Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 februari 2012, 16:45
Mister E Mister E is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 februari 2012
Berichten: 2
Standaard Zelf leasemaatschappij spelen

Goedemiddag,

Ik heb een vraag: Op dit moment rijden we in een werkmaatschappij een leaseauto. Eerst met, nu zonder bijtelling (geen privegebruik, minder dan 500km). Die leaseauto loopt bijna af en ik wil graag een 15 jaar oude auto rijden ivm lagere bijtelling (want ik wil er ook gewoon weer prive mee rijden).

De werkmaatschappij is deels eigendom van een investeerder die niet wil dat er in de werkmaatschappij een auto wordt gekocht en al zeker geen 15 jaar oude ivm risico, die wil gewoon elke maand weten waar 'ie aan toe is. Ikzelf ook, ook qua uitgaven prive, dus...

Idee:
* Per maand gaat er een X bedrag operationele leasekosten + gemaakte brandstofkosten van werkmaatschappij naar onze prive holding
* Die holding koopt een 15 jaar oude auto. Leent er geld voor, verzekert 'm, betaalt belasting etc. Als het lukt is dat ongeveer kostenneutraal per jaar (geen winst / verlies). Voordeel is dat ik dan een 15 jaar oude auto kan rijden, met lagere bijtelling, met funding vanuit de werkmaatschappij.

Naast die leaseauto is er nu ook een auto die we gebruiken voor privegebruik...

Idee2:
* De holding koopt ook onze priveauto. Die wordt dan voor een Y maandbedrag ter beschikking gesteld aan prive. (private lease). Ofwel, prive betalen we maandelijks een bedrag aan de holding voor het rijden van de prive-auto (alleen privegebruik dus).

Zo wat gedachten / vragen:

* Mag dit? Volgens mij moet het allemaal kunnen. De redenen zijn zakelijk. Voornamelijk geen risico lopen op 15 jaar oude auto.
* Ivm kleine ondernemersregeling BTW is een eenmanszaak misschien interessanter om dit te doen.
* Maar: Dan, in het geval van zelf leasemaatschappij spelen met een eenmanszaak, kan dat denk ik niet met de auto die we van prive willen kopen, of wel? Omdat dat fiscaal gezien "1 eenheid" is?
* Bijtelling: Als je bij een leasemaatschappij private lease doet, heb je geen bijtelling. Als de holding leasemaatschappij speelt dus ook toch niet. Of wel? En als 't nu wel een eenmanszaak zou zijn? Dan ook niet?
* Of zou anders iedereen met een eenmanszaak lease-activiteiten kunnen gaan doen? Volgens mij niet, omdat je normaal gesproken een zaak hebt waarvoor die auto gebruikt moet worden toch? En je gaat niet voor je lol je priveauto in je eenmanszaak doen om bijtelling te voorkomen die je toch al niet had...
* BTW correctie kwam ik nog tegen, voor privegebruik van de 15 jaar oude auto. Dit is voor de werkmaatschappij als ik het goed heb. Dat is het toch ook het geval als we "gewoon" ergens leasen en prive gebruiken?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtengangen. Ik hoop niet dat je bv alleen leaseactiviteiten mag uitvoeren met een bepaalde vergunning oid...

Ook andere constructies, als dit niet kan, zijn natuurlijk welkom.

Groeten,

Mister E.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 februari 2012, 21:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik zou voor optie 1 gaan.. zo gaat het namelijk in 70% van de gevallen bij als een werkmaatschappij meerdere Eigenaren (holdings) heeft.

Je spreekt per maand een management fee af per aandeelhouder en die word aan de werkmij gefactureerd. In de holding bepaald de aandeelhouder zelf welk deel van zijn management fee gaat naar
- het salaris (uiteraard zijn hier vrij strikte richtlijnen voor)
- het pensioen
- de auto
- andere zaken die de DGA belangrijk vind.


optie 2.. ik heb grote moeite te volgen wat je nou precies wilt
Vergeet niet dat als je uit de prive geld betaald aan de holding dat je altijd nettosalaris terugbetaald daar is vaak dus al 52% belasting vanaf..
En dan ga je dat terugstorten in de holding als leasebedrag voor de auto om een bijtelling te voorkomen.. die bruto word verrekend in de IB. dat komt zelden voordelig uit volgens mij..

en aangezien optie 1 heel nogmaal en gangbaar is.. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan..

je zou ook eens naar extra zuinige auto's kunnen kijken.. kan qua bijtelling ook nog wel eens gunstig zijn als je volledig electrisch rijd zelfs zonder bijtelling.

tot slot zou je de 15 jaar oude auto ook gewoon prive kunnen kopen en 19 cent per km declareren bij je priveholding danwel werkmij..
als je 20.000 km per jaar zakelijk rijd krijg je 3.800 euro km vergoeding daar is een 15 jaar oude auto meestal prima van te onderhouden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 februari 2012, 08:23
Mister E Mister E is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 februari 2012
Berichten: 2
Standaard

Dag Roel,

Optie 1 is duidelijk en kan idd gewoon ook volgens mij.
Het is niet een optie 1 of 2. Meer een "en".

Dus een leaseauto rijden via optie 1. En dan optie 2 erbij.
Optie 2 is dat we onze huidige auto, die we prive rijden en betalen, ook via de holding gaan rijden. Maar dan helemaal prive. Private lease. Alleen vraag ik me af of dat kan. Een auto op je holding rijden, prive, zonder bijtelling. Volgens mij wel, want ik kan ook private leasen bij een leasemaatschappij. De holding wordt dan in dit geval "leasemaatschappij".

Mocht het al kunnen, dan is de vraag of het qua kleine ondernemersregeling niet interesssanter is om hiervoor een eenmanszaak te beginnen. Ivm de BTW. Maar daar wordt optie 2 volgens mij lastiger in, maar dat weet ik dus niet precies. Ik weet overigens ook niet of optie 1 dan ook kan (eenmanszaak koopt auto en "verleast" die aan de werkmaatschappij in ruil voor fee).

> Voortschrijdend inzicht: Bij een eenmanszaak kan het niet. Auto wordt 100% privegereden, kun je dus niet als zakelijk vermogen aanmerken.
> Daarnaast: KOR is mtb BTW, maar alle BTW mag niet worden afgetrokken, omdat het om priverijden gaat, ofwel de BTW correctie speelt mee en is 100%...

Ben benieuwd!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afschrijftijd computer als starter zelf te bepalen? Beagle Boys Belasting 4 13 januari 2012 08:50
BTW Zelf kwartaalaangifte btw doen: een paar vragen yvopiet Belasting 1 6 april 2011 09:52
Inkomstenbelasting Aangifte IB: accountant of zelf Elbird Belasting 5 21 maart 2011 13:03
Concurrentie- en relatiebeding bij zelf aangebrachte klant elgwappo Omgaan met opdrachtgevers 10 29 december 2010 14:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon