Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 februari 2008, 15:04
carsten888's schermafbeelding
carsten888 carsten888 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 35
Standaard Btw tarief VS?

Ik heb een website gemaakt voor een klant in de VS. Dat is mijn eerste buitenlandse klant. Dus ik bel de belastingtelefoon om te vragen hoe ik de btw op de factuur zet. Binnen europa hoeft dat niet, daarbuiten moet het tarief van het land zelf aangehouden worden. Dus vraag ik het tarief van de VS. Dat wisten ze niet (! lijkt me een kleine moeite om dat op de website te zetten en iemand laten bijhouden), moet ik maar naar de ambassade van de VS bellen. Daar wisten ze het ook niet (!!), moet ik naar Frankfurt mailen, naar een afdeling van de IRS. Die wisten het ook niet, bel maar naar de tax-office in New York. Die heb ik gebeld en kreeg een automatisch menu waarbij ik een tax-number in moet toetsen dat ik natuurlijk niet heb!

Is dat nou echt zo'n moeilijke vraag? Wat is het btw tarief van de VS?

Ik vroeg het een Amerikaan. Die dacht dat het een artistieke creatie is en dat er dan geen sale-tax op geheven hoeft te worden. Nou vind ik mijn creatie ook erg artistiek (www.antoniodiaz.net/index.php) maar dat ze daar geen btw kennen op diensten lijkt me sterk.

weet iemand wat ik op die factuur moet zetten?
__________________
Joomla CMS plugins
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 februari 2008, 15:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: btw tarief VS?

Je kunt deze klus denk ik zien als Elektronische dienstverlening, en dan hoef je geen btw te heffen. Zie ook deze Memorie van toelichting, bij de invoering van deze regeling.

BTW en zaken doen met het buitenland is in de praktijk zeer onverzichtelijk en complex, waardoor je vrij makkelijk verkeerde en tegenstrijdige informatie kunt krijgen van jan en alleman.

Met buitenlandse instanties bellen om belastingtarieven daar te weten te komen lijkt me in ieder geval onzin. In de eerste plaats ben jij daar niet VAT-plichtig en in de tweede plaats zijn de regelingen nu eenmaal te ingewikkeld om via zo'n telefoontje te weten te komen wat je op een factuur zou moet zetten.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 februari 2008, 09:04
carsten888's schermafbeelding
carsten888 carsten888 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 35
Standaard Re: btw tarief VS?

Dank je.

die pagina van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...6/ob06-55.html
had ik ook al eens gezien. om even zeker te weten of ik het goed begrepen had belde ik de belastingtelefoon en legde deze mijn case voor, en daarbij heb ik ook uitdrukkelijk gevraagd naar of dit een elektronische dienstvelening is waarbi jik dus geen btw op de factuur hoef te zetten. Die zeiden toen dat ik het tarief van de vs moest gebruiken.

Ik weet zeker dat als ik de belastingdienst nog eens bel en weer dezelfde vraag stel ik weer een heel ander antwoord krijg.

die andere link moet ik nog maar eens op mijn gemak gaan lezen (wat een lange tektuele brij is dat zeg).

dank je. ik ga de factuur zonder btw versturen.
__________________
Joomla CMS plugins
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 oktober 2011, 16:02
Ray100 Ray100 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2011
Berichten: 1
Standaard BTW berekenen in VS, hoeveel?

Hallo,
In aanvulling op bovenstaand.. Ik ga horloges via een webshop verkopen, ook in de VS. Ik loop ook tegen het BTW vraagstuk aan.. Overigens is het niet onwaarschijnlijk dat ik (ook) klanten uit andere Engels sprekende landen krijg. Ik denk aan Australie bijvoorbeeld. Een heel ander continent, hoe zit het dan?
Verneem graag.
Met vriendelijke groet,
Ray.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 januari 2012, 11:36
paulklinkenberg paulklinkenberg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 1
Standaard Rekenhulp Diensten in en uit het buitenland

Zie ook deze handige tool van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/rekenh...et_buitenland/

Qua websites leveren aan de USA, zeggen ze:
Citaat:
De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

  • U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
  • U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
  • U geeft deze dienst niet aan in uw aangifte omzetbelasting.
  • U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
BTW Tarief DBA Belasting 3 18 januari 2008 09:24
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 00:44
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon