Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2006, 23:53
schneiboon
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Als starter wel opdracht maar nog geen VAR

Ik ben een (door)starter voor projectmgt en advies.
Ik heb een bv (had ik al een tijdje maar deed er niets mee), kvk-nummer en btw-nummer.

Niks aan het handje dacht ik. Opdrachten binnenhalen,juiste verzekeringen sluiten, accountant inschakelen en we zijn (weer) aan de gang.

Nu lees ik dat je een VAR-WUO moet hebben. Daar gaat dan max 8 weken bij de belastingdienst overheen.

Probleem is dat mijn acquisitie zo goed gaat dat ik waarschijnlijk binnenkort al met een opdracht kan beginnen. Ik moet die VAR-WUO echter nog gaan aanvragen. Die heb ik dan niet op tijd binnen.

Heeft iemand een idee hoe dit werkt. Kan je bijvoorbeeld zonder VAR wel vanuit de BV werkzaamheden verrichten?

Alle sites zijn duidelijk over een stabiele situatie, geen geeft mij echter goed uitsluitsel van een situatie zoals hierboven beschreven.
  #2  
Oud 14 april 2006, 12:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Als starter wel opdracht maar nog geen VAR

Om te beginnen is een VAR alleen een voorwaarde als de opdrachtgever die voorwaarde stelt. Je kunt een opdracht gewoon aannemen, al zou er dan onzekerheid over kunnen zijn hoe opdracht voor loonbelasting en premies gezien wordt. Maar dat risico ligt voornamelijk bij de opdrachtgever.

In jouw geval gaat het niet om WUO (winst uit onderneming), maar om 'inkomsten voor rekening en risico van uw vennootschap'.

Ik weet niet precies hoe het in de bv-situatie beoordeeld wordt, maar volgens mij moet je het als dga vrij bont maken om als werknemer van de opdrachtgever te worden aangemerkt. Je bent immers al werknemer van je bv, en langs die weg wordt er (neem ik aan) netjes loonheffing ingehouden. Het gaat dan alleen nog om het voorkomen van ontduikingsconstructies t.a.v. de premies werknemersverzekeringen.
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 15 april 2006 om 16:35
  #3  
Oud 15 april 2006, 14:40
MarciaH
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Als starter wel opdracht maar nog geen VAR

Gefeliciteerd met je opdracht trouwens!

Ik ben zelf ook starter en heb onlang mijn VAR-wuo aangevraagd. Die heb ik ondanks de 8 weken termijn binnen 3 weken ontvangen. Ging dus heel snel.
  #4  
Oud 16 april 2006, 15:20
Liesbeth (één) Liesbeth (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Als starter wel opdracht maar nog geen VAR

Misschien een tip?

Heb net ook een nieuwe opdracht, opdrachtgever vraagt om een VAR. Die heb ik (nog) niet. Heb nu, in overleg met de opdrachtgever, voor de overbrugging een verklaring van onze (externe) boekhouder overlegd. Hierin staat specifiek benoemd dat ik zelf afdracht verzorg van sociale premies en loonheffing over inkomsten die bij de opdrachtgever worden gegenereerd en gefactureerd. Tevens dat de aangiften loonheffing/sociale verzekeringspremies tot op heden overeenkomstig de gevoerde administratie zijn ingediend en de betaling ervan heeft plaatsgevonden.

Wij zijn met z'n 4-en een BV begonnen en dachten dat we geen VAR nodig hadden. Dit omdat we naast aandeelhouders inmiddels werknemer van de BV waren. Maar, voor de fiscus hebben we een aanmerkelijk belang. Reden om ons als DGA aan te merken in relatie tot de VAR. Dus, inmiddels inderdaad ook aangevraagd. Nu eens zien of het bij ons ook in 3 weken lukt ipv 8 weken!

Mijn opdrachtgever is in ieder geval tevreden met de tussenoplossing.
  #5  
Oud 14 november 2006, 13:12
Dedicated Lion
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Als starter wel opdracht maar nog geen VAR

Liesbeth, zou je iets meer kunnen vertellen over die overbruggingsverklaring van je boekhouder.
Ik had er al eens eerder over gehoord.
Ik heb de var al weken gelden aangevraagd, maar nog niet binnen. Nu ziet het er naar uit dat ik per 1 december al kan gaan beginnen via een intermediair. Deze eist een VAR verklaring en anders kom ik tijdelijk bij hun in dienst (of hoe dat dan precies gaat weet ik niet).
  #6  
Oud 14 november 2006, 21:22
Liesbeth (één) Liesbeth (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Als starter wel opdracht maar nog geen VAR

Die overbruggingsverklaring houdt in dat er verklaard wordt dat je zelf voor alle afdracht zorgt en dat je daarmee de opdrachtgever vrijwaart.
Overigens hebben wij ervaren dat het geen kwaad kan na te gaan óf ze wel met je VAR bezig zijn.
Na 8 weken het centrale nummer maar eens gebeld. Die hebben een bericht aangemaakt en we zouden teruggebeld worden. Niet dus. 2 weken later nog eens gebeld. Kreeg toen te horen dat het nog wel 2 weken kon duren, dus ik moest maar gewoon wachten.... onze boekhouder erachteraan gezet. en wat denk je: er waren helemaal geen aanvragen aangekomen.
Zeker weten. Ze zijn ze gewoon kwijt geraakt. Hoop druk erop gezet, opnieuw moeten aanvragem en toen binnen 3 weken op de mat...
DUS: alert zijn!

Ja, het kan zijn dat ze je dan tijdelijk in dienst laten komen. Want als niet aantoonbaar is dat je zelf je sociale premies etc doet worden zij mogelijk toch als opdrachtgever aangemerkt. Zou toch jammer zijn. Misschien maar even achter de VAR aanbellen. We kregen overigens onze VAR 2007 héél snel.

Succes.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 08:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon