatig door mijn hoofd. Echter, het Reaal PP Optimaalfonds Oranje haalde in de afgelopen 12 maanden opeens 12% rendement. Heeft iemand een advies? Zal ik switchen naar een ander fonds? Zal ik de beleggingsverzekering volledig omzetten naar banksparen? Zal ik alles gaan herbeleggen? Of zal een combi maken van beleggen en banksparen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 juli 2013, 13:59
PensioenAdviseur's schermafbeelding
PensioenAdviseur PensioenAdviseur is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 juli 2013
Berichten: 3
Standaard Reactie op: Fondskeuze van Lijfrenteverzekering wijzigen

Beste Pas,

Uit je vraag begrijp ik dat je een beleggingsverzekering hebt. Ik begrijp ook dat je de beleggingen in een zg. Lifecyclefonds hebt. Een dergelijk fonds bouwt het beleggingsrisico af naarmate de einddatum van de polis (= pensioendatum) dichterbij komt.
Een beleggingsverzekering is eigenlijk niets anders dan een beleggingsrekening met een verzekeringsjasje. Dw vraag is hierbij wat het verzekerde element is. Is er op het eind van de looptijd een bepaald bedrag gegarandeerd? Is er een vast bedrag bij overlijden verzekerd? Of wordt er bij overlijden een bepaald percentage van de waarde uitgekeerd? Als dat laatste het geval is, dan adviseer ik je rond te kijken naar een lijfrentebeleggingsrekening. De kosten van een dergelijk product zijn aanzienlijk lager dan van een verzekeringsproduct.
Om je hier op een forum advies te geven is niet te doen. Een financieel adviseur moet zijn advies onderbouwen; dit kan alleen als hij/zij de situatie van de klant kent.
Mochten er toch verzekeringsdekkingen in zitten, dan adviseer ik je contact op te nemen met de adviseur die dit product destijds aan je heeft geadviseerd.
Om hier op een forum advies te geven is ondoenlijk. Pensioenadviseurs staan onder toezicht van de AFM en dienen aan strenge eisen te voldoen onder andere op het gebied van kennis, integriteit en dossiervorming. Om een goed advies te kunnen geven dient de adviseur een gedegen inventarisatie van de klant te doen en het advies in begrijpelijke taal aan de klant uit kunnen leggen. Dit alles moet in zijn dossier worden vastgelegd.
Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 juli 2013, 21:08
Pas Pas is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juni 2013
Berichten: 2
Standaard

Hi,

Bedankt voor je antwoord. De adviseur die mij destijds dit product verkocht is met pensioen. En ik heb de vraag inderdaad ook al neergelegd bij de bank, maar die reageren niet.

Een gegarandeerd eindbedrag is er niet. Wel een verwacht eindbedrag waar ik een lijfrente voor aan moet kopen. En bij overlijden wordt inderdaad een vast bedrag uitgekeerd. Gelukkig geen percentage van de waarde...

Dank je voor je advies. Hier kan ik wat mee.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
lijfrente optimaalfonds oranje


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorbeeldbrief bezwaarschrift VAR-ROW i.p.v. VAR-WUO Lancelittle Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 22 januari 2012 20:57
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 11:33
Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO? snowboarder Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 11 januari 2012 21:47
BTW Aangiftetijdvak wijzigen van maand naar kwartaal adraanb Belasting 5 14 maart 2009 21:23
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon