Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 juli 2010, 22:30
liesbeth83 liesbeth83 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2010
Berichten: 4
Arrow Op kleine schaal freelancen?

Beste mensen

Ik heb nu een fulltimebaan in de automatisering (ICT) en ik wil voor 8-12 uur per week voor mezelf beginnen (als programmeur) en op termijn (als het goed loopt) parttime gaan werken en dus meer aan mijn eigen zaak besteden. Ik klus nu af en toe ook al wat bij als programmeur maar ik wil het dus wat serieuzer aan gaan pakken. Alleen dat gedoe met de belastingdienst en KvK. Ik kom er niet uit.


De vragen:

Het is mij niet duidelijk wat ik nu ben voor de belastingdienst. Een resultaatgenieter? Ik bedoel, voor een paar uur per week kan het toch niet zijn dat je ondernemer bent?
Kan ik een factuur sturen (met KvK nummer) en moet ik wat ik verdien dan opgeven bovenop mijn loon?

Als je een eenmanszaak hebt ben je met je privebezit aansprakelijk voor schade. Dat zie ik niet zitten. Zijn er constructies om dit te omzeilen?

Is het -ook voor de kleine schaal waarop ik bezig ben- raadzaam om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te nemen. Immers kan het gebeuren dat een opdrachtgever schade lijdt doordat er bijvoorbeeld een fout in het script zit wat ik gemaakt heb.

Ik zou het erg fijn vinden als de wat meer ervaren lancelotters hier hun licht over zouden kunnen laten schijnen ;-)

Groetjes, Lies
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 juli 2010, 00:01
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Op kleine schaal freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesbeth83 Bekijk bericht
De vragen:

Het is mij niet duidelijk wat ik nu ben voor de belastingdienst. Een resultaatgenieter? Ik bedoel, voor een paar uur per week kan het toch niet zijn dat je ondernemer bent?
Kan ik een factuur sturen (met KvK nummer) en moet ik wat ik verdien dan opgeven bovenop mijn loon?
Inschrijven bij KvK en Belastingdienst (kan vaak als gezamenlijke inschrijving bij KvK). Je krijgt dan van de belastingdienst een BTW nummer toegekend.
Wat betreft de inkomstenbelasting zal de belastingdienst je vermoedelijk zien als resultaatgenieter vanwege de (voorlopig nog) kleinschaligheid van je activiteiten. Je geeft je verdiensten (- kosten die je maakt) dan op als resultaat overige werkzaamheden. Dit komt inderdaad bovenop je loon waardoor de belastingdruk wat hoger zal zijn. Mogelijk val je hierdoor in een hogere tariefschijf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesbeth83 Bekijk bericht
Als je een eenmanszaak hebt ben je met je privebezit aansprakelijk voor schade. Dat zie ik niet zitten. Zijn er constructies om dit te omzeilen?
Meest voor de hand liggende constructie is een BV maar dit lijkt mij een erg dure oplossing zolang je naast je fulltime baan bezig bent.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesbeth83 Bekijk bericht
Is het -ook voor de kleine schaal waarop ik bezig ben- raadzaam om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te nemen. Immers kan het gebeuren dat een opdrachtgever schade lijdt doordat er bijvoorbeeld een fout in het script zit wat ik gemaakt heb.
Als je dit risico wilt verzekeren zul je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moeten afsluiten. Deze zijn over het algemeen vrij duur en kennen nogal wat uitsluitingen m.b.t. ICT-risico's.

Succes met ondernemen / resultaatgenieten
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juli 2010, 01:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Op kleine schaal freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesbeth83 Bekijk bericht
Als je een eenmanszaak hebt ben je met je privebezit aansprakelijk voor schade.
Dat klopt, maar dat geldt voor alle eenmanszaken en er zijn er honderdduizenden. Dit hoeft je kennelijk niet te weerhouden.

Naast de BV-oplossing die Marjan noemt, kun je aansprakelijkheid inperken in algemene voorwaarden en kun je je ervoor verzekeren (maar de hoge premie van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan een probleem zijn als je op kleine schaal freelancet).
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 juli 2010, 10:26
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Op kleine schaal freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesbeth83 Bekijk bericht
Beste mensen



Als je een eenmanszaak hebt ben je met je privebezit aansprakelijk voor schade. Dat zie ik niet zitten. Zijn er constructies om dit te omzeilen?

Je zou in een payrol constructie kunnen werken zeker als je weing freelance werk hebt en geen risico wil lopen. feitelijk werk je als een soort uitzendkracht alle lasten worden ingehouden door het payrol bedrijf en de verantwoordelijkheid voor "fouten"ligt bij de opdrachtgever.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 juli 2010, 19:38
liesbeth83 liesbeth83 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2010
Berichten: 4
Standaard Re: Op kleine schaal freelancen?

Bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik zeker wat mee. Ik ga komende week nog naar de KvK voor meer info. Ik houd jullie op de hoogte!

gr Lies
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 10:01
Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst? Anneee Freelancepraktijk starten 7 11 oktober 2009 10:40
De sprong van parttime naar voltijds freelancen Sofie Freelancen iets voor mij? 17 25 augustus 2008 14:20
Gaan freelancen in de ICT, met opzegtermijn en concurrentiebeding? itfreelancer Al die andere praktische dingen 14 19 juli 2007 11:52
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon