Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 augustus 2007, 12:57
Jaap Laaij Jaap Laaij is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2007
Berichten: 1
Standaard Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ???

Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen als freelancer ICT (eenmanszaak).
Via freelance.nl heb ik gereageerd op een opdracht welke 1,5 jaar kan duren.
Dat zou betekenen dat ik niets aan mijn VAR-WUO heb, gezien de eisen die de belastingdienst daaraan stelt.

De intermediair vroeg of ik op freelance basis dan wel op project basis aan het werk wilde gaan. Ik heb begrepen dat 'op project basis' betekent dat er verloning plaats zal vinden.

De intermediair heeft kennelijk liever dat ik de opdracht als freelancer aanneem. ( i.v.m. kosten?)
Waar moet ik dan op letten?:
-afdracht loonheffing en premies werknemersverzekeringen
Hoe bepaal ik de hoogte hiervan?
-bijdrage ziektekosten
Hoe bepaal ik de hoogte hiervan?
-kan ik nog steeds bedrijfskosten opvoeren?
-????

Mocht het toch een project (met verloning) worden, waar moet ik dan op letten: (uitgaande van een bepaald uurtarief waarop ik uit wil komen)
-afdracht loonheffing en premies werknemersverzekeringen
-bijdrage ziektekosten
-kosten/fee verloning/payrollservices
-kan ik nog steeds bedrijfskosten opvoeren?
-???

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jaap
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 augustus 2007, 13:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ???

Bedoel je anderhalf jaar fulltime op locatie bij de klant, vermoedelijk met gezagsverhouding, via een detacheerder? En dat gedurende anderhalf jaar als enige opdrachtgever?

Dat heeft weinig te maken met een opdracht voor een zelfstandig ondernemer en lijkt meer op een tijdelijke arbeidsovereenkomst. Zo zal de fiscus dat waarschijnlijk ook zien.

De werkgever moet dan loonheffingen inhouden, jij hebt geen recht op ondernemersaftrek, vermoedelijk geen bedrijfskosten aftrekken etc.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 augustus 2007, 21:39
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ???

Tsja, dit riekt idd naar payrolling of detachering. Het juridisch werkgeverschap ligt in beide gevallen bij de detacheerder/payroller en niet bij de eind-opdrachtgever. Dus volgens mij moet je even navraag doen bij je intermediair: wat is zijn rol en status? Krijgt hij eenmalig een fee voor de bemiddeling en moet je daarna zaken doen met de eind-opdrachtgever of zorgt hij voor facturering/verloning?

Als hij idd optreedt als bovenstaand, dan ben je geen ondernemer of freelancer, maar in loondienst bij de bemiddelaar (voor de duur van een project, zeg maar uitzendkracht of gedetacheerde). De bemiddelaar heeft dan alle werkgeversplichten (juridisch en fiscaal).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
starten als freelancer journalist030 Marketing en acquisitie 5 11 augustus 2006 17:11
andere mensen betrekken bij freelance opdracht fabianv Al die andere praktische dingen 3 30 maart 2006 10:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon