Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 augustus 2006, 15:37
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Financiele buffer en opstarttermijn?

Wanneer maak je nu echt de stap? Wanneer ben je er klaar voor? Dus je baan opzeggen en na je opzegtermijn is dan het zover; je bent freelancer.

Dan heb je misschien nog geen opdracht en je moet bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Opdracht regelen en alle administratieve zaken omtrend de oprichting van je freelance bedrijf regelen.

Hoe lang heb je nodig om dit alles te regelen? Hoe groot moet de financiele buffer op de bank zijn om de tijd te kunnen overbruggen? Daarmee bedoel ik tot het moment dat je voor het eerst inkomsten krijgt. Al heb je en opdracht, dan duurt het nog even voordat je daadwerkelijk geld krijgt.

Ben benieuwd hoe jullie hiermee zijn omgegaan en of jullie een financiele buffer op de bank hadden staan. Hoeveel?

Is starterskrediet bij de bank een oplossing, zo ja wie heeft hier gebruik van gemaakt?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 augustus 2006, 17:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Financiele buffer en opstarttermijn?

Bij mij duurde het van start tot eerste omzet op de bankrekening zo'n vijf maanden. Je kosten van levensonderhoud in die periode plus investeringen en aanloopkosten moet je kunnen financieren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 augustus 2006, 10:39
Stefan Jager
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Financiele buffer en opstarttermijn?

Dit is precies de reden waarom ik als partimer bezig ben. Ik heb geen startkapitaal, en zal dat ook niet snel krijgen van een bank (had berekend dat ik ongeveer een ton nodig zou hebben). Dus probeer ik naast een vaste baan m'n eigen toko op te zetten, en zodoende een financiele buffer te creeren, zodat ik op termijn m'n vaste baan op kan zeggen. Ik heb mezelf het doel gesteld in 2007 zover te zijn, maar ik heb op dit moment nog geen zicht op of ik dat doel ook ga halen.

Je moet natuurlijk wel de mazzel hebben dat je werkgever er geen (grote) problemen mee heeft dat je naast je gewone werk je eigen toko draait.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 augustus 2006, 10:41
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Financiele buffer en opstarttermijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefan Jager
Dit is precies de reden waarom ik als partimer bezig ben. Ik heb geen startkapitaal, en zal dat ook niet snel krijgen van een bank (had berekend dat ik ongeveer een ton nodig zou hebben). Dus probeer ik naast een vaste baan m'n eigen toko op te zetten, en zodoende een financiele buffer te creeren, zodat ik op termijn m'n vaste baan op kan zeggen. Ik heb mezelf het doel gesteld in 2007 zover te zijn, maar ik heb op dit moment nog geen zicht op of ik dat doel ook ga halen.

Je moet natuurlijk wel de mazzel hebben dat je werkgever er geen (grote) problemen mee heeft dat je naast je gewone werk je eigen toko draait.
Ben jij één dag per week vrij? Aan een dergelijke constructie heb ik ook zitten denken. Het enige nadeel is dat ik er dan financieel erg op achteruit ga in eerste instantie. Bij het bedrijf waar ik nu werk is partime werken mogelijk, maar het wordt heel onaantrekkelijk gemaakt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 augustus 2006, 10:54
Stefan Jager
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Financiele buffer en opstarttermijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux
Ben jij één dag per week vrij?
Nee, ik heb een 36-urige werkweek. In principe werk ik dus 40-32, oftewel een volle week, daarna een 4-daagse week, volle week, etc. Alles wat ik voor m'n eigen toko doe doe ik 's avonds en in het weekend. Het trekt een zware wissel op m'n priveleven, maar ja - een andere mogelijkheid zie ik zo snel niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux
nadeel is dat ik er dan financieel erg op achteruit ga
Tsja. Da's waar, je levert 1/5e in over het algemeen. Dat zul je dus moeten zien te compenseren vanuit je eigen werkzaamheden, of je accepteert dat je gedurende een tijd je het schompes werkt en er weinig voor terugziet, maar wel met het vooruitzicht dat je straks zelfstandig bent. Dat is toch een beslissing die je zelf moet maken. Ik weet niet hoe je prive zit, maar 1 ding is wel superbelangrijk: je thuisfront moet achter je staan, anders red je het niet.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 mei 2007, 00:19
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Financiele buffer en opstarttermijn?

Hmm...ik ben een maand of 3 geleden begonnen (feb 2007).
Het idee om te gaan freelancen kwam op. Ik ben gaan lezen (Handboek freelancen), gaan surfen en gaan kletsen met andere freelancers. Een administratie opgezet, begrotingen gemaakt (exploitatie-, financierings-, investeringsbegroting). Mijn CV gemaakt, bureaus en opdrachtgevers gaan zoeken en aanschrijven. Ergens in dit proces heb ik mijn baan opgezegd (per 15 juni) en over een paar dagen ben ik geen loonslaaf meer!

Waarschijnlijk liggen mijn inkomen en maandlasten wel een stuk lager dan dat van de meesten van jullie, maar ik had op de bank een buffer staan voor een maand of 3, en met het vakantiegeld van mei en de uitbetaalde verlofdagen die ik nog had, heb ik er straks weer een maand bij.

Eigenlijk allemaal best snel gegaan als ik zo terugkijk. Alles gedaan naast een fulltime baan, dus dat was best even zwaar (avonduren en weekenden). Maar echt moeilijk vond ik het eigenlijk niet... Kwestie van je verstand gebruiken en je goed inlezen. Maar goed, dat is misschien makkelijk gezegd in een branche waar het werk momenteel voor het oprapen ligt en een thuissituatie waarin ik aan niemand verantwoording hoef af te leggen....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon