Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2014, 09:23
DaanTry DaanTry is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2011
Berichten: 9
Standaard Eenmanszaak, opdrachtgever in buitenland (EU)

Ik heb al een aantal jaren naast mijn vaste baan een eenmanszaak in de technische consultancy sfeer. Nu dient zich de mogelijkheid aan om een opdracht binnen te halen voor langere tijd. De opdrachtgever zit in het buitenland, (EU) en zal mij inzetten bij zijn klanten in de EU. De opdracht is zo groot dat ik overweeg mijn vaste dienstverband op te zeggen en verder te gaan als zelfstandig ondernemer.

- Doel is 32u/week voor deze opdrachtgever te gaan werken.
- De overige 8u per week kan ik vrij besteden aan andere opdrachtgevers, zolang ik niet concurreer met de eerste opdrachtgever.
- Bedrijf dat me inhuurt heeft zelf geen technici in dienstverband.
- Voorstel is dat ik voor een vaste fee per maand mijn werkzaamheden verricht.

De vraag is nu: Hoe nu verder? In de huidige eenmanszaak constructie ben ik bang dat het niet gaat passen omdat ik ruim >90% van mijn omzet uit een opdrachtgever behaal.

Tips en suggesties iemand?

Daan

Laatst gewijzigd door DaanTry; 24 februari 2014 om 09:25 Reden: Typo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2014, 21:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het klinkt een beetje alsof je overstapt naar een andere werkgever. Niks mis mee, maar waarom wil je dit doen als zelfstandig ondernemer? Met 90% van je omzet van één opdrachtgever kun je daar nauwelijks van spreken.

Ben je ook voorbereid op de situatie dat die ene opdrachtgever de opdracht na een maand of wat beëindigt?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2014, 21:19
DaanTry DaanTry is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2011
Berichten: 9
Standaard

Ja, ik kan me voorstellen dat dat zo gezien kan worden. Het porbleem is echter dat de opdrachtgever een beleid heeft om niemand in loondienst te hebben. Er wordt zuiver en alleen gewerkt met freelance consultants. De aard van de werkzaamheden bij klanten van deze opdrachtgever is overigens meestal zodanig dat dit niet in een paar maandjes gedaan kan worden. Werkzaamheden vinden voornamelijk van thuis uit plaats en soms op locatie bij de klant van opdrachtgever.

Ik vind het een bijzonder lastige situatie, want het is wel heel gaaf werk om te gaan doen.

Daan

Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2014, 21:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaanTry Bekijk bericht
Het probleem is echter dat de opdrachtgever een beleid heeft om niemand in loondienst te hebben.
Als jij dat wilt, dan kunnen ze je inhuren met tijdelijke arbeidsovereenkomsten of via een payrollservice.

Maar ik realiseer me opeens dat dit geldt voor werkgevers in Nederland. Misschien biedt de wet in het betreffende EU-land meer mogelijkheden om jou 'freelance' in te huren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 februari 2014, 21:36
DaanTry DaanTry is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2011
Berichten: 9
Standaard

Dat soort info zoek ik eigenlijk. Hoe ziet de NL fiscus dat. Een freelancer met 90%+ omzet uit een opdrachtgever, gevestigd op een locatie waar geen sprake kan zijn van een 'normaal' dienstverband. Heeft de NL fiscus hier zeggenschap over of valt dat helemaal onder de verantwoording van de fiscus in het land van de opdrachtgever?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meer dan 70% bij 1 opdrachtgever Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 12 28 december 2015 13:20
Eenmanszaak stoppen en btw nummer behouden of opnieuw aanvragen? Kroep1 Belasting 0 19 november 2013 10:59
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 17:33
eenmanszaak taxi Yon Al die andere praktische dingen 2 17 december 2007 15:39
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon