Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 11 juni 2013, 13:44
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Inmiddels al een jaar niet meer voor deze opdrachtgever gewerkt, dus was niet echt een probleem.
Dit jaar zit ik al aan de 5 opdrachtgevers. Als ik weer een klus van een jaar kan krijgen doe ik dit gewoon.
Sprak pas namelijk iemand die 1,5 jaar ergens zat. Hij heeft het gemeld bij de bd en er is iemand van de belasting bij hem langs geweest.
Was geen enkel probleem. Het gaat over het totaalplaatje.
  #12  
Oud 25 juli 2013, 19:56
Firenze Firenze is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2013
Berichten: 1
Standaard

In aanvulling op dit onderwerp een vergelijkbare vraag. In mei van 2013 heb ik mij met terugwerkende kracht ingeschreven als eenmanszaak. Mijn eenmanszaak staat nu ingeschreven vanaf augustus 2012. Ik ben daarvoor al begonnen met het opzetten van een website, reclame maken en het zoeken naar opdrachtgevers. Momenteel heb ik 1 opdrachtgever voor zo'n 20 uur in de week.

Verder ben ik bezig met een project waar op korte termijn nog geen inkomsten uit te verwachten zijn (een boek), maar wel uren in gaan zitten. Daarnaast ben ik met twee andere zzp-ers een samenwerking aangegaan om nieuwe klanten te werven onder een gezamenlijke naam naar buiten toe.

Sinds augustus 2012 werk ik voor 1 opdrachtgever om wel inkomsten te hebben terwijl ik andere projecten aan het opzetten ben waar ik in de loop van 2013 / begin 2014 inkomsten uit verwacht. In de loop van 2013 verwacht ik ook een aantal incidentele opdrachtgevers erbij te krijgen. Het urencriterium zal ik wel halen.

Ik heb een VAR WUO over 2013 aangevraagd en wacht daar nu op. Vorig jaar werkte ik onder een VAR ROW, maar heb mijn beschrijving voor de VAR WUO wel iets uitgebreid omdat ik mij iets breder wil profileren. Ik heb gebruikt gemaakt van de kleine ondernemersregeling over de periode augustus - december 2012 bij mijn 1e aangifteperiode. Deze werd berekend over de periode augustus 2012 - maart 2013. Ik kwam daarvoor in aanmerking m.b.t. het bedrag aan BTW.

Mijn vraag is of de BD deze situatie ziet als ondernemersschap, en of zij niet 'lastig' zullen gaan doen over het hebben van 1 inkomstenbron gedurende mijn eerste jaar. En, in het verlengde daarvan, hoe kijkt de BD over het algemeen naar werk waar nog geen directe inkomsten uit komen, maar waar wel uren voor gemaakt worden. Met name in relatie tot het gezien worden als ondernemer voor de BTW en inkomstenbelastingen. Is hier sprake van een verkapt dienstverband bijvoorbeeld, of zou dat dan langer, (helemaal bij een startende ondernemer) dan een jaar het geval moeten zijn. Mijn verwachting is verder dat ik binnen nu en einde jaar deze opdrachtgever aanhoudt voor minder uren, en 2 nieuwe opdrachtgevers erbij krijg die samen zo'n 60/70 van mijn inkomsten zullen vormen.

Alvast bedankt.
  #13  
Oud 28 december 2015, 14:20
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Vind dit nog steeds een heel interessante gedachtenwisseling.

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Werk nu al langere tijd aan een interim-klus voor dezelfde opdrachtgever. Heb altijd meerdere opdrachtgevers gehad, maar heb dit jaar voor het eerst wel meer dan 70% van mijn inkomsten bij deze opdrachtgever verdiend. Hoe dat het komend jaar eruit gaat zien weet ik nog niet. Ik heb nu een opdracht voor een half jaar bij deze opdrachtgever.

Als ik nu contact ga opnemen met de belastingdienst loop ik kans m'n VAR-WUO te verliezen. Hoe groot die kans is kan ik niet inschatten. Het geeft een hoop gedoe waar ik niet op zit te wachten.

Ik hoor altijd dat er naar interim-managers ander gekeken wordt. Weet iemand misschien hoe de belastingdienst naar deze groep kijkt? Hoe lang mag je bij één opdrachtgever werken bijvoorbeeld? Aan de hand waarvan wordt dat gewogen? Wanneer vindt de belastingdienst dat je je inkomen moet spreiden over meerdere opdrachtgevers?
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gevolg meer dan 70% omzet bij één opdrachtgever Marieke Jansen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 20 februari 2010 16:41
Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis... Piglet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 7 mei 2009 20:21
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 16:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon