Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 juli 2011, 12:53
maartenm maartenm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2011
Berichten: 8
Standaard BTW voor journalisten

Hallo,

Ik ben al een tijdje actief als freelance journalist. Sinds april heb ik het wat professioneler gaan aanpakken met een kvk registratie, btw nummer en VAR WUO. Nu moest ik voor het eerst aangifte omzetbelasting doen. Volgens de site van de belastingdienst zijn journalisten vrijgesteld van btw-heffing. Ik heb dus ingevuld dat ik niks aan te geven heb.
Nu vraag ik me af of dat wel klopt. De bladen waarvoor ik schrijf zijn hardcore commercieel en het kunnen aftrekken van zakelijke uitgaven lijkt me ook wel interessant.
Kan ik toch btw gaan heffen? misschien met terugwerkende kracht. En zijn er andere journalisten of andere mensen die te maken hebben met deze vrijstelling. Hoe doen jullie het?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juli 2011, 12:37
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

In principe kan BTW heffen bijna nooit interessanter zijn dan vrijgesteld zijn van BTW. Dan zal je immers 19% over je omzet moeten betalen (minus 19% over je kosten), maar dan zou het alleen voordelig zijn als je meer kosten zou maken dan omzet en dat is nou meestal niet echt het doel van een onderneming

Journalistiek is gewoon vrijgesteld, maar wat werkzaamheden er omheen kunnen wel gewoon 19% zijn. Tekstschrijven als het niet echt journalistiek van aard is (folders), communicatie-advisering. lezingen etc. Dan moet je wel weer aan kunnen tonen dat de kosten te maken hebben met het belaste deel en niet met het vrijgestelde deel

Verder zal er als het goed is aangegeven zijn door de belastingdienst dat je een vrijstelling van de omzetbelasting hebt.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juli 2011, 14:42
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Ik doe zowel journalistieke opdrachten als 'tekstwerk'. De omzet van de journalistieke opdrachten vul ik hier in: 1e Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast.

Ik reken alleen artikelen voor vakbladen / tijdschriften e.d. tot journalistiek werk. Advertorials bijv. niet. Zijn er mensen die dat anders doen?
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juli 2011, 15:06
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Belast met 0% is wat anders dan vrijgesteld. 0% gebruik je bij BTW verlegd of ICL.

Als je echt werkzaamheden uitvoert die vrijgesteld zijn dan hoef je helemaal geen BTW-aangifte te doen.

Als je dus belaste en vrijgestelde omzet hebt, wordt het wat lastiger. Je moet de goederen en diensten dan opsplitsen naar gebruik en als het dus voor het vrijgestelde omzet deel is, dan mag je ook geen btw terugvorderen. Voor het belaste deel wel. Voor beide zal je dan een berekening moeten maken welk deel belast is en welk deel vrijgesteld.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 juli 2011, 22:43
maartenm maartenm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2011
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Belast met 0% is wat anders dan vrijgesteld. 0% gebruik je bij BTW verlegd of ICL.

Als je echt werkzaamheden uitvoert die vrijgesteld zijn dan hoef je helemaal geen BTW-aangifte te doen.

Als je dus belaste en vrijgestelde omzet hebt, wordt het wat lastiger. Je moet de goederen en diensten dan opsplitsen naar gebruik en als het dus voor het vrijgestelde omzet deel is, dan mag je ook geen btw terugvorderen. Voor het belaste deel wel. Voor beide zal je dan een berekening moeten maken welk deel belast is en welk deel vrijgesteld.
Ik heb van de belastingdienst nooit een bevestiging gehad dat ik vrijgesteld ben van btw. Ik het de bedoeling dat ik dat zelf aanvraag dan? Ik heb wel een btw nummer, maar nog nooit gebruikt. Op mijn facturen vermeld ik altijd dat het vrijgestelde werkzaamheden betreffen. Het 0% tarief lijkt me niet van toepassing trouwens.

hmm misschien handig om maandag eens even een telefoontje te plegen en zeker te zijn want ik snap er weinig van.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 juli 2011, 23:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Lijkt me inderdaad verstandig dat je maandag even belt. Als je dit jaar ingeschreven bent bij de kvk dan word je ook aangemeld bij de belastingdienst. Je zult vrij zeker aangifte moeten doen want journalisten kunnen zowel belaste als onbelaste prestaties leveren en dan moet je aangifte doen. Ook als je in een kwartaal (of zelfs een jaar) geen belaste prestaties levert.

Ik denk dat je in aanmerking komt voor vrijstelling van aangifte, ofwel op basis van je bedrijfsgrootte (kleine ondernemersregeling) ofwel doordat je hoofdzakelijk vrijgestelde diensten levert. maar ik heb geen ervaring met administraties van journalisten dus durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juli 2011, 14:39
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Ik ben zelf freelance journalist en ik doe wel BTW-aangifte. Op de site van de belastingdienst kun je een duidelijke uitleg vinden over wat er wel en wat er niet vrijgesteld is. Het komt er op neer dat alles wat jij maakt vrijgesteld is. Maar zodra je een tekst bewerkt die door een ander is geschreven, moet je die wel met BTW belasten. Wanneer het om jouw creatieve product gaat, dat moet je zelf bedenken, dat kun je zelf nagaan. Zodra je met de tekst van een ander aan de slag gaat, ben je BTW-plichtig.
Deze BTW zet je apart op je factuur, die komt dus bij je factuur op. Je rekent BTW over het factuurbedrag. Je levert dus niets van je eigen omzet in, zoals iemand anders suggereerde. De BTW die jij krijgt, moet je aan de belastingdienst afdragen, daartegenover staat dat je dan ook BTW die je over zakelijke aankopen betaalt (denk aan schrijfgerei, computers etc.) ook weer (deels) terugkrijgt. Daar heb je een boekhouder voor nodig, want je mag geen groter BTW-percentage terugkrijgen dan je betaald.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker wordt voor je!

Groet,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB berekening en andere zaken Yoepie Administratie 1 21 maart 2011 08:10
BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW marlies84 Belasting 5 17 november 2010 12:52
Incl. BTW of Excl. BTW? jotrys Marketing en acquisitie 5 25 mei 2010 18:15
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon