Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 28 februari 2008, 01:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank9 Bekijk bericht
Is deze geveinsde 'onnozelheid' acceptabel en riscoloos?
Ja hoor, tot het moment dat de werkelijkheid van de verwachting gaat afwijken. Dan moet je namelijk de gewijzigde situatie melden (dat staat in de VAR).

Citaat:
Als ik bij 2J wel 'Ja' invul is dat dan per definitie een reden voor de BD om geen wuo af te geven?
Dat is onbekend (de beslisboom is niet openbaar gemaakt). VZIW worden de meeste (alle?) vragen in de samenhang met alle andere vragen beoordeeld.

Citaat:
Is het voor de BD een standaardcontrole om te kijken of een opdrachtnemer ooit heeft gewerkt bij de opdrachtgever? Zo niet dan kun je bij 2J toch een 'Nee' invullen?
Niets is zeker, alles kan gecontroleerd worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
houden de auteurs rekening met het feit dat ze hier vertrouwelijke informatie posten?
Grappig, juist vandaag kwam in het nieuws dat de belastingdienst heeft bevestigd dat zij ook weleens informatie op profielensites e.d. gebruikt om misbruik op te sporen.

Citaat:
@Rene: is enige aandacht voor forum-etiquette/zelfbescherming op zijn plaats of zie ik Beren op de A2 richting Amsterdam bij hectometerpaaltje 41,7?
Volgens de booleaanse logica kan ik veilig "ja" antwoorden
__________________
René
  #22  
Oud 28 februari 2008, 11:38
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Volgens de booleaanse logica kan ik veilig "ja" antwoorden
Mijn vraag was een beetje dubbel. Slaat jouw 'ja' op de vraag of ik A2-Beren zie?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
  #23  
Oud 28 februari 2008, 12:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Slaat jouw 'ja' op de vraag of ik A2-Beren zie?
Ach, ik weet het niet. De mensen hier zijn oud en wijs genoeg om te bedenken wat ze wel en niet op een openbaar forum willen delen. En het staat iedereen vrij daarover advies te geven.
__________________
René
  #24  
Oud 18 maart 2008, 01:02
ottovb ottovb is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 maart 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Ik heb mijn VAR Wuo ontvangen voor mijn binnenkort te starten onderneming. Deze is geldig t/m 31 dec 2008.

Een van mijn 'aanstaande' opdrachtgevers, waarvan ik een grote opdracht krijg die doorloopt in 2009, vraagt zich af of ik voor mijn onderneming ook in 2009 (op basis van afgifte VAR Wuo dit jaar) een VAR Wuo zal ontvangen. Voor mij een rare gewaarwording dat ik hem op deze vraag geen bevestigend antwoord kon geven. Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat je businessplan niet wordt doorkruist door een administratief formulier.

Vraag: kan het zijn dat een afgegeven Var wuo na 6 maanden (opstarten onderneming) in het opvolgende jaar een Var row wordt? Dit kan nogal wat consequenties hebben als de opdrachtgever alleen zaken met je doet obv een VAR Wuo.
  #25  
Oud 18 maart 2008, 18:43
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Het kan theoretisch inderdaad zo zijn dat voor volgend jaar een VAR-row wordt afgegeven. Dit geldt voor iedere zelfstandige. Afhankelijk van de omstandigheden in het lopende jaar + de gegevens die je op de aanvraag VAR voor volgend jaar invult zal de Belastingdienst de VAR aanvraag beoordelen. Heb je nu een VAR-wuo en wijkt hetgeen je doet dit jaar niet (significant) af van wat je op het formulier voor dit jaar hebt ingevuld dan zal de VAR die voor volgend jaar wordt afgegeven in principe ook weer een VAR-wuo zijn.
  #26  
Oud 18 maart 2008, 22:34
ottovb ottovb is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 maart 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

mijn gegevens op de aanvraag VAR 2009 zullen gelijk zijn aan die van 2008. Wel is het zo dat ik op 1 juni start en de mogelijkheid bestaat dat ik bij de aanvraag van de nieuwe (dat doe ik dan bijv. in sept.) nog geen 3 opdrachtgevers heb, ik ben dan net 3 maanden bezig. Eigenlijk ga ik er vanuit dat de BD echt kritisch naar mijn var gaat kijken als ik eind 2009 de aanvraag voor 2010 ga doen. Aardige theorie?

Bovendien heb ik gelezen dat: Indien je op basis van je huidige VAR een contract afsluit dat tot uiterlijk december 2009 doorloopt, kan je dat met de VAR WUO 2008 doen. De wet is als volgt: indien een contract voor 1 november van enig jaar wordt afgesloten, dan geldt de var van dat jaar tot uiterlijk 31 december van het jaar erop. Maw voor de grote opdracht van mijn eerste opdrachtgever, die idd doorloopt in 2009, blijft mijn var wuo 08 gelden. Juiste aanname?

wel een gedoe dat var-gedoe, ik ben mijn business aan het opzetten en moet nu al rekening houden met het wel of niet toegewezen krijgen van een administratief document in 2009, waarbij dit document een onevenredig belangrijke factor kan spelen in mijn businessplan (opdrachtgevers willen niet graag werken met zzp'er zonder var-wuo).
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance-klus voor oud-werkgever

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 22:11
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
starten als freelancer journalist030 Marketing en acquisitie 5 11 augustus 2006 17:11
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon