Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 januari 2008, 18:07
Thymen Thymen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2008
Berichten: 4
Standaard Boeken van afgedragen BTW

Hallo luitjes,

eerst even voorstellen: mijn naam is Thymen, en ik mag voor het één-persoons bedrijf (tolk- en vertaalbureau) van mijn vrouw de boekhouding doen. Er worden alleen diensten aangeboden, de boekhouding is dus vrij eenvoudig. De afgelopen 10 jaar heb ik dat gedaan met Davilex software, maar recentelijk heb ik een ander pakket aangeschaft. Dit biedt wat meer mogelijkheden, maar is tegelijkertijd wat formeler opgezet.

Het meeste van boekhouden is me wel duidelijk. Echter over het volgende heb ik wat vragen:

1- als ik een verkoop boek in Dagboek Verkopen (stel €100 excl. 19% btw), dan wordt er een aantal boekingen op diverse grootboekrekeningen (GBR) gemaakt:

- op GBR "Debiteuren"een boeking van € 119.00
- op GBR "Omzet" een boeking van € 100.00
- op GBR "BTW verkoop Hoog" een boeking van € 19.00

waarmee het geheel in balans is

2- als ik een inkoop (kantoorspulletjes) boek in Dagboek Inkopen (stel €10 excl. 19% btw), dan wordt er een aantal boekingen op diverse grootboekrekeningen (GBR) gemaakt:

- op GBR "Crediteuren"een boeking van € 11,90
- op GBR "Kantoorbenodigdheden"een boeking van € 10.00
- op GBR "BTW Inkoop Hoog" een boeking van € 1.90

waarmee het geheel in balans is

In het bankdagboek kan ik deze boekingen dan als betaald aanmelden, en alles klopt. In de balans zie ik dan de betaalde voorbelasting (btw) onder Vlottende Activa staan, en de ontvangen voorbelasting onder Kortlopende Schulden. Klopt, want die moet ik nog aan Ome Fiscus betalen.

Aan het einde van de maand moet de omzetbelasting worden betaald. Ik betaal die via de bank (acceptgiro), het bedrag dat ik betaal is dan Ontvangen BTW minus Betaaalde BTW. Welke grootboek-rekeningen gebruik ik dan? Hoe kan ik de ontvangen BTW als betaald markeren. en de betaalde BTW idem, zodat deze op de juiste wijze in de balans voorkomen? Bijvoorbeeld, moet ik dit via Kruisposten overhevelen naar het memoriaal dagboek? Er is een GBR "Afdracht BTW"....

Let wel, alles klopt verder prima: omzet, btw, aangifte bedragen, winst etc. alles wordt keurig uitgerekend, alleen het boeken van de BTW betaling van/aan fiscus via bank dagboek is me nog niet helemaal helder.

Indien iemand daar een lichtje op wil laten schijnen....graag!

Alvast bedankt.

Thymen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 januari 2008, 18:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Boeken van afgedragen BTW

Als het goed is heb je een grb rekening "afdrachten BTW lopend boekjaar" (o.i.d.). Daar boek je de betaling op. Het saldo van de BTW die je moet afdragen min de BTW die je in vooraftrek brengt zou (behoudens) de laatste maand, hetzelfde moeten zijn als de BTW die je heb afgedragen.
Hoop dat je hiermee geholpen bent.
succes!
Marjan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 januari 2008, 20:13
Thymen Thymen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Boeken van afgedragen BTW

Hallo Marjan,

dat heb ik al geprobeerd. Misschien is het iets wat alleen maar tussen mijn oren zit maar...

Op de balans zie ik Vaste, Vlottende Activa en Vreemd Vermogen.
  • Vaste Activa
    • Materiele Vaste Activa
  • Vlottende Activa
    • Debiteuren
    • Te Ontvangen posten
      • Betaalde Voorbelasting (€1.90)
    • Liquide Middelen
  • Vreemd Vermogen
    • kortlopende schulden)
      • Crediteuren
      • Te Betalen Posten
        • Af te dragen BTW (€19)
        • Afdracht BTW (€18.10)
Dit laatste bedrag (€18.10) heb ik dus via de bank aan de Fiscus overgemaakt, met als GBR [ Afdracht BTW].
Als ik alleen deze twee posten beschouw, is het verschil gelijk aan de reeds betaalde voorbelasting. Echter, in mijn boekhoudprogramma blijft dit verschil van €1.90 op de balans dan als Kortlopende Schuld staan... maar ik heb alles dus betaald! Mijn gevoel zegt dat dit verschil ergens tegen elkaar uitgespeeld zou moeten zijn op de balans.

Misschien hoort dit echter zo..... verder klopt alles: Resultaten, omzet, winst... alle cijfertjes kloppen.

Het zijn van die kleine pietluttige dingetjes die, door een deskundige in een ademtocht zijn opgelost. Ik heb mijn boekhoud-boek al doorgespit, internet afgezocht.... ik vind geen bevredigend antwoord.

Dus als er nog aanvullende info is... gaarne!

Thymen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 januari 2008, 22:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Boeken van afgedragen BTW

De BTW (voorbelasting en te betalen blijft wel als bedrag staan op de balans maar het saldo valt weg tegen het saldo van de BTW afdrachten., Dit kun je prima zien als je een verdichte balans oproept. Dan staat hier alleen nog het bedrag dat je nog moet afdragen (of terug krijgen) of 0.
Btw: ik hoop dat je afdracht 17,10 was en niet 18,10
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 januari 2008, 23:28
Thymen Thymen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Boeken van afgedragen BTW

Hallo Marjan;

bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk heb je gelijk. Toch, in mijn vorige pakket, vond ik de opbouw logischer. Daar kon je een balans voor afsluiting maken, waarbij dan de btw-rekeningen voor voorbelasting en af te dragen btw werden gesaldeerd naar een balans-rekening "Omzetbelasting betaald". Als je deze dan ook gebruikte voor het betalen aan de fiscus, dan kon je in één oogopslag zien of er iets mis was: was alle btw goed verrekend en betaald, dan stond het saldo op NUL, of, als de laatste betaling aan de fiscus van het lopende boekjaar in het volgende jaar plaatsvond, dan stond daar het nog te betalen bedrag. Alles mooi onder elkaar.


Ik heb er nog een mailtje aan gewaagd naar de leverancier, misschien weet die raad.

Groeten,

Thymen
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 januari 2008, 16:07
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Boeken van afgedragen BTW

Ik weet niet welk pakket je gebruikt, maar de sortering van rekeningen in de rubriceringen "vlottende activa" en "vlottende passiva" (bijvoorbeeld), kun je over het algemeen beinvloeden in de stamgegevens van je rekeningschema.

Daar kun je voor een rekening aangeven, onder welke rubricering deze opgenomen moet worden.

Overweeg aan de vlottende passiva zijde een nieuwe rubriek aan te maken met de naam "Omzetbelasting" en hang daar alle OB rekeningen "onder".

ls je dan een soort balans draait, welke gesorteerd is op rubricering, eventueel met een subtotaal, dan heb je ook (ongeveer) wat je wilt.

NB : In Exact heten dit verdichtingen en in Unit4-Multivers heten dit rubriceringen.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 januari 2008, 21:53
Thymen Thymen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Boeken van afgedragen BTW

Hallo Peter,

bedankt voor de tip! Dit is inderdaad wat ik zocht.

Ik wil een pakket van Osirius (Compleet Boekhouden 2008) gaan gebruiken. Deze versie (niet de Pro-versie dus) biedt niet de gelegenheid om zelf verdichtingen aan te maken en verdichte rapporten samen te stellen, je moet het dus doen met de ingebakken rapportage.

Het zit er wel in (is gewoon een Acces database), maar je kunt ze niet via de interface (= menu-gestuurd) aanpassen. Echter, ik kan wel zien hoe de standaard indeling is.

Voor de balans wordt een groepering van verdichtingen genomen. Dus, bijvoorbeeld voor Vaste Activa groepen 1, 2, ...4, voor vlottende activa groepen 5 t/m 10, etc.

Ik heb een nieuwe balansgroep aangemaakt, deze aan de juiste verdichting gehangen, en alle btw-grootboekrekeningen (voorbelasting, btw, inclusief de gbr voor afdracht waarop de aan de fiscus betaalde ozb is geboekt) aan deze balansgroep gekoppeld. Op de balans komen deze stukjes relevante data nu mooi bij elkaar, met naam en toenaam, en de debet en credit gesommeerd.

Op het afrondingsverschil na ( aan fiscus betaal je alleen in hele euros ) komen de sommen van debet en credit nu naast elkaar te staan, zodat je in één oogopslag het verschil kan zien.

Dit is wat ik zocht. Nogmaals bedankt.


Groeten,

Thymen

PS: onze boekhouding is eigenlijk heel erg simpel. Als techneut kan ik het echter niet laten om precies uit te dokteren hoe alles in elkaar steekt, wat de logica is.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 januari 2008, 02:36
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Boeken van afgedragen BTW

Graag gedaan
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 01:44
Btw aftrekken van investering ter orientatie ThAlmighty Belasting 5 31 oktober 2007 22:48
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw? Johnnepon Freelancepraktijk starten 4 29 mei 2007 00:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon