Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 augustus 2008, 21:36
karinp
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard bedrijf wil VAR-WUO en ik heb VAR-ROW

Naast mijn baan van 28 uur als projectmedewerker, doe ik af en toe wat redactiewerk; artikelen schrijven voor een vakblad, plaatselijke krant en opleidingsmodules redigeren voor een onderwijsinstituut. Ik wil mijn werkzaamheden graag uitbreiden. Nu kan ik bijgeschreven worden in de freelancepool bij een nieuwe opdrachtgever, maar zij willen een VAR Wuo zien. Ik heb echter een VAR Row gekregen van de Belastingdienst. Ik besteed gemiddeld maar 5 uur per week aan mijn freelancewerkzaamheden en heb nu voor 5 opdrachtgevers geschreven/geredigeerd. Ik wil graag voor deze nieuwe opdrachtgever werken, maar hoe pak ik dat aan? Ik kan lijkt me geen VAR-Wuo krijgen op basis van 250-maximaal 350 uur per jaar en 5 opdrachtgevers?

Kan iemand mij adviseren?
Groeten,
Karin P.
  #2  
Oud 6 augustus 2008, 23:37
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: bedrijf wil VAR-WUO en ik heb VAR-ROW

Lijkt me inderdaad ook moeilijk om dan een VAR-wuo te krijgen. Kun je niet met deze opdrachtgever afspreken dat je kiest voor "opting-in"? Hij houdt dan gewoon de loonbelasting in en loopt daarom niet achteraf risico.

groeten,
Marjan
  #3  
Oud 7 augustus 2008, 09:12
karinp
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: bedrijf wil VAR-WUO en ik heb VAR-ROW

Hoi Marjan,
Dat zou ik kunnen doen, dan hoef ik daarover niet alsnog achteraf belasting te betalen? Wat zijn de consequenties voor de opdrachtgever als hij mij loon uitbetaalt? Is dat gunstig/ongunstig voor hem en voor mij?

Pfff ik vind het erg ingewikkeld allemaal, ben erg blij met dit forum!

groet, Karin
  #4  
Oud 7 augustus 2008, 23:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: bedrijf wil VAR-WUO en ik heb VAR-ROW

Hoi Karin,

De opting-in regeling betekent dat geen sprake is van een (echte of fictieve) dienstbetrekking maar wordt voor de loonbelasting wel als zodanig aangemerkt. Hiervoor geldt dat geen sprake hoeft te zijn van een duurzame arbeidsverhouding. Werkgever en pseudo-werknemer moeten voor de eerste loonbetaling gezamenlijk aan de Belastingdienst meedelen dat er een pseudo dienstbetrekking is. Voordeel is dat je gebruik kunt maken van vrijstellingen in de loonbelasting (pensioenaanspraken etc.) De werkgever heeft echter extra administratieve verplichtingen (loonadministratie) en alsnog het risico van naheffingsaanslagen indien te weinig loonbelasting wordt ingehouden. Je bent niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen.
Kortom: overleg eens met je opdrachtgever om samen tot een aanvaardbare constructie te komen.
Succes!

Marjan
  #5  
Oud 8 augustus 2008, 11:02
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: bedrijf wil VAR-WUO en ik heb VAR-ROW

Voor jou en je opdrachtgever hierbij het linkje van de Belastingdienst over hetgeen Marjan heeft beschreven:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...n_hulp-17.html

Groetjes, Renée
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
row, var, var-wuo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW Artiestenregeling Sara_music Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 8 14 mei 2008 00:48
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 19:13
ROW maar eigenlijk WUO Kampioen Belasting 17 3 december 2007 17:11
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 11:22
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon