Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 mei 2010, 10:56
marije.c marije.c is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Berichten: 9
Standaard Treinkaartje op factuur

Elders op de site vond ik al antwoord op mijn vraag hoe ik treinkaartjes op mijn factuur moet zetten: eerst 6% eraf, dan optellen bij de rest, ten slotte 19% btw over het geheel berekenen en erbij optellen. Zo dus (toch?):

factuur:
treinkaartje excl btw = 18,80 (dus incl was 20 euro en btw dus 1,20)
2 uur werk a 50 euro per uur = 100,00
--------
subtotaal = 118,80
btw = 22,57
-------
totaal = 141,37


Mijn vraag is nu: verdient de Belastingdienst hier dan niet aan? In plaats van 6% krijgen ze op deze manier toch 19% btw per treinkaartje, of zie ik iets over het hoofd?
Ik snap dat ik bij het afdragen van die 22,57 btw wel weer de eerder betaalde 1,20 (de btw op het treinkaartje) in mindering mag brengen, maar volgens mij klopt het dan nog niet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 mei 2010, 11:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Treinkaartje op factuur

ik denk dat je over het hoofd ziet dat jou klant (als die ondernemer is) gewoon die 19% ook weer terugvraagd en de belastingdienst per saldo (bij business to business transacties) helemaal geen btw ontvangt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 mei 2010, 11:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Treinkaartje op factuur

En zelfs als je dit aan een particulier zou leveren, dan klopt het. Je hebt in het economisch jargon namelijk waarde toegevoegd en btw is belasting op toegevoegde waarde. Jouw klant koopt geen treinkaartje, hij koopt jouw dienst.

Btw is feitelijk een consumptiebelasting op het eindproduct dat aan een particulier wordt verkocht, en daarvoor geldt het percentage van het betreffende eindproduct. Maar het wordt geheven via vele tussenstapjes van heffen en terugvragen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 juni 2010, 14:28
marije.c marije.c is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Berichten: 9
Standaard Re: Treinkaartje op factuur

Okee, duidelijk, dank jullie wel! Ik dacht wel dat ik het niet helemaal goed had, ik ben nog heel erg 'beginnend'

Nog even een vraag die er een beetje mee samenhangt:

Ik heb de Belastingtelefoon gebeld om na te gaan of ik btw-plichtig ben voor het werk bij één van mijn opdrachtgevers. Ik schrijf daar informatieve artikelen en nieuwsberichten voor op een (niet-commerciele) website. De man van de belastingtelefoon zegt dat ik daarvoor gewoon btw-plichtig ben omdat het geen 'journalistieke prestaties' zijn.

Ik zal op mijn facturen dus 19% btw heffen, maar kan het zo zijn dat het achteraf tóch vrijgestelde werkzaamheden zijn en ik dus onterecht btw gerekend heb? Veel andere redacteuren van de website rekenen namelijk geen btw.

En als ik onterecht btw heb gerekend, wat is dan het gevolg (bv voor de voorbelasting op de treinkaartjes die ik terugvraag)?

Alvast weer bedankt voor de info!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 juni 2010, 16:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Treinkaartje op factuur

Over de vraag welk schrijfwerk is vrijgesteld en welk niet kun je een congres houden, een boek schrijven, 600 pagina's jurisprudentie bestuderen en dan weet je het nog niet.

Als je opdrachtgever btw-plichtig is dan maakt het niet uit. Hef gewoon btw en hij krijgt het terug van de belastingdienst.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 juni 2010, 18:07
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Treinkaartje op factuur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marije.c Bekijk bericht
Okee, duidelijk, dank jullie wel! Ik dacht wel dat ik het niet helemaal goed had, ik ben nog heel erg 'beginnend'

Nog even een vraag die er een beetje mee samenhangt:

Ik heb de Belastingtelefoon gebeld om na te gaan of ik btw-plichtig ben voor het werk bij één van mijn opdrachtgevers. Ik schrijf daar informatieve artikelen en nieuwsberichten voor op een (niet-commerciele) website. De man van de belastingtelefoon zegt dat ik daarvoor gewoon btw-plichtig ben omdat het geen 'journalistieke prestaties' zijn.

Ik zal op mijn facturen dus 19% btw heffen, maar kan het zo zijn dat het achteraf tóch vrijgestelde werkzaamheden zijn en ik dus onterecht btw gerekend heb? Veel andere redacteuren van de website rekenen namelijk geen btw.

En als ik onterecht btw heb gerekend, wat is dan het gevolg (bv voor de voorbelasting op de treinkaartjes die ik terugvraag)?

Alvast weer bedankt voor de info!
Je mag alleen btw heffen als de belastingdienst je een btw nummer hebt gegeven dat doen ze na controle of je btw plichtig bent.

Op jou faktuur moet namelijk je btw nummer staan
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur per mail Isabelle Omgaan met opdrachtgevers 15 31 augustus 2009 22:38
Factuur via klantsysteem, kan dat zomaar? Klaas Administratie 2 13 juni 2009 13:01
Factuur of voorschotnota bij langlopend project? MaxxMark Administratie 1 16 november 2008 20:50
Factuur naar Engeland bartpronk Administratie 1 28 augustus 2008 13:01
Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft DBA Omgaan met opdrachtgevers 14 26 oktober 2007 07:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon